Nu we langzaam aan de zomer naderen is het bijna weer zover. Straks slaken tienduizenden studenten in heel Nederland een zucht van opluchting: ‘Eindelijk afgestudeerd!’. Sommigen nemen een korte of langere break, maar de meesten kunnen niet wachten om met hun eerste echte baan te beginnen. Voor wie hoopt dat het zometeen voorgoed voorbij is met leren, heb ik echter slecht nieuws: je bent eigenlijk nooit afgestudeerd. Wie tegenwoordig aan zijn of haar eerste baan begint, zal zich – in tegenstelling tot vroeger – moeten blijven bijscholen voor de rest van zijn/haar werkende leven.

Een leven lang leren

Een leven lang leren is essentieel om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. In deze vierde industriële revolutie en met de opkomst van kunstmatige intelligentie zijn digitale vaardigheden geen nice to haves meer. Bestaande banen verdwijnen en transformeren, en nieuwe banen zien het levenslicht. Onderwijs is één van de middelen om die uitdagingen om te zetten in nieuwe mogelijkheden.

Volgens recent onderzoek van Salesforce dat is uitgevoerd in de Benelux is zeker 81 procent van de werkende Nederlanders van mening dat digitale vaardigheden onontbeerlijk zijn voor hun werk. Toch zegt slechts 1 op de 3 van hen niet over de juiste digitale kennis en vaardigheden te beschikken om ook in de toekomst succesvol te zijn. Het is zelfs zo erg dat vijftien procent van de Nederlanders momenteel vreest voor zijn of haar baan als gevolg van de digitale transformatie. Blijkbaar hebben de opleidingen die ze eerder op school of via hun werkgever hebben genoten hen niet voldoende gewapend voor de arbeidsmarkt van morgen.

Voor scholen en universiteiten is het echter bijzonder moeilijk – zoniet onmogelijk – om de veranderende arbeidsmarkt voor te blijven. Deze evolueert zo verschrikkelijk snel dat opleidingsinstituten dat gewoon niet bij kunnen houden. Het is daarom verstandig te accepteren dat zelfs de beste opleidingen ons slechts enkele jaren echt van nut zullen zijn.

Maak levenslang leren mogelijk (of anders…)

Dat de ene technologie nog volop in bloei is terwijl de andere alweer in opkomst is, geeft aan dat we onszelf onze gehele carrière moeten bijscholen. En aangezien technologie is doorgedrongen in het DNA van elke industrie, is dit een adagium voor elke werkende Nederlander. Vergeleken met andere Europese landen doen wij het niet eens zo slecht. Zo’n 18 procent van de 25 tot 65-jarige Nederlanders geeft aan al zijn hele lang te leren.

Aangezien een fulltime opleiding van vier jaar aan een universiteit niet voor iedereen realistisch is, kijkt 81 procent van de Nederlandse werknemers vooral naar hun werkgever als het gaat om passende opleidingen en cursussen. 39 procent is van mening dat ook de overheid hierin een leidende rol moet spelen. Uiteindelijk geeft 39 procent van de respondenten aan vooral zelf verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van kennis.

Werkgevers doen er goed om aan deze cijfers tot zich door te laten dringen en opleidingen niet puur als kostenpost of secundaire arbeidsvoorwaarde te beschouwen, maar als manier om te groeien. Groei dankzij tevreden mensen die beschikken over de juiste skills. Een goede manager wacht dan ook niet tot werknemers komen vragen om relevante opleidingen. Hij/zij biedt hen een realistisch opleidingsbudget en/of toegang tot de wereld van online opleidingen en trainingen waarmee werknemers zich voortdurend op alle mogelijke vlakken verder kunnen bekwamen.

Het nieuwe klaslokaal is online

Ondanks dat we in Nederland over het algemeen redelijk digitaal georiënteerd zijn, geeft toch nog bijna 34 procent van de ondervraagden aan het liefst te worden getraind in een klassieke setting. Dat wil zeggen door een erkende onderwijsinstelling en een leerkracht die fysiek voor de klas staat. Maar dat aanbod is beperkt, kostbaar en niet flexibel. De kans is dus klein dat een werknemer een relevante opleiding vindt.

Mede daarom heb ik een advies voor alle (HR-) managers in Nederland, dat ik schaamteloos steel uit de baseball-klassieker ‘Field of Dreams’: “Build it and they will come!” Investeer in een compleet, toegankelijk en gebruiksvriendelijk online leerplatform voor jouw organisatie. Ik garandeer je, zodra het in de lucht is zullen werknemers het gaan gebruiken en blijven gebruiken en zo een perfecte tool hebben om een leven lang te leren.

“Build it and they will come!”

Door Anouska Post, regional vice president Sales NGO bij Salesforce

Salesforce, hét customer success platform, en ‘s werelds marktleider op het gebied van CRM, stelt bedrijven in staat op een geheel nieuwe manieren verbinding te maken met hun klanten. Ga voor meer informatie over Salesforce (NYSE: CRM) naar www.salesforce.com.