De afgelopen drie jaar hebben talloze ambitieuze bedrijven zich gestort op de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Er is naar schatting al 10 miljard euro geïnvesteerd om deze kans te grijpen. Dataverwerking, data-analyse en telematica zullen bepalen wie zal winnen en wie zal afhaken. De opkomst van artificial intelligence en 5G veranderen het speelveld en maken de race naar volledig autonome voertuigen zelfs nog interessanter. Wie voor goud wil gaan moet een datacentrische IT-architectuur implementeren – die zal zorgen voor de eerste plaats op het podium.

Data: brandstof voor de AI-motor

Dankzij doorbraken in de AI-infrastructuur en machine learning, is de hoeveelheid data die onmiddellijk verwerkt kan worden exponentieel toegenomen. Terwijl telematica het voertuig als geheel monitort, vergroten AI en ML de accuratesse van de inzichten die uit de geproduceerde en verzamelde data worden gedestilleerd. In telematica zijn al grote stappen vooruitgezet, zoals maatschappijen die hun offerte voor autoverzekeringen baseren op hoe iemand rijdt. Een ander voorbeeld is het verminderen van het aantal ongelukken, door chauffeurs op tijd hun ‘blind spots’ aan te wijzen. Met AI en ML zal de toepassing van telematica alleen maar toenemen.

Verzamelde data kunnen met een centraal managementsysteem veel sneller gedeeld en geanalyseerd worden. Dat betekent dat data scientists de hoeveelheden data kunnen verwerken die nodig zijn om veiligheid te garanderen, maar zonder dat de time-to-market en de ontwikkelcycli in gevaar komen. De technologie die volledig autonome voertuigen mogelijk maakt evolueert nog, maar zonder twijfel zullen AI en ML een cruciale rol in deze evolutie spelen.

Optimale verhouding ‘vermogen/gewicht’

AI dankt zijn kracht aan de extractie van real-time data en de ontwikkeling van voorspellende analytics. In de wereld van vandaag draait alles om snelheid, tijd voor data bottlenecks is er niet. AI-infrastructuren moeten dus ontwikkeld worden om data zo snel en efficiënt mogelijk te verwerken. In de automobielindustrie is dat niet alleen essentieel voor de veiligheid van de inzittenden, maar ook voor data scientists. Die moeten zich richten op de verwerking van data om zelfrijdende voertuigen op de weg te krijgen, en niet op het ontwerpen en bouwen van de infrastructuur.

Ons werk met het Mercedes-AMG Formula One Motorsport team is hier een prachtig voorbeeld van. Het team gebruikt een van onze storage arrays op het circuit, zodat zij tijdens de race data kunnen verzamelen van de meer dan 250 sensoren in een racewagen. Op basis van real-time analyse kan het team ook tijdens de race aanpassingen doorvoeren. Het team gebruikt daarnaast onze FlashBlade-oplossing voor het bouwen van modellen – gebaseerd op enorme hoeveelheden historische racedata – die helpen om de racewagen te bouwen met de beste kans om toekomstige races te winnen.

Met 5G in de hoogste versnelling

Een van de belangrijkste transformaties die 5G met zich mee zal brengen is de mogelijkheid om continu telematicagegevens vast te leggen en te verwerken, ongeacht waar het voortuig zich bevindt. Het is dan niet meer nodig dat het voertuig eerst naar de basis moet terugkeren om de data uit te lezen, waarna ze pas kunnen worden verwerkt.

De transformatie zorgt voor hogere productiviteit en een snelle ‘time-to-intelligence’, dankzij real-time streaming, in plaats van batch processing op het moment dat de data uiteindelijk beschikbaar komt. Dankzij de toegenomen efficiency kunnen voertuigen langer op de weg blijven, dat levert nóg meer data op die op hun beurt in minder tijd tot meer accuratesse zullen leiden. Door de groeiende hoeveelheden data met een hogere frequentie te analyseren, zal de software voor zelfrijdende voertuigen blijven leren en zich voortdurend verbeteren.

Rij al vandaag zoals morgen

Naarmate AI zich verder ontwikkelt, moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun onderliggende IT-infrastructuur deze ontwikkeling kan bijhouden. Schaalbaarheid en flexibiliteit zijn dan belangrijke eigenschappen. Om in de race naar werkelijk autonome voertuigen te blijven, moeten bedrijven dus vandaag al beginnen na te denken over de infrastructuur van morgen. Dat betekent het implementeren van een datacentrische infrastructuur – een modern ontwerp dat data in de kern van hun IT-infrastructuur plaatst. Door dat te doen, zullen bedrijven beter kunnen profiteren van die technologische ontwikkelingen die het potentieel hebben om te transformeren wat we allemaal uit data kunnen halen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam