Vacansoleil is Europees marktleider als aanbieder van campingvakanties op ruim 500 verschillende campings. Ruim 1200 medewerkers zorgen ervoor dat dit uitstekend verloopt, in de taal van de klant wordt aangeboden en actueel is. Hiervoor heeft Vacansoleil al vroeg de kracht van automatisering ontdekt en in eigen beheer een backofficesysteem gemaakt om alle bedrijfsprocessen goed te ondersteunen.

Uitdaging

Vacansoleil heeft de automatisering voor het overgrote deel altijd zelf gedaan door zelf een eigen maatwerksysteem te programmeren. Maar door de komst van het internet en door de veranderende markt van offline verkoop naar online verkoop is Vacansoleil veranderd in een e-commerce organisatie.

Doordat klanten via het internet steeds eenvoudiger zelf een camping kunnen boeken, moet de volledige IT infrastructuur zeer flexibel zijn om via Vacansoleil steeds sneller en eenvoudiger een campingvakantie te kunnen boeken, ook in de toekomst.

Oplossing

De grote flexibiliteit van het Thinkwise low-code software-ontwikkel platform maakt het voor Vacansoleil mogelijk om het 25 jaar oude RPG iSeries backofficesysteem te herbouwen. Dat lost het primaire probleem op van de legacy van het eigengebouwde systeem. De grote pré van dit platform ten opzichte van bijvoorbeeld aanbieders met hele specifieke oplossingen voor de vakantiebranche, is dat het ook in beheer en onderhoud een flexibele oplossing is. Het doorvoeren van wijzigingen ná implementatie is namelijk geen dure exercitie, maar een relatief eenvoudige aanpassing. Nieuwe behoeften en wensen kunnen gewoon worden doorgevoerd zonder daarmee opnieuw de legacy van de toekomst te maken!

Resultaat

Het nieuwe Thinkwise backofficesysteem genaamd Coresoleil ondersteunt alle kernprocessen van Vacansoleil, zoals de afhandeling van het boekings- en reserveringsproces voor klanten, relatiebeheer, planning, voorraad en facturatieprocessen en de integratie met partners. Hierbij wordt rekening gehouden met regelgeving vanuit de brancheorganisatie ANVR, wat per verkoopland kan verschillen. Een belangrijkste resultaat is dat de backoffice en frontoffice goed op elkaar zijn aangesloten.

Boekingen van klanten komen voor 90% binnen via de website. Deze website heeft een interface met CoreSoleil. Thinkwise heeft hierin ook de middleware gerealiseerd waar zowel de consumentenwebsite als Coresoleil gebruik van maken. Hiermee hebben klanten altijd binnen een fractie van een seconde antwoord op zoekopdrachten op de website, ook tijdens piekmomenten.

Kerngetallen

In 16 maanden tijd heeft Thinkwise deze klus geklaard. Bart van der Linden, algemeen directeur van Vacansoleil: “Thinkwise bouwt in zestien maanden, waar wij twintig jaar over hebben gedaan.” Ruim 16.000 functiepunten zijn met een gemiddelde van 0,3 uur per functiepunt aangepast. Dat is 5 keer sneller dan marktgemiddeld, blijkt uit onderzoek van QSM.

Bekijk hier het onderzoek van QSM

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.