Netwerkmanagement is voor bijna elke organisatie van belang. Bedrijven kunnen dataproductiviteit en zelfs hun goede reputatie verliezen als zich plotseling netwerkproblemen voordoen. Ze willen niet alleen de status van het netwerk kunnen controleren, maar moeten ook snel reageren als zich een probleem met hun netwerk voordoet. Daarom is monitoring van de netwerkapparatuur van levensbelang.

Netwerkbeheerder KBA, een full service ICT-partner voor het mkb, was al langere tijd op zoek naar een goed product voor het monitoren van bestaande infrastructuur dat voor de klant betaalbaar is en waarvan de terugkerende kosten minimaal zijn. Met de toevoeging van Zyxel’s gateway CNA100 aan zijn assortiment maakt KBA een einde aan de noodzaak om nog verder naar oplossingen te zoeken. KBA werkt al meer dan tien jaar uitsluitend met de netwerkapparatuur van Zyxel en kan daar al zijn klanten mee bedienen. Het gaat dan om unmanaged switches voor kleine kantoren aan huis tot aan volwaardige routers/firewalls en managed switches. Vaak worden daar nog enterprise access points aan toegevoegd voor een dekkend draadloos netwerk met ondersteuning voor seamless roaming. Met de CNA100 kan KBA alle apparatuur bij zijn klanten in de gaten houden vanuit de cloud.

Voordelen monitoring

‘Wij hebben de CNA100 gekozen voor monitoring, omdat deze naadloos aansluit op de apparatuur die al bij onze klanten staat. Hierdoor zijn er geen extra investeringen nodig om een nieuw systeem op te bouwen en te laten communiceren met de apparatuur, of zelfs erger, alle netwerkapparatuur vervangen om dit mogelijk te maken’, aldus Matts Bos, systeem/netwerkbeheerder bij KBA. Bij monitoring met de CNA100 ziet KBA ogenblikkelijk wanneer zich bij een klant een probleem voordoet in de apparatuur, ongeacht waar die zich bevindt. Bij een storing is onmiddellijk te zien welk apparaat het betreft waardoor zoeken overbodig is. KBA kan nu niet alleen de netwerken actief in de gaten houden maar het heeft ook de mogelijkheid om eventuele vertragingen en storingen terug te vinden aan de hand van automatisch gemaakte rapporten voor derde partijen die afhankelijk zijn van het netwerk.

Andere voordelen van de CNA100 zijn volgens Bos een goede prijs-kwaliteitverhouding: ‘De prijsstelling is dusdanig scherp dat die geen gat slaat in de begroting van een mkb’er. Daarnaast is de tijd die nodig is om de CNA100 te configureren en op locatie actief te krijgen minimaal.’ De CNA100 automatiseert een groot aantal taken waaronder firmware-updates. Dit resulteert in een totale configuratietijd van minder dan twee uur voor een bedrijf met maximaal drie onderling verbonden kantoren. De CNA100 is in verband met de cloud volledig schaalbaar, zowel qua hardware als qua licenties. Bos benadrukt dat het besluit om te monitoren met de CNA een investering is die zich op de op de lange termijn altijd terugbetaalt: ‘Wij kunnen sneller en gerichter reageren op eventuele storingen. Dit bespaart de klant geld en ons tijd.’

Monitoring as a Service (MaaS)

Uiteraard gaat er ook weleens iets mis. Zo gaan er wel eens dingen kapot of is er een bug aanwezig in een bepaalde firmware. KBA voert de monitoring uit als een service voor zijn klanten. Bos: ‘Wij nemen de klant zorgen uit handen en geven een extra laag garantie dat alles werkt zoals het hoort. Mocht onverhoopt toch iets kapot gaan dan lossen wij dit snel en adequaat op door een nieuw apparaat terug te zetten met dezelfde configuratie vanuit de automatische back-up. De klant kan dan meteen verder en KBA handelt vervolgens de garantie en Return Material Authorization (RMA) af. In dit soort gevallen is de helpdesk van Zyxel volgens Bos erg behulpzaam, die heeft een no-nonsense aanpak. ‘Het meeste contact is persoonlijk en wij kennen de helpdeskmedewerkers inmiddels goed waardoor de lijnen altijd kort zijn, een aantal van hen kennen wij ook persoonlijk van de certificeringstrainingen.’

Geschikt voor elk bedrijf

Bos: ‘Voor elk bedrijf kunnen we een gepaste monitoringoplossing bieden. Zo monitoren wij een netwerk in een enkel kantoor maar ook een bedrijf met twintig onderling verbonden vestigingen verspreid over het westen van Nederland.’ Inmiddels heeft KBA drie van zijn klanten op monitoring aangesloten en ziet de netwerkbeheerder “realtime” de status van de systemen van deze klanten op een groot beeldscherm in zijn kantoor. In de nabije toekomst zullen nog eens drie klanten worden aangesloten en daarna wil KBA deze dienst uitbreiden naar de rest van zijn klanten.

Resultaten voor eindklanten

De klanten met een CNA100 besparen kosten en tijd op het detecteren en verhelpen van storingen. Bos: ‘Vaak zien wij het probleem eerder dan de klant en ondernemen wij onmiddellijk actie. Dit resulteert in minder “downtime” en dus minder verloren productie-uren. Ook is het netwerk stabieler aangezien wij eventuele langzame verbindingen kunnen aanpakken zonder dat de klant daar last van heeft.’ Het monitoringsysteem dat KBA nu in gebruik heeft zorgt voor veel zekerheid en duidelijkheid in een omgeving waar klanten vaak moeilijk vat op krijgen. Dankzij de informatie vergaard uit de monitoring van de CNA100 kan de klant er op vertrouwen dat KBA meteen reageert op problemen, hoe complex diens netwerk ook is.

Toekomst

Bos: ‘We hopen dat de huidige ontwikkeling de komende jaren doorzet en dat de support onveranderd behulpzaam blijft. Ook zien wij graag uitbreiding in het huidige portfolio zoals een Enterprise versie van de ZyXEL Cloud (Nebula).’

Meer informatie over Zyxel Nebula is te vinden op: www.zyxel.com

Meer informatie over KBA is te vinden op: www.kba.nl

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter