Een mooi voorbeeld van alignment tussen business en IT

0

Goede alignment tussen business en IT is belangrijk om doelstellingen te behalen, zoals het verbeteren van de marktpositie of de financiële prestatie. Het daadwerkelijk realiseren van die afstemming is makkelijker gezegd dan gedaan. In de praktijk blijkt er vaak sprake van een kloof tussen business en IT. Bijvoorbeeld door een verschil in ideeën en doelstellingen. Daarnaast wil je voorkomen dat de business, vanuit specifieke behoeften, zelf op zoek gaat naar software. Immers, niemand zit te wachten op een erg complex applicatielandschap. Cloud4Customer van SAP is een mooi voorbeeld van hoe je, samen met de business, tot functionaliteit komt waar iedereen blij van wordt.

Eén applicatie die mobiel data ontsluit voor de binnen- en buitendienst

Stel: je bent op zoek naar een applicatie die mobiel data ontsluit voor iedereen die buiten de deur werkzaam is en degenen die dat intern coördineren. Dat is namelijk een vraag die vanuit de business is gekomen. De sales- en service afdeling heeft behoefte aan een CRM applicatie dat hen real time van de juiste informatie kan voorzien en direct mutaties kan vastleggen. Online en offline, op kantoor en ‘on the road’. Als IT-manager is het jouw taak om, bij voorkeur samen met de business, een geschikte applicatie te vinden of te ontwikkelen.

De rol van IT verandert: van leider naar coach

Daarin schuilt een belangrijke verandering: om tijdens dit proces goede afstemming met de business te realiseren, ben je als IT niet langer de partij die een project, na de uitvraag, volledig van A tot Z opzet.

Om te zorgen dat de CRM-applicatie volledig aan de wensen en behoeften van de sales- en service-afdeling voldoet is het van belang om naar hun input te luisteren. Samenwerking is key. Zij geven aan wat ze belangrijk vinden, als IT-manager faciliteer je daarin. Je ondersteunt, coördineert en coacht.

De voordelen van SAP Cloud4Customer

Waarom dan SAP Cloud4Customer als CRM-applicatie? Allereerst het kortste antwoord: omdat deze applicatie zorgt voor optimale afstemming tussen business en IT. Ik begrijp dat dit nog niet voldoende zegt. Daarom zal ik uitleggen waarom dat dan zo is.

SAP Cloud4Customer is een cloud oplossing om (pre) sales en service processen te ondersteunen. Op het gebied van activiteiten, lead- en opportunity-management, sales quotation, sales orders, campagnemanagement en servicemanagement.

Deze software verschilt van andere pakketten omdat de business achter het stuur plaatsneemt. Vanuit de specifieke behoeften van sales — bijvoorbeeld flexibiliteit, eenvoudige user interface, direct verwerken bezoekverslagen, real time informatie — wordt invulling gegeven aan de CRM-applicatie. Vanzelfsprekend gebeurt dit in overleg met IT, omdat jij immers kan aangeven wat wel en niet mogelijk is. En dat alle applicaties optimaal op elkaar zijn afgestemd, is uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid.

De toegevoegde waarde van SAP Cloud4Customer voor de IT-manager

De toegevoegde waarde voor de business van SAP Cloud4Customer lijkt me duidelijk, maar wat is dan het voordeel voor IT?

  • De acceptatie van de applicatie door de organisatie zal veel hoger liggen, omdat het voldoet aan de wensen en behoeften van de business;
  • De applicatie is volledig cloud-gebaseerd en daarmee meteen mobiel toepasbaar op verschillende apparaten;
  • Je lift automatisch mee op de driemaandelijkse update — en daarmee ben je altijd actueel en beschik je over de meest actuele versie met de meest uitgebreide mogelijkheden om de business optimaal te faciliteren.

Kortom, SAP Cloud4Customer is een mooi voorbeeld van optimale afstemming tussen business en IT. Samen werk je aan een goed functionerende CRM-applicatie die aansluit bij de wensen en behoeften vanuit de business.

Door Kim Zelders, SAP Architect.

MyBrand
myBrand biedt de nieuwe servicestandaard voor SAP-dienstverlening. De leidende kernwaarden zijn lange termijn relaties, een geïntegreerde dienstverlening en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met deze kernwaarden onderscheidt myBrand zich niet alleen door de nauwe manier van samenwerken met haar klanten, ook staat myBrand inmiddels bekend als de SAP-dienstverlener die echt verantwoordelijkheid neemt voor succesvolle ICT bij haar klanten. myBrand biedt SAP-diensten op het gebied van advies, implementatie, projecten, support en exploitatie. Het bedrijf bestaat 10 jaar en heeft vestigingen in Geertruidenberg, Apeldoorn en Amstelveen. Er werken meer dan 200 mensen.