Bank en DISP samen in identiteitsmarkt

0
30

Rabobank en digital identity service provider (DISP) Signicat gaan samen de Nederlandse identiteitsmarkt op met online dienstverlening voor zakelijke klanten. Signicat gaat inlog-, identiteits-, signeer en archiveeroplossingen onder de vlag van Rabo eBusiness bieden. Zakelijke klanten van de bank, zoals energiebedrijven en verzekeraars, kunnen daarmee eenvoudiger digitaliseren.

Het nieuwe aanbod helpt zakelijke klanten hun online dienstverlening gemakkelijker, betrouwbaar en goedkoper vorm te geven en een hogere online conversie te behalen. Consumenten kunnen op verschillende manieren veilig inloggen en vervolgens bijvoorbeeld een contract online ondertekenen. Het product is technisch makkelijk te implementeren met behulp van API-technieken.

Rabobank richt zich in eerste instantie op vijf klantgroepen: energie, telecom, verzekeraars, zorginstellingen en financiële dientverleners. Via de provider kunnen zij bijvoorbeeld gemakkelijk nieuwe klanten registreren, online contracten laten tekenen, of een dashboard voor nota’s of declaraties aanbieden.

De markt voor DISPs is – in het kader van iDIN – per 1 april geopend. Alexander Zwart, manager Online Toegang bij de Rabobank, vertelt dat de bank zelf al een goede uitgangspositie heeft: “Advieskwaliteiten, een groot marktaandeel in de zakelijke markt, operationele diensten en een volwassen verkoopapparaat. Voor het kunnen bieden van techniek en kwalitatieve, veilige productvoering hebben we ervoor gekozen dit niet zelf te ontwikkelen, maar samen te werken met een gevestigde, strategische partij. Signicat heeft een beproefd digital identity service platform dat wordt beschouwd als leidend in de volwassen digital identity-markt van Scandinavie.”

Signicat wil op zijn beurt graag de Nederlandse markt op. “We zijn al geruime tijd als technische provider actief in Scandinavië en willen dat graag naar andere delen van Europa uitbreiden”, zegt CEO Gunnar Nordseth. “Nederland is een nieuwe markt, voor ons daarom heel interessant. De samenwerking met een innovatieve bank als de Rabobank biedt ons de mogelijkheid invulling te geven aan onze ambitie.”

Het platform is zo ontworpen dat het kan worden uitgebreid met additionele diensten, aansluitend op de strategische ambitie van Rabobank om zijn diensten te digitaliseren en zich blijvend te richten op innovatie.

Redactie
Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]it-executive.nl.