De drietrapsraket van emerging technologies

Snelkookpan op heilig vuur

0
67

De digitalisatie van de markt komt pas net goed op gang. Toch zijn er al spelers die de slag hebben gemaakt en kunnen versnellen. Ze zijn klaar voor de innovatieslag die wordt voortgestuwd door talloze nieuwe technologieën zoals data, advanced analytics, robotics process automation (RPA) en blockchain. Wat zij nu nodig hebben is een incubator, een snelkookpan waarin creatieve ideeën in korte tijd van concept tot realisatie kunnen komen.

Een struikelblok voor veel organisaties is de beperkte beschikbaarheid van de juiste domeinexpertise om de technische mogelijkheden te verenigen met de behoeften uit de markt. Daarvoor is kennis nodig van zowel de techniek als de branche waarvoor die interessant kan zijn. Zonder deze context is er geen garantie op succes. Het is meestal een dure en riskante zaak om expertise zelf te ontwikkelen. Als het gaat om emerging technologies is cocreatie met een mix van klanten, kennisinstituten en toeleveranciers als partners daarom meestal de aangewezen weg.

Kapitaliseren

Daar is nog een tweede reden voor. Kapitaliseren op innovatieve technologieën wordt eenvoudiger als die kunnen worden ingezet voor meer dan een enkele bedrijfstak. De digitale transformatie heeft een bepalende invloed op alle branches en overstijgt de grenzen van verschillende industrieën. Het loont dus om innovaties te ontwikkelen tot intellectueel eigendom, om daarmee de nieuwe oplossingen breder te kunnen aanbieden in de vorm van PaaS- of SaaS-diensten.

Een ander belangrijk punt met opkomende technologieën is dat het ‘emerging-karakter’ natuurlijk tijdelijk is. Elke technologie heeft een levenscyclus. Die begint met een experimentele fase, waarin het terrein wordt ontgonnen en de toepassingsmogelijkheden worden onderzocht. De volgende fase treedt pas in als de innovaties uit de eerste fase ook daadwerkelijk leiden tot een behoefte uit de markt.

Drietrapsraket

Op dat moment wordt het zinvol om er een dedicated team van specialisten omheen op te tuigen, dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van data en analyticsplatformen, cloud-native development en toepassingen in de vorm van bijvoorbeeld serious gaming en mobiele apps. Verbreding van de inzetbaarheid van de technologie leidt vervolgens tot de laatste fase: standaardisatie in de vorm van zowel producten als dienstverlening. Het ideale scenario is daarom een drietrapsraket met als eerste trap de creatieve snelkookpan, als tweede een agile ontwikkelingsteam en ten slotte een team dat zorg draagt voor de exploitatie van het intellectuele kapitaal dat daaruit voortvloeit.

De marktontwikkelingen die voortvloeien uit de opkomende technologieën gaan zo snel, dat geen enkele organisatie het zich nog kan veroorloven naar binnen te blijven kijken. Wie de emerging technologies succesvol wil inzetten, moet beschikken over vakspecialisten en ontwikkelaars met een brede, creatieve visie. Mensen die bovendien weten wat er buiten hun territorium speelt en hoe ze moeten netwerken om tot innovatieve ideeën te komen. Kortom, kennis van buiten.

Samenwerken in een netwerk

Net als bij succesvolle start-ups zijn de aanjagers van innovatie vaak de jonge honden, die zich met hun enthousiasme en een vleugje heilig vuur nergens door laten tegenhouden. Jonge talenten die graag zelfstandig experimenteren met ideeën waarin ze geloven en de samenwerking aangaan met gelijkgestemden uit hun eigen netwerk. Ze beschouwen anderen niet als concurrenten, maar als onderdeel van de oplossing die ze zoeken. Omdat de drempel naar de markt zo laag is geworden, dat niemand zich nog exclusiviteit kan veroorloven. En ze hebben gelijk. Cocreatie is essentieel om tot baanbrekende innovaties te komen en de bijkomende voordelen zijn evident. Wanneer verschillende partijen samen kunnen deelnemen in de ontwikkeling, dalen niet alleen de kosten, maar profiteert de innovatie ook van grotere beschikbaarheid van kennis en bredere inzetbaarheid.

“Wie emerging technologies succesvol wil inzetten, moet kennis van buiten inhuren”

De hype voorblijven

De truc is kortom om op tijd in te zien welke technologie de volgende praktische innovatie zal leveren. Om voor de hype te zijn met een toepassing waar de markt op zit te wachten. Dat maakt de uitdaging zo groot. Het briljante idee, de juiste kennis en het juiste netwerk om tot een rudimentair product te komen en de flexibiliteit om dat als eerste te doen; dat moet allemaal precies samenvallen. Maar met de juiste partners is dat geen probleem.

CGI
Als vier na grootste zakelijk en IT-dienstverlener ter wereld is CGI actief vanuit honderden locaties wereldwijd met ruim 70.000 professionals. Lokaal gaan we sterke partnerships aan met onze klanten, waarbij we altijd kunnen putten uit de bijna eindeloos aanwezige technologische knowhow binnen ons bedrijf. Onze focus op IT Modernization, Cybersecurity en Big data analytics helpt onze opdrachtgevers hun dienstverlening verder af te stemmen op de klantwensen. We weten kosten te besparen, de business flexibeler te maken en de IT-omgeving voor te bereiden op de toekomst. En we doen dat met de toewijding en zorgvuldigheid van een businesspartner die niet anders gewend is dan te werken met de missiekritische systemen van zijn opdrachtgevers.