Bloemenveiling Royal FloraHolland (RFH) besloot zijn totale IT-landschap op de schop te nemen en de IT-functie volledig uit te besteden. Voormalig IT Transformation Lead Pierre Bankras over de achtergronden van die transformatie én de eerste ervaringen. Hoe staat het ervoor?

Met een jaaromzet van zo’n 4,6 miljard euro is het ruim honderd jaar oude Royal FloraHolland hét wereldwijde handelscentrum van de sierteeltsector. Lange tijd was de handel op de grootste bloemenveiling ter wereld vooral lokaal georiënteerd, blikt Pierre Bankras terug. “Onze processen waren vooral afgestemd op lokale kwekers en handel.”

“Maar anno 2019 zitten kwekers en handelaren overal ter wereld, van Oost-Afrika tot Zuid-Amerika. De werkwijze en processen van RFH waren daar onvoldoende op toegerust. Daarmee doemde het gevaar op dat we geen internationale groei zouden kunnen realiseren en we op de lange termijn onze relevantie voor de wereldwijde sierteeltsector kleiner zou worden.”

“We zochten daarom naar manieren om het hele proces rondom transacties, de logistieke en de financiële afhandeling te stroomlijnen, zodat deze beter zou aansluiten bij de behoeftes van onze wereldwijde klanten. Digitale transformatie bleek daarin een cruciale factor.’

Wildgroei

Al snel stuitte het bedrijf daarbij op aanzienlijke beperkingen, schetst Bankras. “De afgelopen decennia was er een wildgroei aan legacy-systemen ontstaan. Het resultaat was een uiterst complex en duur IT-landschap. Door de vele verstoringen leidde het tot een hoop overlast bij kwekers en handelaren.”

Uiteindelijk besloot Royal FloraHolland de IT-functie volledig uit te besteden. Het grootste deel werd gegund aan Conclusion, blikt Bankras terug: “We voelden daar de drive om samen met ons die digitale transformatie vorm te geven. Het gehele legacy landschap is inmiddels gemigreerd en getransformeerd naar de public cloud (AWS). Hierdoor hebben we de circa 350 businessapplicaties kunnen terugbrengen tot zo’n 120 applicaties, waardoor we niet langer te maken hebben met dubbele functionaliteit, de kosten sterk terug hebben kunnen brengen en de complexiteit sterk hebben gereduceerd.”

IT Transformatie randvoorwaarde voor logistieke efficiency

Grootste troef is Floriday: het digitale platform dat kwekers en klanten van over de hele wereld met elkaar verbindt. Op dit platform ontstaan inmiddels, op het snijvlak van data en business intelligence, tal van interessante nieuwe toepassingen, schetst Bankras. “De transformatie van het onderliggende IT landschap is hiertoe cruciaal gebleken. Nu zijn we in staat om data en functionaliteit flexibel te gebruiken ten behoeve van deze nieuwe toepassingen.”

Al met al weet Royal FloraHolland zijn status als grootste bloemenveiling ter wereld weer goed waar te maken, concludeert Bankras. “In samenwerking met Conclusion hebben we onze leverbetrouwbaarheid op orde, zijn er minder verstoringen en zijn we klaar voor de digitale toekomst. De positieve reacties vanuit de markt onderstrepen dat we binnen de sierteelt nog altijd dé partij zijn om zaken mee te doen, ook richting de toekomst. En daar was het ons uiteindelijk om te doen.”

Conclusion is een IT-dienstverlener met een focus op business transformatie en IT-services. Het bedrijf is ingericht als ecosysteem waarbinnen alle bedrijven hun eigen expertise hebben en dit combineren om klanten zowel domein- en technologische expertise als flexibiliteit te bieden. Door verantwoordelijkheid te nemen voor maatschappij- en missiekritieke bedrijfsprocessen en systemen onderscheidt het zich van andere IT-dienstverleners. Conclusion richt zich binnen de Nederlandse markt op middelgrote tot grote klanten in het hart van de maatschappij.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam