Nederlanders die van zorgverzekering willen wisselen (mogelijk tot 31 januari) gebruiken vaak vergelijkingssites om de beste overstapdeal te vinden. Maar hoe betrouwbaar zijn die sites eigenlijk? En wie geeft het beste advies? Wij gaan op zoek naar de ultieme vergelijkingssite voor het vinden van je zorgverzekering.

Er is in de loop der jaren een groot aantal vergelijkingssites ontstaan waar je als consument uit kan kiezen. Ze zijn lang niet allemaal even gebruiksvriendelijk, volledig en onafhankelijk. Bovendien hebben ze allemaal hun eigen methode om zorgverzekeringen te vergelijken en ze bieden daardoor lang niet altijd dezelfde uitslag. Het is dus lastig te beoordelen of een vergelijker voldoet. Om dit enigszins te kunnen beoordelen kun je letten op drie punten, te weten: gebruiksvriendelijkheid, volledigheid en onafhankelijkheid.

Onafhankelijkheid is in het verzekeringswezen nogal een heikel punt. De ranking van de verzekeraars mag niet beïnvloed worden door de hoogte of aanwezigheid van een beloning. Daarnaast moeten er zoveel mogelijk verzekeraars meegenomen worden in de vergelijking en is gebruiksvriendelijkheid ook belangrijk punt. Om dit te illustreren hebben we drie zorgvergelijkers als voorbeeld genomen.

Independer

Deze vrij toegankelijke vergelijker kijkt naar de inhoud en de prijs van zorgverzekeringen.

Gebruiksvriendelijkheid: Het maken van een vergelijking verloopt als volgt: je geeft je gegevens op, je geeft je wensen qua dekking en je krijgt een overzicht van passende zorgverzekeringen. Bij iedere stap die je zet wordt aangegeven dat Independer je kan helpen kiezen, waarna een nieuwe pagina openklapt met extra keuze informatie. Dit maakt de site gebruiksvriendelijk en specifiek. Bovendien kan je ook via de site een zorgverzekering afsluiten.

Volledigheid: Het advies van de site is niet zo uitgebreid als die van de Consumentenbond, maar zorgt er ook voor dat je vrij snel een advies kan ontvangen.

Onafhankelijkheid: Independer is onderdeel van Achmea, dus hoe onafhankelijk deze vergelijker is, daar kunnen grote vraagtekens bij gezet worden.

Een pluspunt is wel dat Independer kortingen biedt op de zorgverzekering. Door de grote volumes lopen deze op tot 10% op de basisverzekering en 12% op de aanvullende verzekering. Daarnaast is Independer een van de weinige vergelijkers die het Keurmerk Objectief Vergelijken heeft.

Consumentenbond

Gebruiksvriendelijkheid: Het maken van een vergelijking via de Consumentenbond verloopt nagenoeg hetzelfde als bij Independer.nl en bevat meer schermen en categorieën die je moet openklappen en doorlopen. Vervolgens kun je het resultaat vergelijken en de verschillende verzekeringsproducten bekijken. Je kan echter geen verzekeringen afsluiten. Dit heeft er alles mee te maken dat je lid moet zijn van de Consumentenbond.

Volledigheid: De vergelijking van de Consumentenbond is uitgebreid.

Onafhankelijkheid: Gezien het feit dat de Consumentenbond een onafhankelijke instelling is kunnen we ervan uit gaan dat ook de zorgverzekeringvergelijking onafhankelijk verloopt. Minpunt is wel dat je lid moet zijn van de Consumentenbond om kortingen te krijgen op je zorgverzekering.

Een voordeel van de vergelijkingssite van de Consumentenbond is de zorgzoeker, die te vinden is onder ‘Productinformatie’. Hiermee kun je kijken of zorgverleners bij jou in de buurt wel of geen contract hebben met de geselecteerde zorgverzekeraar.

Wegwijs

Duidelijk, transparant en onafhankelijk de premie, dekking en voorwaarden van de zorgverzekeringen vergelijken, dat is wat Wegwijs over zichzelf zegt op de website.

Gebruiksvriendelijkheid: Wegwijs maakt met een snelle invuloefening een selectie aan verzekeringen voor je. Klik je op de zorgverzekeraar en je wordt direct doorgelinkt naar de betreffende zorgverzekeraar. Een verzekering afsluiten gaat dus via de zorgverzekering zelf.

Volledigheid: Wegwijs biedt nog vele andere verzekeringen en heeft zich dus niet gespecialiseerd in zorgverzekeringen. Of dit de volledigheid ten goede komt is de vraag.

Onafhankelijkheid: Deze vergelijker vindt onafhankelijkheid belangrijk en biedt daarom ook persoonlijk advies van een gediplomeerde adviseur.

Een duidelijke pre van deze vergelijker is dat persoonlijk advies door een gediplomeerde adviseur tot mogelijkheden behoort, iets wat menigeen zal waarderen. Zeker de mensen die ook door de bomen het bos niet meer zien.

Keurmerk

Dit zijn nog lang niet alle vergelijkingsplatformen die er op dit gebied bestaan. Je kunt je afvragen waarom er niet één centraal, gegarandeerd onafhankelijk platform is. Het is nog steeds zoeken tussen de vergelijkingssites zijn in plaats van verzekeringssites. De verschillen tussen de verschillende vergelijkingssites zijn niet groot. Er komt er wat mij betreft geen boven het maaiveld uit. Het ultieme vergelijkingsplatform bestaat nog niet.

Precies om deze reden is het Keurmerk Objectief Vergelijken in het leven geroepen. Dit keurmerk moet consumenten gemoedsrust bieden. Vergelijkingssites die dit keurmerk dragen zijn in ieder geval objectief en laten zich niet beïnvloeden door zorgverzekeraars. Het Keurmerk Objectief Vergelijken bevat een gedragscode waarin regels voor betrouwbare vergelijkingsresultaten, transparante dienstverlening en klantgerichte advisering zijn vastgelegd.

Deze regels komen tegemoet aan eerdere aanbevelingen van de AFM. Tot nu toe staan alleen Independer, Pricewise, HoyHoy, Zorgkiezer en Geld.nl als deelnemers van het keurmerk op de website gemeld. Overstappen via één van deze platformen is dan ook aan te raden, maar je zou verwachten dat inmiddels meerdere platforms het Keurmerk op zak zouden hebben. Wat dat betreft is er nog veel werk aan de winkel.

Auteur: Wessel Heikens, marketeer bij TJIP

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.