Veel mensen realiseren zich niet half hoe snel de techniek momenteel gaat. Dat geldt voor consumenten maar zeker ook voor organisaties. De wereld zal er over 10 jaar compleet anders uit zien. De snelheid van de ontwikkelingen in bijvoorbeeld de biotech, robotisering en Artificial Intelligence zetten ons leven op de kop: ons werk, onze zorg, ons vervoer, heel ons dagelijks leven zal veranderen. Dit proces is in gang gezet en gaat niet meer afremmen, laat staan stoppen. De wereld 4.0 met alle kansen en bedreigingen die deze digitale revolutie met zich mee brengt kan niet langer genegeerd worden!

Voor IT is in “de nieuwe wereld” een belangrijke rol weggelegd. IT is de ruggengraat van de marketing, sales, productie en service-processen. Organisaties waar deze processen slecht op orde zijn krijgen het zwaar. De verwachting van de klant groeit mee met de mogelijkheden. Hierin achterblijven heeft gevolgen voor de klantbeleving en uiteindelijk de reputatie. IT is daarmee bepalend voor het rendement en de continuïteit van iedere organisatie. Dit biedt ook kansen: IT kan namelijk de gehele organisatie op sleeptouw nemen.

Voor iedere organisatie spelen er op dit moment een aantal enorm belangrijke vragen:

  • Op welke wijze integreert men IT in het toekomstige businessmodel?
  • Wat is de rol van de CIO & IT-management in de transformatie?
  • Welke aspecten zijn van belang bij het vormen van een toekomstvisie voor de organisatie?
  • Hoe bouw ik aan een sterke digitale strategie?
  • En bovenal hoe ga ik nu succesvol de digitale transformatie aan?

De digitale transformatie is veel ruimer dan het nadenken over het goed en slim toepassen van IT. Het begint bij de klant: Wat is de toegevoegde waarde die we als organisatie moeten leveren? Hierbij moet ook naar de kennis over de klant en de benodigde processen worden gekeken. Hoe ga je deze waarde realiseren? Hoe kunnen de processen zo flexibel mogelijk met IT worden ondersteund? Je kunt dit zelf doen maar ook bijvoorbeeld platformen gaan gebruiken. En hoe laat je dit aansluiten bij de bedrijfskritische processen? Welke cultuur is nodig om uit te blinken bij de klanten? Dit kun je met IT ondersteunen en zal van de oude naar de nieuwe situatie gemigreerd moeten worden. Wat zijn de gevolgen voor de bestaande IT-systemen en bijbehorende afdelingen? Welk (IT) personeel is nodig om de transformatie succesvol te laten verlopen? Hoe deze mensen te binden?

De digitale transformatie vraagt dus om meer dan enkel investeren in IT. De digitale transformatie vraagt om leiderschap! Er mag dan geen kant-en-klaar spoorboekje klaarliggen, niets doen plaatst de organisatie bij voorbaat al op een achterstand!

Kijk op Digital-Leadership.nl voor het uitgebreide artikel en gratis whitepaper!

Kweekel laat al meer dan 20 jaar organisaties, managers en medewerkers groeien. Wij zijn ervan overtuigd dat organisaties, managers en medewerkers betere resultaten kunnen bereiken met meer plezier. Daarom zetten wij ons al sinds 1995 in om mens en organisatie te helpen groeien! Wij geloven in samenwerking op basis van kwaliteit, daadwerkelijk resultaat en een sterke relatie. Dit laten wij jou graag ervaren tijdens een van onze sessies of trainingen.