Het kan maar heel weinig mensen iets schelen dat Facebook in ruil voor gratis dienstverlening hun hele hebben en houwen doorlicht en zo gericht advertenties aan derden verkoopt. Het zal me niet verbazen wanneer binnenkort blijkt dat de camera en de microfoon van je computer gebruikt worden om je profiel te vervolmaken. Wat zeg ik, ik heb het eerste item hierover al gelezen op LinkedIn.

Wat me wel erg verbaasde, was de verontwaardiging rond Facebook en Cambridge Analytica: Zuckerberg ontboden in de Senaat en het Congres, en in ons landje een actie van Arjen Lubach. Wat hebben al die mensen, die nu huilen met de wolven in het bos, de afgelopen jaren zitten doen? Ze hebben vrijwillig hun gegevens en hun online gedrag laten analyseren, in ruil voor een gratis dienst. Hebben ze zich nooit afgevraagd waarom die dienst gratis is?

Daarna het nieuws dat veel bedrijfskritische netwerken, denk aan openbare infrastructuur, de gezondheidszorg, kwetsbaar zijn voor hackers. Er is veel aan het internet gehangen, zonder al te veel na te denken over de consequenties daarvan. En dan IoT. We vinden het met z’n allen goed dat intelligente kastjes luistervinkje spelen bij ons in de huiskamer. En het is blijkbaar helemaal oké dat duizenden ‘smart & connected’ koffiezetapparaten, koelkasten en ander spul zonder enige beveiliging aan de man worden gebracht.

Je zou er boos over kunnen worden, maar het is nuttiger om tot je door te laten dringen wat er aan de hand is. Onze samenleving is het digitale tijdperk binnengegaan. Wij dwalen daar nu als dreumesen rond, digitaal nog zo onvolwassen als wat.

Onze bestuurders zijn vaak allesbehalve digitally savvy. Dat bleek wel tijdens de Zuckerberg-optredens, waarbij de laatste niet-digitale generatie de CEO van een digitaal platform ging verhoren. We moeten dus werken aan digitale knowhow en begrip van de digitale samenleving op topniveau. Én meer mensen in IT gaan opleiden.

Misschien wel nog belangrijker als we nieuwe digitale diensten over ons laten uitrollen, is rekening houden met wat basisprincipes uit de psychologie. Zoals het gegeven dat we graag voordelen op de korte termijn genieten en makkelijk te paaien zijn met spiegels en kralen. ‘Security by design’ zal in dit opzicht een hoop gaan helpen. Maar ook regelmatig de simpele vraag stellen: ‘Is het veilig? Wie zou hiervan misbruik kunnen maken?’

Onze voorouders hebben overleefd dankzij een gezonde dosis oplettendheid, argwaan en aanpassingsvermogen. Dat geldt voor ons net zo. Want ook in de digitale jungle geldt de wet van Darwin.

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter