Virtueel samenwerken in het SMAC-tijdperk: DaaS biedt soelaas

0

Organisaties die koplopers zijn op het gebied van mobiel en virtueel werken, plukken daar de vruchten van. Hun medewerkers zijn veel creatiever in het oplossen van problemen, hun dienstverlening aan klanten is beter en ze werken veel effectiever samen, zo blijkt uit het internationale onderzoek Building the Digital Workplace van Oxford Economics en Citrix.

Een derde van de 600 ondervraagde business- en IT-managers geeft aan in staat te zijn toptalent aan te trekken mede dankzij een digitale mentaliteit en de liberale opvattingen van de werkgever ten aanzien van flexibel werken.

De behoefte aan coole, veilige virtuele werkplekken met een superieure gebruikerservaring is groter dan ooit. Virtual desktop Infrastructure (VDI) gold ooit als de grote belofte. Met enig afgrijzen denk je misschien wel eens terug aan de kinderziektes met Terminal Services, verbindingen met externe bureaubladen en VPN-tunnelverbindingen die maar niet, of heel traag tot stand kwamen. Virtualization sprawls, boot storms en antivirusstormen maakten het leven van systeembeheerders soms tot een ware hel. Maar de techniek verbeterde. Tien jaar na de introductie van de smartphone is de transitie naar digitaal werken in organisatorische zin echter nog lang niet voltooid.

Steeds meer organisaties in het SMAC-tijdperk (social, mobility, analytics en cloud) geven volgens de onderzoekers van Oxford Economics hun medewerkers meer vrijheid als het gaat om de vraag waar en wanneer zij hun werkzaamheden willen verrichten. Ook over het regelen van privézaken tijdens werktijd doen zij niet moeilijk.

Momenteel werkt zo’n 38 procent van de ondervraagde managers bij dergelijke soepele werkgevers, waar werknemers zelf verantwoordelijk zijn voor hun tijdsindeling. De komende drie jaar zal deze groep snel groeien tot 48 procent, zo voorspellen de onderzoekers. Om een maximaal rendement te halen uit de investeringen in het nieuwe werken, komt er volgens hen veel meer kijken dan je portemonnee trekken, bedrijfslaptops en smartphones uitdelen aan het personeel en toestaan dat ze één dag per week thuis mogen werken.

Managers moeten een veel bredere visie ontwikkelen op IT en arbeidsrelaties en bijvoorbeeld ook nadenken en rekening houden met de balans tussen werk en privé. Bovendien wordt het onderscheid tussen thuiswerken en kantoorwerk diffuus. Kantoren worden als huiskamers ingericht en studeerkamers thuis als werkruimten. Het Agile en volgens Scrum werken in open kantoortuinen, innovatiestudios of creatieve hubs aan de rand van het bedrijf, brengt medewerkers in beweging.

De vrijheid om te kiezen hoe, waar en wanneer werk wordt gedaan, zorgt voor mobiliteit van medewerkers. De oplossing is een mobiele werkplek die de medewerker volgt waar deze gaat, ongeacht het device dat deze wil gebruiken en ongeacht het netwerk waarop hij of zij werkt.

Technisch zijn er tegenwoordig nauwelijks nog belemmeringen voor het op afstand opzetten van een virtuele verbinding met kantoor. Virtual desktops zijn tegenwoordig ‘latency aware’. Voorspellende analytics, automatische self-healing-mechanismen (zoals Holmes) en storage boost met in-memory caching lossen incidenten op ruim voordat eindgebruikers hier last van krijgen. Systeembeheerders beschikken over live dashboards en eindgebruikers over self-service portals.

Over boot storms of antivirusstormen lees of hoor je bijna niets meer. Die stormen zijn blijkbaar uitgeraasd. Toegegeven, security blijft altijd een aandachtspunt, immers, VDI lost niet alle beveiligingsproblemen op – social engineering blijft een hardnekkig probleem – maar met behulp van zogenoemde ‘Evergreen IT’, waarbij alle IT-diensten en componenten die worden aangeboden, inclusief de onderliggende infrastructuur, altijd up-to-date zijn, houd je WannaCry in ieder geval buiten de deur.

VDI: top of flop? Volgens IDC zijn er anno 2017 grosso modo nog twee potentiële valkuilen in relatie tot Virtual Client Computing (VCC) Software: overprovisioning en underprovisioning. Een juiste balans tussen servercapaciteit en het aantal gebruikers kan volgens research director Robert Young niet worden overschat: “The end-user experience is the ultimate arbiter of the success or failure of VCC implementations.”

Dichter bij huis volgt Computer Profile de ontwikkelingen op het gebied van thin clients op de voet. Gaf in 2010 nog ongeveer een kwart van de bedrijfsvestigingen in Nederland aan dat men gebruik maakte van thin client-oplossingen, begin 2017 bedraagt dat percentage circa 36 procent. Aan het begin van 2017 vormen tablets circa 6 procent van alle hardware, laptops circa 29 procent en thin clients circa 18 procent. Het hoogst ligt het gebruik in de zorgsector. VDI groeit dus gestaag door.

Ondertussen is VDI wel in een nieuw jasje gestoken. Zo spreken we tegenwoordig van Desktop as a Service (DaaS). En Microsoft doopte de Terminal Services om tot Remote Desktop Services (RDS). Maar what’s in a name?

Srinivas Kollur is Practice Head Workplace Services (Europe) bij Wipro.