De gemiddelde geannualiseerde waarde van een outsourcingscontract is het afgelopen jaar wereldwijd gedaald met 51%. Bedroeg de gemiddelde geannualiseerde contractwaarde in 2015 nog 43,5 miljoen Amerikaanse dollars, in 2016 was deze waarde gehalveerd tot 21,3 miljoen dollar. Dit blijkt uit de jaarlijkse Global IT-BPO outsourcingdeals analysis van KPMG.

KPMG registreerde in 2016 in totaal 951 IT-outsourcingscontracten in zijn database ter waarde van 102,4 miljard dollar en 81 BPO-contracten ter waarde van 8,7 miljard dollar. Daarnaast werden 45 zogenoemde gebundelde IT-BPO-contracten gesloten ter waarde van 3,9 miljard dollar.

In termen van contractwaarde werd 65% van alle outsourcingsdeals gesloten door Amerikaanse ondernemingen, gevolgd door Engeland met 9%. Australië en Frankrijk gelden ook als belangrijke landen als het gaat om outsourcing. De overheid en defensie zijn wereldwijd de sectoren die het vaakst tot outsourcing overgaan van IT-BPO-diensten. Zij nemen respectievelijk 55 en 13% van de totale waarde van de outsourcingsdeals in 2016 voor hun rekening. De telecomsector besteedt relatief gezien ook veel IT-diensten en businessprocessen uit. Overigens is de gemiddelde contractduur in 2016 weer gestegen van 4 jaar en 1 maand in 2015 tot 4 jaar en 7 maanden in 2016.

77 procent van de IT-BPO-deals die in 2016 werden gesloten, hadden een totale contractwaarde die minder dan 100 miljoen euro bedroeg. 5% van de outsourcingsdeals had een totale contractwaarde van meer dan 500 miljoen dollar.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam