‘Software is eating the world’, stelde dotcom-ondernemer Marc Andreessen lang geleden – zeker wanneer we rekenen in internetjaren. Op dit moment gebeurt er iets vergelijkbaars: KI en andere moderne technologieën eten software als ontbijt. Platformen en nieuwkomers knagen aan onze business. Hoog tijd om in actie te komen.

Veel bedrijven breken zich momenteel het hoofd over hun strategie. Nemen ze een minderheidsbelang in nieuwe bedrijven? Gaan ze samenwerken met verschillende startups? Van welke ecosystemen willen ze deel uitmaken? Hoe zorgen ze dat ze ook in de toekomst bestaansrecht hebben?

In deze nieuwe wereld zou je als CIO niet hoeven uitleggen dat je IT-budget groeit en zal blijven groeien, dat je beweegt van capex naar opex en gaat werken op basis van Agile en Scrum. Alles draait om het versnellen, flexibiliseren, digitaliseren en verduurzamen van je business.

Hoe denk je als organisatie anders te kunnen overleven binnen een dynamiek vol disruptors? Bedrijven die allemaal proberen iets van jouw business af te snoepen? Hoe denk je anders om te kunnen gaan met het gevaar van de steeds machtigere, grotere technologieplatforms? Helemaal wanneer ze het ook nog eens op jouw markt voorzien hebben.

Bewijzen leveren

Digitalisering is een ongemakkelijke waarheid voor veel collega’s in de board. Ze voeren een discussie over het ‘waarom’ en het ‘wat’. Maar ze vergeten intussen om te werken aan het ‘hoe’. Een strategie zonder uitvoering is slechts een droom. Bewijzen lever je door dingen te dóén. Wij als CIO’s moeten een leidende rol pakken in de digitalisering van onze ondernemingen, ons land en wellicht zelfs de wereld. We moeten daartoe tractie genereren, om het ‘waarom’ te bewijzen.

”De IT en CIO moeten daar zijn waar het geld wordt gemaakt, veelal op basis van digitale businessmodellen”

Charles Dickens zei lang geleden: ‘Het zijn de beste tijden, en tegelijk de slechtste’. In de beste tijden denk je vooral in kansen, in de slechtste over de bedreigingen. Als CIO moet je beide doen. Je moet de kansen laten zien, en de bedreigingen in je voordeel gebruiken. In beide gevallen moet je het vuur ontsteken. Want alleen zij die de hitte kunnen voelen, zullen beginnen met rennen.

De betrekkelijke stilte van nu is niet reëel. We bevinden ons in het oog van de orkaan en wie er oog voor heeft ziet de turbulentie om ons heen. De continuïteit van onze bedrijven is in het geding. Het implementeren van kunstmatige intelligentie of iets hips doen met api’s of disruptieve partijen is niet genoeg. Organisaties zullen volledig digitaal moeten worden. IT en business zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. De IT en CIO moeten daar zijn waar het geld wordt gemaakt, veelal op basis van digitale businessmodellen.

Chefsache

Digitalisering is ‘chefsache’. Uiteindelijk draait het om een van de belangrijkste uitdagingen in Europa: het creëren van ‘top-line growth’. Digital gaat om business maken en geld verdienen door de inzet van digitale bouwblokken.
Het hoort allemaal bij onze verantwoordelijkheid.

Maar laten we niet de fout maken om onszelf, onze IT-afdeling of zelfs het bedrijf waarvoor we werken als centrum van het universum te beschouwen. Alles draait immers om de klant. Onze organisaties zijn slechts enkele van de vele planeten die daar omheen cirkelen, schreeuwend om aandacht. Die met de beste customer-journey zal uiteindelijk de meeste bewoners aantrekken.

Eten of gegeten worden? Dat is mede afhankelijk van jou.

Marcel Krom is CIO van PostNL en voorzitter van het CIO Platform Nederland.