In mei 2018 wordt de European General Data Protection Regulation (GDPR) in werking gesteld. Deze wetgeving is voor veel bedrijven een grote zorg. Dit komt doordat ze onder de nieuwe wetgeving vier procent van hun wereldwijde omzet zien verdwijnen als ze niet op een correcte manier met hun persoonlijke data omgaan en deze niet goed beschermen – de niet te berekenen reputatieschade nog buiten beschouwing gelaten.

De afgelopen jaren hebben veel bedrijven technologische en financiële barrières ervaren als het gaat om datamanagement. Waarom zou je bijvoorbeeld investeringen doen in een datamanagementproject als de business al soepel draait? In veel gevallen is er ook een culturele barrière te overwinnen: controle krijgen over je data betekent vaak dat de manier waarop een bedrijf werkt, veranderd moet worden.

Voor chief data officers (CDO’s) biedt de GDPR een prima mogelijkheid om een leidende rol aan te nemen in het reorganiseren van de data die zich binnen de onderneming bevindt. Door het sturen van strategische initiatieven ter voorbereiding van de GDPR, kunnen ze hun organisatie helpen bij het realiseren van diverse doelstellingen, waaronder compliant zijn.

Essentieel voor succes

De voordelen van de GDPR zijn heel gevarieerd. CDO’s en CIO’s zijn al vele jaren bezig om hun mede-executives te overtuigen van het belang van goed datamanagement. Dit doen ze door operationele silo’s op te heffen, efficiëntere interne processen te creëren en klantervaringen en gepersonaliseerde programma’s te verbeteren. Goede data is essentieel voor een succesvol bedrijf. Je moet blijven investeren om optimaal rendement uit je informatiebronnen te halen en je zal een roadmap moeten ontwikkelen om ook op de lange termijn waarde uit data te blijven halen.

CEO’s, CCO’s en CFO’s zijn meer dan ooit gefocust op het belang van goed datamanagement. De CDO moet daarom nu de verantwoordelijkheid nemen en de organisatie veranderen in een door data gedreven organisatie en hier vervolgens de vruchten van helpen plukken. Met dat in het achterhoofd, zijn de volgende punten van belang om bedrijven op weg te helpen met de GDPR.

1. Behandel de GDPR als een vriend

Bedrijven die zich richten op financiële dienstverlening zijn gewend om veel van hun processen rondom wet- en regelgeving te bouwen. In vele andere sectoren is dit niet het geval. Wees echter niet huiverig om noodzakelijke veranderingen door te voeren. Zie dit juist als een kans om je van de concurrentie te onderscheiden. Voorbereiden op de GDPR kan bedrijven helpen om goed inzicht te krijgen in alle data die zich binnen het bedrijf bevindt. In die zin kan compliance zowel een voordeel als een uitdaging zijn: het kan degenen belemmeren die er niet op voorbereid zijn, maar het kan anderen diverse waardevolle inzichten bieden die groei en customer-engagement bevorderen.

2. Maak een plan voor compliance…

Voor veel organisaties zal de weg naar GDPR-compliance een lange zijn. Ook al heeft je onderneming tegen de tijd dat de regelgeving van kracht wordt alle losse eindjes nog niet aan elkaar geknoopt, dan nog is het van belang om de wetgever en stakeholders te kunnen aantonen dat je serieus aan de slag bent met compliant worden, en dat je controle hebt over je data.

3… en denk na over inrichting van het datalandschap

Veel bedrijven maken een goede start met GDPR door in kaart te brengen hoe de organisatie informatie binnen haar ecosysteem verwerkt. Hiervoor is een duidelijk overzicht nodig van het gehele datalandschap. Organisaties kunnen overwegen om hun datadiscoveryproces te automatiseren. Het manueel doorzoeken van een grote hoeveelheid data, neemt vaak veel meer tijd in beslag dan verwacht, en als je data constant verandert, is je inzicht al snel weer verouderd. Een geautomatiseerde datadiscovery- en managementbenadering kan het proces sterk versnellen en houdt rekening met nieuwe input aan data. Door een risicoscore voor relevante data aan te maken, komen organisaties te weten hoe ze moeten starten met het prioriteren van curatieve activiteiten.

4. Haal de juiste mensen binnen

Dit geldt niet alleen voor applicatieontwikkelaars: alle geledingen binnen het bedrijf moeten zich ervoor inzetten om GDPR-compliance en data-centricity tot een succes te maken. Dat betekent dat de CDO ervoor moet zorgen dat senior stakeholders, zoals de CEO, vanaf het begin betrokken zijn. Zij kunnen er namelijk voor zorgen dat het volledige bedrijf achter de doelstelling van compliancy staat. Vergeet ook de wettelijke aspecten niet. Deze vormen een belangrijk onderdeel van de bescherming van het bedrijf en kunnen helpen bij het begrijpen van wat er nodig is.

5. Kies de juiste partner

Technologie alleen is niet voldoende voor deze taak. Het is een aanjager voor een GDPR-initiatief, maar slechts één onderdeel van het verhaal. Waarschijnlijk is er ook businessconsultancy bij nodig. Uiteindelijk moeten bedrijven waarschijnlijk hun volledige operationele structuur aanpassen om ruimte te maken voor de GDPR. Daar kunnen ze inzichtelijk strategisch advies goed bij gebruiken.

6. Aan de slag!

Vergeet niet dat de GDPR in mei 2018 in werking treedt. CDO’s hebben het nodige werk voor de boeg en daarom moeten ze nu beginnen met het proces. Vorig jaar hadden bedrijven nog de tijd om plannen te maken over hun aanpak, nu moeten ze die plannen daadwerkelijk tot uitvoering gaan brengen.

CDO’s kunnen nu een enorm verschil maken binnen hun organisatie. Door actief een GDPR-initiatief te sturen, met een holistische en geautomatiseerde kijk op data als basis, kunnen ze hun bedrijf enorm laten profiteren van zijn informatiebronnen. Tegelijkertijd weten ze potentiële schadeclaims te voorkomen. De tools zijn beschikbaar, nu is het tijd om in actie te komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter