Door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar is de innovatiedynamiek binnen bedrijven enorm toegenomen. Technologie is door software as a service makkelijk aan te schaffen en te gebruiken. Vaak gebruiken werknemers nieuwe tools zonder dat de IT-afdeling er ooit aan te pas is gekomen, zoals Dropbox of WhatsApp. Tools die vaak door heel het bedrijf worden gebruikt. Bovendien kunnen gebruikers al die apps op veel meer momenten van de dag gebruiken. Iedereen gebruikt smartphones en is op ieder gewenst moment via diverse kanalen bereikbaar.

Veelvuldig gebruik van technologie zorgt er ook voor dat er veel meer data gegenereerd wordt – een potentiële goudmijn en bron van informatie. Bedrijven kunnen hun klanten hierdoor heel goed kennen en kunnen diensten en producten klantspecifiek maken, zonder dat ze de koper ooit gezien hebben. Klanten worden tegenwoordig op hun wenken bediend en zijn daardoor ook kritischer dan vroeger. De huidige consument is niet bang om zijn mening te geven via sociale media.

Addventured

Daarom is het essentieel om een open bedrijfscultuur te hebben waarbinnen medewerkers kunnen innoveren en experimenteren met nieuwe technieken en diensten die het leven van de consument gemakkelijker maken. Hiërarchie moet hierbij wijken, mensen moeten de ruimte krijgen om hun ideeën uit te proberen. Bovendien moeten bedrijven openstaan voor innovatie van buiten om zelf concurrentievoordeel te kunnen behalen.

Een innovatieplatform als Addventured van de Kamer van Koophandel vind ik een geweldig voorbeeld van hoe je de kracht van externe ondernemingen en creatievelingen in kan zetten voor je onderneming.

Bedrijven die hier het beste op zijn aangepast, hebben hun dienstverlening en bedrijfsvoering georganiseerd rond platforms. Het zijn platte organisaties die technologie gebruiken om samen te werken en op een directe manier met klanten communiceren.

Met platformtechnologie kunnen ondernemingen een brug slaan naar klanten, collega’s en partners. Het zorgt ervoor dat mensen eenvoudig kunnen samenwerken, ook als ze niet bij elkaar zitten of bij hetzelfde bedrijf werken. Platformtechnologie werkt bovendien goed samen met projectmatig en outputgestuurd werken. Het gaat er niet om hoeveel tijd je aan een taak besteedt, maar of je je doelen haalt. En dat zorgt er weer voor dat mensen efficiëntieslagen gaan maken, op zoek gaan naar manieren om het beter te doen en de blik naar buiten richten.

Werkcultuur

Het gebruik van platformtechnologie en de platte manier van werken die hierbij past, zorgt voor de open en transparante werkcultuur die hard nodig is in een tijd die draait om snelheid van innovatie- en klantcentraal werken. En vrijwel alle bedrijven die exponentieel groeien gebruiken momenteel platforms om samen te werken en met klanten te communiceren. Voor mij bestaat er geen twijfel: binnen nu en tien jaar is ieder bedrijf een platformbedrijf.