De do’s and don’ts bij het ‘early stage’-investeren in startups

0

Bij het investeren in een early stage-startup komt meer kijken dan je wellicht in eerste instantie denkt. Om je niet over een nacht ijs te laten gaan, deelt Marc Wesselink, managing director bij Startupbootcamp en serial entrepreneur, een aantal do’s and don’ts uit eigen ervaring.

De don’ts:

  1. Investeer niet alleen

Veel van onze Startupbootcamp-alumni en andere bedrijven hebben moeite met het opvolgen van de adviezen en het accepteren van de begeleiding van slechts één investeerder. Ze hebben liever een board of advisors om hen te helpen met het maken van belangrijke beslissingen. Investeer daarom niet alleen, maar samen met een paar andere investeerders. Als je echt ervaren bent en meer geld hebt om te investeren, is het zinvol om het alleen te doen, maar pas dan op voor ‘fout’ # 2.

  1. Niet alles in één keer investeren

Alle ondernemers zijn optimistisch over hun groeiplannen, daarom valt de groei altijd tegen. Hou dus rekening met meerdere investeringsrondes.

  1. Geen Due Diligence

Informele investeerders zetten hun geld in op hun gevoel. Hoewel het luisteren naar je gevoel erg nuttig kan zijn, heb je meer gegevens nodig om dit gevoel te onderbouwen. Er moet een Due Diligence komen, het zogeheten boekenonderzoek, om te zien of alles klopt en onder meer juridisch mogelijk is. Daarnaast gebruiken we de Facet5-persoonlijkheidstest en op een later moment een VentureMetrix-data-driven beoordelingsinstrument die berekent hoe succesvol de startup gaat worden ten opzichte van de benchmark van het gemiddelde dat startups halen. Je benchmarked dus de succes frequentie van elke onderneming.

  1. Lage waarderingen

Vaak hebben we Startupbootcamp alumni door meerdere investeringsronden zien gaan, waardoor hun aandeel gedurende dat proces steeds kleiner werd; van het oorspronkelijke aandeel bleef gaandeweg steeds minder overeind. Wanneer er vervolgens een Serie-A-investeerder binnenkwam, weigerde deze te investeren door de verwatering van de uitvoerende oprichters. We weten dat elke waardering binnen de eerste 3 jaar op niets is gebaseerd, maar we adviseren om naar de toekomst te kijken om als startup een investeringswaardig bedrijf te blijven. Vergeet niet dat de waardering ook voor toekomstige investeerders is: waarom is de waarde in 1 jaar verdrievoudigd?

  1. Onderschatten van het risico

Investeren in startups is erg riskant, maar de beloning kan enorm zijn: niet alleen door het geld dat er mee wordt verdiend, maar ook omdat het mensen helpt hun dromen te realiseren!

De Do’s:

  1. Versnel juridische processen

Het duurrecord voor het in de wacht te slepen van een investering staat onder onze meer dan 100 alumni in Amsterdam op negen maanden, maar over het algemeen duurt het korter. Het is een heel traag proces. Een bepaalde Investment Agreement van een van onze startups omvat zelfs 72 pagina’s voor een investering van € 200.000…. Tegenwoordig zijn er veel modellen van overeenkomsten beschikbaar, bijvoorbeeld op seedsummit.org, die allemaal door zeer bekwame mensen zijn opgesteld en die in de afgelopen zeven jaar meer dan 10.000 keer zijn gebruikt. Maak hier gebruik van. Doe je dat niet dan kan een vertraging door de grote wettelijke mumbo jumbo een fatale ondergang betekenen, want snelheid is een belangrijke voorwaarde voor een startup in zijn eerste 3 jaar.

  1. Early scale

Herken de fase waarin een startup zit. Zit je nog in de fase waarin je bepaalt wie je doelgroep is, welk probleem je oplost voor een klant of ben je al verder met het businessmodel? Daarbij is ook van belang of de startup een bewezen product/markt-fit heeft? Iedere ondernemer denkt dat ze die hebben, maar een investeerder moet hier heel kritisch naar kijken. Welke Metrics gebruiken ze? En hoe hebben ze die gevalideerd? Zorg ervoor dat je eerst alle juiste vragen stelt.

  1. Pre-mediation

Een team is het belangrijkste dat je hebt en we hebben dit meerdere malen bij onze startups ondervonden. Daarom hebben we pre-mediation-sessies opgenomen in het programma. Met deze sessies, waar de startup oprichters aan deelnemen, roer je een thema aan voordat het een probleem kan worden. We moedigen onze startups aan om zulke sessies ook na het programma te blijven houden. We hebben zeer positieve resultaten gezien en adviseren je om ze ook te starten zodra je in een bedrijf hebt geïnvesteerd.

  1. Ondersteun

Het starten van een bedrijf is een van de moeilijkste dingen die je je kunt voorstellen, dus beginnende ondernemers kunnen alle benodigde ondersteuning gebruiken. Wij raden aan om maandelijks een update te doen bij alle stakeholders en schema’s op kwartaalbasis te raadplegen om strategisch advies te krijgen. Ondersteuning is noodzakelijk in een zeer snel veranderende omgeving.

  1. Vraag om updates

We vertellen onze startups voortdurend hoe belangrijk het is om stakeholders betrokken en geïnformeerd te houden. Echter, we weten ook hoe moeilijk dat is, omdat je in de eerste drie jaar erg druk bent met het opbouwen van een bedrijf. Vergeet als investeerder niet om regelmatige updates te vragen aan de betrokken startup. Help startups door ze regelmatig eraan te herinneren wat ze allemaal moeten weten!

Als je een early-stage Investor bent die wil aansluiten bij onze high-potential startups bij Startupbootcamp, meld je hier aan bij onze Investor Updates.

Door Marc Wesselink, managing director bij Startupbootcamp

Over de auteur

Marc Wesselink is managing director bij Startupbootcamp. Hij is daarnaast een serial entrepreneur die twaalf bedrijven in FMCG, home electronics, healthcare, e-commerce, HR en finance begon, zowel B2B als B2C. Dat is hem ook vier keer niet gelukt. Door deze ervaring heeft hij op veel gebieden diepgaande kennis en kan hij ondernemers adviseren in het 360-graden overzicht houden over hun organisatie. Hij is een motivator, business coach en kritische optimist. Met zijn vaardigheden en ervaring is hij momenteel verantwoordelijk voor het selecteren van startups voor de Accelerator-programma’s in Amsterdam en het helpen van meer dan 100 alumni van Startupbootcamp Amsterdam als onderdeel van het SBC NXT programma, dat zich richt op de uitvoering van hun activiteiten na een accelerator-programma. In die hoedanigheid ontmoet hij meer dan 1.000 startups per jaar.

Lubbers De Jong
Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.