De Olympische Spelen in Pyeongchang zijn afgelopen vrijdag van start gegaan, en hoe! De Nederlandse sporthelden hebben op dit moment al tien medailles binnen weten te halen. Duizenden olympische sporters die al jaren dromen van een gouden medaille, staan te popelen om hun krachten te meten met hun sportieve peers uit andere landen.

‘Krachten’ is echter niet het enige dat wordt gemeten rondom de spelen. Het meeste meetwerk gebeurt overigens ook niet tijdens de Olympische Spelen zelf, maar voornamelijk in aanloop naar de spelen. Op momenten dat de sporters zich aan het voorbereiden zijn op het leveren van hun topprestaties. Steeds vaker maken zij daarbij gebruik van sensoren die allerlei gegevens vastleggen over bijvoorbeeld hun snelheid, verbruik, weerstand, houding, etc.

Zo hebben de Nederlandse shorttrackers sinds kort een nieuw pak dat is uitgerust met sensoren die tijdens de trainingen real time informatie over de houding van de schaatsers delen met de coach. Deze krijgt de informatie door in een app op zijn telefoon en kan direct bijsturen. Niet op basis van jarenlange ervaring, een onderbuikgevoel of intuïtie, maar op basis van keiharde cijfers. Een mooi geval van meten is weten. Toch?

Die stelling klinkt logisch, maar toch gaat hij niet altijd op. Neem bijvoorbeeld de ANWB. Dit bedrijf dat bij velen bekend is dankzij zijn gele service-auto’s, biedt in wezen nog veel andere, zeer innovatieve diensten. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld enige tijd geleden een nieuw concept geïntroduceerd waarbij klanten een groot aantal aspecten van hun auto en het gebruik en verbruik kunnen meten. Een van die zaken die het desbetreffende ANWB-kastje in de auto constant meet is het motormanagement. De software ervan kan op een zeker moment bijvoorbeeld constateren dat het tijd is voor een nieuwe accu. Niet zozeer omdat de accu op dat moment niet meer presteert, maar omdat de ANWB informatie over het motormanagement kan combineren met zeer nauwkeurige weersvoorspellingen en de digitale kalender van de bestuurders. Het kastje weet door middel van data dat er over een week een rit naar Oostenrijk op de planning staat. De lokale temperatuur aldaar zal de accu die het in Nederland nog wel even uitzingt, daar de nekslag geven.

Technische hulpmiddelen

Ik vind bovenstaande een goed voorbeeld van data die daadwerkelijk is getransformeerd tot kennis en waardevolle inzichten kan geven. Gebruikers hebben er dus écht iets aan. De data betreft de staat van de accu op zichzelf is niet eens zozeer interessant, maar wordt dat ineens wel wanneer er correlatie plaatsvindt met andere, relevante data. De gegevens waarover je beschikt moeten in de juiste context geplaatst worden. Daar zijn natuurlijk allerlei technische hulpmiddelen voor nodig, waaronder een flexibele (cloud-)infrastructuur, krachtige analytics-software en in toenemende mate ook artificial intelligence-oplossingen. Gelukkig zijn deze resources inmiddels voor elke organisatie goed toegankelijk. Net zo belangrijk is echter om van tevoren goed na te denken over de business case. Wat wil je eigenlijk weten, waarom wil je dat en welke data heb je daarvoor nodig?

Helaas is niet altijd zo dat we van tevoren precies weten waar we uit zullen komen met dergelijke projecten. Er is bij dergelijke projecten – gelukkig maar, zou ik willen zeggen – meestal sprake van voortschrijdend inzicht. En er zijn steeds meer tools beschikbaar die ons kunnen helpen om onze business case vorm te geven. Zoals Einstein, de AI-engine van Salesforce, die de ‘denkkracht’ van IBM Watson gebruikt om patronen en logische verbanden te vinden in grote hoeveelheden (heterogene) data. Juist dankzij de beschikbaarheid van dergelijke tools en het gegeven dat we vaak van tevoren niet precies weten waar we uitkomen, is toch mijn advies om zoveel mogelijk data te verzamelen. Ook al weet je nu nog niet waar het goed voor is.

Data combineren

De shorttrackers mogen hun nieuwe pak helaas niet tijdens de spelen gebruiken. Toch zijn de topsporters in staat geweest om – op basis van data – te werken aan het optimaliseren van hun schaatshouding. De data is vastgelegd en in real time beschikbaar en zal ongetwijfeld gebruikt gaan worden in andere projecten. Wanneer de juiste data gecombineerd worden, bijvoorbeeld houding in combinatie met weersomstandigheden, werk je op basis van meerdere factoren naar een betere prestatie toe.

Technologie gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het leven van sporters en bij de prestaties die ze leveren. Daar kunnen we moeilijk over doen, maar net als in de rest van de maatschappij is dit een onomkeerbare trend. Vooralsnog is het echter zo dat de mannen en vrouwen die de komende weken laten zien wat hun sportieve prestaties waard zijn, keihard hebben getraind en geknokt om sowieso aan de spelen mee te doen. Want in tegenstelling tot de zakelijke wereld is in hun geval het credo nog steeds: meedoen is belangrijker dan winnen!

Door Luc Schamhart, Regional Vice President for Marketing Cloud at Salesforce