De CES staat erom bekend de grootste tentoonstelling van elektronische snuisterijen te zijn. Maar naast de oprolbare schermen en slimme massagestoelen verschijnen er steeds meer exposanten die zich op het bedrijfsleven richten.

Bovendien is er een duidelijke trend gaande richting softwareoplossingen. Geen wonder dat steeds meer IT-organisaties op zoek gaan naar nieuwe toepassingen en ideeën. Aan die nieuwe rol moet de beurs nog ietwat wennen.

Bezoekers als Jeroen Mulder, innovation-projectmanager bij de IT Technology Office van Air France-KLM, zijn niet op de CES voor de nieuwste telefoons of slimme gloeilampen. Mulder zoekt heel gericht naar oplossingen die geschikt zijn voor de luchtvaart. “Ik ben al langs geweest bij een partij met een oplossing die de bagageafhandeling beter kan stroomlijnen”, vertelt hij in de Sands Expo Center van Las Vegas. Dat de beurs van oorsprong op consumenten is gericht, kan hij beamen: “Het is wat onoverzichtelijk. Stands staan in deze hal bijvoorbeeld per land ingedeeld. Het is sterk verspreid.”

Behapbaar blijven

De beurs doet wel degelijk een serieuze poging om het aanbod behapbaar te maken. Op de andere locaties staan exposanten wel opgesteld in categorieën. Het lijkt vooral een erfenis uit het verleden dat de CES zo overweldigend maakt voor vooral de zakelijke bezoeker. De afkorting CES stond vroeger voor Consumer Electronics Show, en het doelloos ronddolen tussen het nieuwste van het nieuwste was meer een feature dan een bug.

De drie ‘gebieden’ – Tech East, Tech West en Tech South – worden via shuttlebussen met elkaar verbonden. Maar keynotes en sessies zijn over alle drie de locaties verspreid, vaak met overlappende aandachtsgebieden. Zelfs voor de voeten van geharde bezoekers die (het ondertussen gestopte) CEBIT gewend zijn, is de CES een grote uitdaging.

Business to business

Al enkele jaren voert organisator Consumer Technology Association (CTA) officieel alleen maar de drie letters. Ondertussen is het aandeel van business to business gegroeid naar een derde van het totaal. De openingskeynote van IBM-CEO Ginni Rometty gaat hier ook op in. “We zijn geen consumentenleverancier, maar mensen bouwen wel op ons.”

Maar de businessfocus blijkt ook uit het soort oplossingen die de CES toont. “Als ik een fotoserie van deze CES zou moeten maken, dan zou deze vol staan met kunstmatige intelligentie, 5G, zelfrijdende voertuigen en gezondheidszorg”, zegt Gary Shapiro, de CEO van de CTA, tijdens een besloten persconferentie. Dat zijn onderwerpen die je niet eenvoudig op een stand toont. “Hoe laat je kunstmatige intelligentie zien?”

Het publiek van de CES is met de toegenomen business-focus ook diverser geworden, en volgens Shapiro is er veel kruisbestuiving tussen de op consumenten gerichte gadgets en de B2B-oplossingen. “Ooit werd de technologiemarkt bepaald door de CIO’s van grote bedrijven. Maar consumenten willen hun eigen telefoon en laptop blijven gebruiken. Je kunt niet meer overleven als je in je eigen vertical blijft. Je moet buiten je comfortzone kunnen treden en mensen ontmoeten buiten je eigen branche.”

Kruisbestuiving

De bestuiving tussen consumenten en zakelijke bezoekers vindt aan beide kanten plaats. Tijdens een onbijtsessie van analistenbureau IDC gaat analist Ramon Llamas bijvoorbeeld in op hoe smartwatches, tot een tijd terug consumentenspeelgoed bij uitstek, de zakelijke markt aan het betreden zijn. Het onmiddellijk doorgeven van relevante informatie is juist voor organisaties zeer waardevol. “Er is een oplossing van Samsung waarbij alle medewerkers van hotels kunnen worden uitgerust met smartwatches”, vertelt hij. “Iedereen weet waar hij moet zijn omdat ze daar realtime informatie over binnenkrijgen.”

Het is op een beurs als deze vooral de toepassing waar zakelijke bezoekers naar kijken

Maar ook exposanten zoeken de oversteek naar zakelijk gebruik van hun oplossingen. Zo vertelt Edwin Krikke, oprichter van OpenRTLS, met meerdere partijen in gesprek te zijn om zijn oplossing voor gebouwennavigatie integreerbaar te maken met slimme-gebouwsys-temen. OpenRTLS produceert sensoren die bewegingen kunnen registreren en zo bijvoorbeeld assetmanagement kunnen vereenvoudigen. “Een probleem bij ziekenhuisafdelingen is dat ze bedden en apparatuur achterhouden voor wanneer ze deze nodig hebben, maar hier geen melding van maken”, noemt Krikke. “Onze oplossing wordt toegepast om bij te houden waar welke assets beschikbaar zijn.”

CIO’s als doelgroep

Andere oplossingen zoeken CIO’s als doelgroep op, met een eenvoudig concept. Zo biedt het Nederlandse We.Stream een product aan waarmee mobiel internet in het buitenland kan worden ingekocht, zonder dat je als bedrijf ter plekke een ander pakket hoeft in te kopen. “Dit is vooral handig voor bedrijven die hun werknemers willen voorzien van internet als ze op zakenreis gaan”, vertelt Brian Polling, de distributeur van het kastje.

Een derde categorie zakelijke exposanten biedt juist een softwareoplossing die geïntegreerd moet worden met de ict. “Vroeger was het vooral hardware die je hier zag”, zegt Simon Frijters, die namens stichting DITSS (Dutch Institute for Technology, Safety and Security) innovatie in de gaten houdt op het gebied van virtual reality, augmented reality en artificial intelligence. Dat maakt volgens hem de CES ook interessanter voor CIO’s dan voorheen, omdat software beter te integreren is.

Maar het is op een beurs als deze vooral de toepassing waar zakelijke bezoekers naar kijken. “Het inpassen komt in een later stadium”, zegt Jeroen Mulder van Air France-KLM.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam