In 8 stappen naar een succesvolle strategie voor je IT-investering

0

Beslissingen nemen over IT-investeringen is nooit eenvoudig. Dat geldt ook voor directeuren in de maakindustrie, die te maken krijgen met factoren als een fluctuerende markt, veranderende klanteisen, leveringsproblemen en niet-aflatende technologische ontwikkelingen. Hoe kun je als fabrikant met beperkte financiële reserves een investeringsstrategie ontwikkelen die zal leiden tot een profit boost? Hier volgen acht richtlijnen voor succes.

Heb realistische verwachtingen. Elk bedrijf zou bij het uitstippelen van een strategie eerst zijn verandersuccessen uit het verleden moeten raadplegen. De meeste CIO’s hebben immers harde lessen geleerd over het stempel dat een bedrijfscultuur kan drukken op de haalbaarheid van veranderdoelen. Het gevolg is dat de vraag naar maatwerkoplossingen afneemt en er meer vraag is naar tools die gebruikers in staat stellen hun werkomgeving, interfaces en rapportagetools te personaliseren.

In een recente enquête werd 164 fabrikanten gevraagd de belangrijkste doelstellingen te noemen die hun IT-investeringen valideren. Verbetering van de operationele zichtbaarheid en controle was het meest voorkomende antwoord (78 procent). Verkorten van doorlooptijden (58 procent) en kwaliteitsverbetering van producten (46 procent) waren andere belangrijke doelstellingen. Deze doelen zijn met moderne softwareoplossingen heel goed realiseerbaar.

Richt je op de echte pijnpunten. Het is altijd belangrijk doelgerichte investeringen te doen om bestaande problemen op te lossen. Software kan helpen prestaties van medewerkers in kaart te brengen, te monitoren, managen en verbeteren, maar door de toenemende complexiteit van werkzaamheden is er nog meer behoefte aan automatisering.

Toen in de eerder genoemde enquête aan fabrikanten werd gevraagd hun grootste uitdagingen te identificeren, was het meest gegeven antwoord (66 procent): ‘voldoen aan klantverwachtingen ten aanzien van snelheid, kwaliteit en personalisatie’. Natuurlijk hangen deze zaken met elkaar samen en alleen aan de hand van een gedetailleerde analyse kun je bepalen hoe je op elk vlak het maximale uit je technologische investeringen kunt halen.

Leer van anderen. Hoe weet je wat haalbaar is? Vaak worden benchmarking, case studies en enquêtes die wijzen op succesverhalen uit de praktijk over het hoofd gezien bij het plannen van investeringen. De ervaringen van anderen in uw marktsegment kunnen uiterst waardevol zijn wanneer er onderscheid moet worden gemaakt tussen zaken die wel of niet in de kern vereist zijn. Markten veranderen snel, dus hecht meer belang aan de meest recente bevindingen en resultaten.

Richt je eerst op de basis. In dit tijdperk van enerverende innovaties en geavanceerde technologieën, zien veel bedrijven al snel over het hoofd dat zij informatie die intern voorhanden is niet ten volle benutten. Zorg ervoor dat je ERP de bedrijfsvoering vereenvoudigt en, waar nodig, aan branchespecifieke eisen voldoet. Het heeft geen zin om je capaciteit om orders te verwerken op te voeren als de levertijden buitensporig lang zijn of de kwaliteit achteruit gaat bij een productietoename.

Stel upgrades niet uit. Het is nooit slim een IT-oplossing te implementeren om deze vervolgens te vergeten. Upgrades zijn essentieel om het meeste uit je beleggingen te halen. Eerdere aanpassingen aan het systeem weerhouden bedrijven ervan om upgrades uit te voeren en zo aan nieuwe eisen te voldoen. Volgens onderzoeksbureau Aberdeen Group zijn segmentleidende fabrikanten 43 procent vaker aangesloten op de laatste versie van hun ERP en loopt 40 procent slechts één versie achter.

De Aberdeen Group-studie stelde verder dat 57 procent van de segmentleiders hun ERP-oplossingen upgraden om te kunnen profiteren van nieuwe functionaliteiten. Softwareoplossingen evolueren, en wat je destijds aan je oplossingen hebt aangepast, is waarschijnlijk in de laatste versie van de software al vertegenwoordigd, of kan eenvoudig zonder maatwerk worden verwerkt. Dit kan wel betekenen dat, om te kunnen profiteren van de nieuwe standaardmogelijkheden, de huidige werkwijze moet worden aangepast.

Overweeg de cloud. Een voordeel van cloud computing is dat je direct aanspraak kunt maken op nieuwe softwarereleases. Deze ‘altijd up to date’-aanpak is een belangrijke reden waarom cloud deployment steeds meer geaccepteerd is. Aberdeen zegt dat fabrikanten die de overstap maakten naar de cloud 3,3 keer zo vaak hun gegevens delen en integreren met andere bedrijfsafdelingen en bedrijven met cloud ERP zagen hun volledige en on-time levering met 18 procent stijgen.

Zet klanten op de eerste plaats. In het huidige informatietijdperk kunnen klanten gemakkelijk veranderen van leverancier en zich tot sociale media wenden om hun teleurstelling over productkwaliteit of service te uiten. Het opbouwen van klantloyaliteit is moeilijker dan ooit. Door in verre mate gepersonaliseerde producten te ondersteunen, kunt u die loyaliteit vergroten. Gelukkig zijn er klantvriendelijke oplossingen die dit mogelijk en beheersbaar maken. Configuratie-, tarieven- en offertetools die online portals ondersteunen, verbeteren de klantervaring en verminderen kosten.

Blijf op de hoogte. Een IT-strategie zou aan de hand van onverwachte zakelijke kansen, acties van concurrenten en technologie-gerelateerde ontwikkelingen moeten veranderen. Blijf flexibel. Bekijk maandelijks wat je kunt verbeteren en vertrouw op leveranciers om je te helpen alles uit potentiële kansen te halen.

Door Jan van Dellen, country manager bij Infor Benelux 

Lubbers De Jong
Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.