De razendsnelle ontwikkeling en het succes van Faktor zijn ingrediënten voor een spannend jongensboek. Technologieleider Johan de Groot van het inmiddels door het Amerikaanse LiveRamp overgenomen bedrijf zag in mei 2017 door nieuwe wet- en regelgeving kansen voor ‘consent management’. Na overname werkt hij met Levi9 aan verdere groei binnen het legal- en privacydomein. “We zijn als partners door de leercurve gegaan en leren nog steeds.”

Faktor was destijds een van de weinige partijen die opdoemende dataprivacy-wetgeving serieus nam. “Er was opvallend genoeg heel weinig aandacht voor”, vertelt Johan de Groot, die eerder werkte bij onder meer CoolBlue en Startupbootcamp. “Wij voorzagen destijds al dat iedereen er voordeel van heeft wanneer je als bedrijf op basis van een ‘consent’ goed omgaat met de persoonlijke gegevens van gebruikers.”

Ondersteund door meerdere ‘angel investors’ is Faktor in 2017 met vier medewerkers gestart. “Keiharde deadline was de invoering van de GDPR op 25 mei 2018. We moesten dus extreem snel van een idee naar een ‘minimum viable product’ naar een volledig werkende en schaalbare oplossing, die onder meer door grote bedrijven in de media en entertainmentsector ingezet kon worden. Dat is mede dankzij onze partnership met Levi9 gelukt.”

Zelfstandig

“Het bleek al snel dat we als Faktor voorzagen in een grote behoefte”, vervolgt Johan de Groot. “We werden continu benaderd door andere partijen voor overname en samenwerking. Al die interesse hebben we kritisch bekeken en uiteindelijk zijn we overgenomen door het in San Francisco gevestigde LiveRamp, dat gespecialiseerd is in identity management.”

Faktor zal als zelfstandige businessunit blijven opereren. Het product integreert weliswaar met de identiteitsoplossingen van het moederbedrijf, maar wordt in principe als op zichzelf staande consent-oplossing aangeboden. “Ook bij LiveRamp speelt de behoefte aan schaalbaarheid. Inmiddels begint in Californië op te vallen hoe snel wij producten in de partnership met Levi9 kunnen realiseren. Wie weet wat dit betekent in de toekomst.”

Waaromvraag

Binnen Faktor is De Groot sinds de start vooral verantwoordelijk voor het ‘hoe’ – de keuze voor de techniek waarop de consent management-oplossing gebaseerd is, zoals de cloud-provider en de keuze van de bijbehorende tools en het gebruik maken van slimme technieken zoals het serverless framework. “De kunst is de scope klein te houden en voortdurend het juiste te doen, door vanuit de teams altijd de waarom vraag te stellen aan de business.”

“De kracht zit ’m verder in de brede wisselwerking tussen alle betrokkenen, inclusief de mensen van Levi9 in Amsterdam en de ontwikkelaars in Zrenjanin. Allemaal hebben we dezelfde focus om samen een zo goed mogelijk product te realiseren. Levi9 opereert als een onderdeel van het bedrijf. Zo hebben wij ze altijd benaderd. Developers hebben bijvoorbeeld toegang tot onze Slack-omgeving en al onze documentatie. We zijn als partners door de leercurve gegaan en leren nog steeds.”

Verfijning

Levi9 werkt samen met de mensen van Faktor aan het core-product met methodieken als Lean en Scrum. “Met elke ochtend een stand-up, waarbij we bespreken wat we gisteren en de dagen ervoor hebben bereikt, om vervolgens vast te stellen wat er die dag moet gebeuren. Eens in de twee weken hebben we een demo. Om de een of twee weken – afhankelijk van behoefte en input van klanten – hebben we een refinement-sessie om bestaande producten en oplossingen verder te verbeteren.”

“De kracht zit ’m in de brede wisselwerking tussen alle betrokkenen, inclusief de mensen van Levi9 in Amsterdam en in Zrenjanin”

De customer intimacy met Levi9 zit ’m voor de technologieleider in het feit dat ze met hem meedenken: “We doen het echt gezamenlijk, door de gehele organisatie heen. Dat is een belangrijke succesfactor. Wanneer ik zelf vanuit onze eigen klanten belangrijke terugkoppeling krijg, dan geef ik dat ongefilterd door aan de mensen van Levi9 binnen het verantwoordelijke team. Vervolgens werkt iedereen binnen 24 uur aan het idee of de oplossing.”

Meer budget

Dat is nodig, want de ontwikkelingen gaan snel. “Er komt voortdurend nieuwe wet- en regelgeving rondom data en privacy bij. Bijvoorbeeld de invoering van de California Consumer Privacy Act (CCPA) in de VS en vergelijkbare bewegingen in India, Australië, Japan en Canada. Er zijn ook steeds meer rechtszaken, waardoor de vraag toeneemt en het ontwikkelbudget omhoog gaat. We gaan toe naar vier tot misschien zes teams, om meer te kunnen bewerkstelligen. Er is volop contact is en de wisselwerking wordt hechter. We zijn sterker naar elkaar toe gegroeid en echt bevriende collega’s geworden.”

“Ik denk overigens niet dat ze bij Levi9 hadden verwacht dat het met Faktor snel zou gaan”, vervolgt Johan de Groot. “Binnen twee jaar zijn van een klein Nederlands initiatief gegroeid naar een wereldwijde operatie, als onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf met enorm tot de verbeelding sprekende klanten.”

On steroids

De Faktor-medeoprichter spreekt regelmatig vakgenoten die voor vergelijkbare uitdagingen staan als hij nu en in 2017. “Overal speelt de behoefte om bij succes snel te kunnen schalen en zaken op tijd te kunnen realiseren. Ik vertel dan dat wij ons bedrijf gestart zijn op basis van moderne technologie. Daardoor zijn we nooit gehinderd door werk en onderhoud aan de infrastructuur. Zo kunnen we ons volop focussen op innovatie, business-logica en customer journeys.”

Een partij als Levi9 is hier heel handig. Niet in de laatste plaats dankzij domeinspecialisten die meekijken, en omdat afhankelijk van de behoefte een beroep kan worden gedaan op senior of medior developers. “Door de teams zo slim mogelijk samen te stellen zijn we een in feite een startup on steroids.”

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam