Met Black Friday en Sinterklaas achter de rug wordt het niet automatisch rustiger voor de vele online verkoopplatformen. Bij Bol.com, Coolblue en Zalando kan je immers het hele jaar door mooie cadeaus scoren en de Kerst ligt nog in het verschiet. Zalando heeft Sinterklaas zelfs gewoon overgeslagen en zet vol in op Kerst.

Zulke platformen groeien enorm in omzet doordat ze steeds vaker ook met je smartphone zijn te bereiken en ze steeds meer verschillende productcategorieën leveren. Zo kun je voor de Kerstinkopen voor het hele gezin op één platform slagen. Maar hoe spring je met jouw platform vandaag de dag nog een beetje boven deze wildgroei aan platformen uit? Ons devies: hou het simpel met één centraal platform en een omnichannel-strategie.

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 89% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in het eerste halfjaar van 2017 minimaal één online aankoop deed. Daarnaast werd er in 2017 aanzienlijk meer met de smartphone gekocht dan in 2016: het aantal mobiele aankopen groeide met maar liefst 56% ten opzichte van vorig jaar.

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor is een van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen. Dat is terug te zien in het grotere aantal productcategorieën waarin consumenten hun aankopen vanachter de computer doen.

Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.

Omnichannel

Maar hoe zorg je als platform nu dat je er nog een beetje uitspringt in al dit e-commerce geweld? Het antwoord daarop is een goede omnichannel-strategie, wat inhoudt dat alle kanalen worden ingezet en op elkaar afgestemd, te weten de computer, smartphone, fysieke winkel, maar ook het reclamemateriaal en de content.

Deze strategie gaat altijd uit van de klant en omvat drie speerpunten. Het eerste punt is herkenbaarheid van het platform. De klant moet het platform kunnen onderscheiden van de andere kanalen aan de hand van het design, de content, tone of voice en productkeuze. Kortom, de merkbeleving die een klant in een winkel heeft moet herkenbaar zijn op het platform en andersom. Hetzelfde geldt voor andere kanalen.

Daarnaast moet de service even snel en goed zijn; een consistente klant- en servicebeleving. En last but not least is het van belang dat de klantbeleving aan de frontend (alles wat de gebruiker ziet van de website) evenwaardig is aan die van de backend (de browser, zoals de databases en servers). Dit is het meest eenvoudig te regelen vanuit één centrale plek en hierbij is een platform onmisbaar.

En laat dat nou precies de reden zijn dat platformen de e-commerce zoveel te bieden hebben. Fijne Kerst!

Door Wessel Heikens, marketeer bij TJIP

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.