Regelmatig krijgen we van klanten de vraag of we hun applicatielandschap en databases klaar willen maken voor een migratie naar de cloud. Een cloudmigratie is echter een middel en geen doel op zich. Er zijn genoeg bedrijven die IT-infrastructuur in eigen bezit hebben en zelf beheren. Zij lopen echt niet enorm achter. Want het gaat erom wat je met data doet, niet waar je het opslaat.

Illustratief vond ik mijn ervaringen tijdens de laatste Cloud Expo begin november. Op de stand werd ik regelmatig aangesproken door IT-managers die hun infrastructuur zelf beheerden en op zoek waren naar een cloudtransitiepartner. Velen van hen zeiden het gevoel te hebben achter te lopen. Ze wilden zo snel mogelijk migreren naar de cloud, want dan zouden ze dezelfde schaalbaarheid, snelheid en flexibiliteit kunnen krijgen als hun concurrentie, was hun verwachting.

Soms lijkt het inderdaad wel of bedrijven massaal naar de cloud migreren. Op congressen en in vakbladen wordt er veel over cloud computing en cloudtransities verteld en geschreven. En IT-leveranciers hebben ondertussen ook cloudproposities ontwikkeld om hierop in te spelen. Ik heb echter ook gemerkt dat er nog beperkt door bedrijven van cloud computing gebruik wordt gemaakt. Sterker nog: ik denk dat het gros van de bedrijven die op de Cloud Expo rondliepen zijn IT-infrastructuur nog zelf beheert en in bezit heeft.

De beste weg vooruit

De cloud kost in veel gevallen meer dan een eigen on premise oplossing. Wanneer je de terugkerende kosten voor opslag en rekencapaciteit uit de cloud afzet tegen de eenmalige kosten voor aanschaf en beheer van eigen IT-infrastructuur, komt de cloud er in veel gevallen slecht vanaf. Uiteraard zijn er wel interessante businesscases te maken met cloudtechnologie, maar vaak gaat het dan om de implementatie van SaaS ter ondersteuning van één specifiek bedrijfsproces. Invoering van bijvoorbeeld Salesforce kan het salesproces verbeteren en AFAS online de boekhouding. Als het gaat om pure opslag van gegevens tegen lage kosten, kan je meestal het beste toe met eigen infrastructuur.

Service en innovatie

Vaak wordt er voor de cloud gekozen omdat je dan een lastige beheertaak hebt uitbesteed. Toch hoeven cloudproviders niet automatisch goede service te verlenen. Veel relevanter is volgens mij hoe je ondersteund wordt en door wie. Wie zijn je partners? En wat voor niveau aan service bieden ze? Een IT-partner kan je net zoveel service bieden als een cloudleverancier. Het is maar wat je onderling afspreekt.

Ook als het je om innovatie te doen is, is het verhuizen van data en applicaties naar de cloud niet per definitie de beste weg vooruit. Innovatie komt eerder voort uit het slim verzamelen, combineren en analyseren van bedrijfsdata. Dat kun je doen met data uit cloudsystemen, maar kan ook gewoon met data on premises. Het beschikbaar hebben en ontsluiten van data is de sleutel, niet de plek waar je data opgeslagen staat.

Door Elger Bouwman, commercial director en lid van de Board of Directors bij AnylinQ Group

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.