Technologie heeft zich nog nooit zo snel ontwikkeld. Hierdoor is het voor een CIO lastiger dan ooit om technologie globaal bij te houden en up-to-date te blijven.

In dit artikel gaan we dieper in op de veranderende rol van de CIO en de manier waarop technologie, AI en machine learning digitale transformatie in hele organisaties bevorderen. We staan stil bij opties voor machine learning waarmee je data doorlopend kunt bewaken en verzamelen, besluitvormings- en procesflows kunt automatiseren en customer experiences kunt verbeteren.

De CIO: de link tussen IT en het bedrijf

Volgens het State of the CIO rapport van CIO Magazine zegt 77% van de IT-managers dat hun team moet worden vervlochten met de rest van het bedrijf en samen met andere afdelingen projecten rond customer experience moet coördineren en versnellen.

Toonaangevende organisaties schakelen hun IT-afdeling in voor essentiële hulp bij het stimuleren van de bedrijfsgroei.

En toch verklaart 72% van de IT-managers in ons onderzoek Enterprise Technology Trends dat ze niet toekomen aan strategische taken door achterstanden bij projecten.

Vanaf nu is IT niet meer alleen verantwoordelijk voor de manier waarop bedrijven technologie ontwikkelen en gebruiken. IT moet ook gaan optreden als flexibele partner binnen de hele onderneming.

Tegenwoordig zou IT in het hele bedrijf moeten zijn verweven.

Daarom hebben we de naam van IT veranderd in Business Technology. De afdeling maakt namelijk deel uit van elke functie in Salesforce, van de betrokkenheid van medewerkers en werving tot financiën en sales. IT is het centrale zenuwsysteem waardoor we als bedrijf succesvol kunnen zijn.

Hoe machine learning snelheid en flexibiliteit verbetert – de ultieme bedrijfstools

Machine learning klinkt ingewikkeld, maar in wezen draait het om vereenvoudiging. Omdat consumentengedrag snel blijft veranderen, maakt machine learning de weg vrij voor de dynamische strategieën waarmee bedrijven steeds hun koers kunnen bijstellen en zich kunnen ontwikkelen.

Machine learning is een toepassing van AI waarbij via statische modellen en big data toekomstige trends worden voorspeld, en kan worden toegepast in vrijwel elke branche.

CIO’s die AI voor marketing gebruiken, kunnen personalisatie ondersteunen en de relatie met klanten verdiepen door data van touchpoints te benutten tijdens de hele client journey. Dankzij AI kunnen bedrijven gepersonaliseerde mogelijkheden bieden waarover consumenten zo enthousiast zijn. Tegelijkertijd zorgt machine learning dat de verwerkte data kunnen worden gebruikt voor nieuwe, effectievere optimalisaties in de toekomst.

Als AI ontbreekt, is het vrijwel onmogelijk om data van touchpoints op verschillende afdelingen te centraliseren. Hoewel veel marketeers persoonlijke kanalen blijven gebruiken voor klantenservice en support, benutten ze ook een combinatie van digitale media.

Informatie in silo’s en inconsistente systemen dragen bij aan de chaos, maar AI vereenvoudigt dingen en overbrugt de kloof tussen de fysieke en virtuele wereld van de klant. Data stromen soepel van het ene naar het andere kanaal zodat contacten met klanten op een slimmere en bevredigendere manier verlopen, ongeacht de communicatiemethode.

Bij Salesforce hebben we bijvoorbeeld bedrijfs-AI naar een hoger niveau getild. Salesforce Einstein is de eerste volledig inclusieve, geïntegreerde AI voor CRM. Einstein stelt bedrijfsorganisaties in staat om essentiële machine learning en geavanceerde concepten voor deep learning toe te passen op alle processen en data (klanten, branches en intern) voor ongekende nauwkeurigheid en hypermoderne automatisering.

Daarnaast biedt Salesforce Einstein nog een indrukwekkende mogelijkheid: de AI kan worden ingebouwd in aangepaste applicaties in elk bedrijf dankzij het Salesforce-platform.

Met machine learning wordt ook informatie blootgelegd. Tijdens de hele customer journey bieden zoekdata de beste kans om in realtime informatie over klanten te vinden. Met machine learning kun je informatie en taken automatiseren zodat je medewerkers kunt inzetten voor strategische, creatievere doeleinden.

De automatisch verkregen data kunnen worden gebruikt om van alles te optimaliseren, van contentplannen tot strategieën voor het aantrekken en behouden van klanten.

Machine learning toegankelijk voor zowel grote als kleine bedrijven

We zien Einstein graag als een datawetenschapper die je kunt inhuren om de mogelijkheden van AI in te zetten in zowel grote als kleine bedrijven.

Einstein maakt onderdeel uit van je bestaande CRM, dus je hoeft geen complexe integraties of trainingen uit te voeren om de tool voor je aan het werk te zetten. Voor marketeers betekent dit op data gebaseerde aanbevelingen voor welke nieuwe marketingcontent ze het best wanneer en waar kunnen publiceren.

Salesteams profiteren van AI-gebaseerde lead scoring en informatie over kansen, terwijl ML en AI klantenservice verbeteren met realtimedata waarmee zinvollere contacten kunnen worden gelegd.

Einstein stort zich meteen op zelfs enorme hoeveelheden klantgegevens, met slimme analytics, voorspellende inzichten en voorspellende aanbevelingen. In feite kun je vrijwel alles automatiseren. Maar het is de laag met AI en machine learning waardoor projecten, processen en transformatieresultaten ingrijpend veranderen.

Marketeers moeten worden uitgerust met technologie om een totaalbeeld van de klant te krijgen zonder code te implementeren of IT bij elke taak lastig te vallen.

Samen kunnen we zorgen dat machines sneller en effectiever leren om beter op de behoeften van bedrijven in te spelen en tijdrovende routinetaken tot vereenvoudigde informatiebronnen te transformeren.

Tijdens de transformatie is het essentieel om de CIO te betrekken bij de bedrijfsstrategie

Voor het succes van digitale transformatie is het essentieel dat AI goed werkt. Dit is van invloed op niet alleen de omzet en de time-to-market, maar ook op de customer experience.

Dat staat in het Connectivity Benchmark rapport van MuleSoft uit 2020. Nu we zelf onze digitale transformatie hebben voltooid, kunnen we beamen dat integratie nodig is.

Bij Salesforce wisten we dat transformatieprojecten zouden mislukken als we niet iedereen op één lijn zouden krijgen. We moesten naar het grotere geheel kijken en ieders rol hierin begrijpen. Anders zouden de brede operationele veranderingen waar we naar streven, niet meer dan een luchtkasteel blijven.

Digitale transformatie gebeurt niet van de ene op de andere dag. IT kan het best stapsgewijs worden ingezet om groei te realiseren. Deel dus een project op in overzichtelijke veranderingen binnen het bedrijf, want anders sta je voor een enorme berg.

In ons CIO-draaiboek geven we een stapsgewijze specificatie van een paar belangrijke werkwijzen van ons bedrijf.

De technologiegroep gebruikt Salesforce-technologie en creëert een cultuur waarin innovatie en groei worden gestimuleerd.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam