Wat dachten de verantwoordelijken bij al die organisaties eigenlijk die om 5 voor 12 – soms letterlijk – nog e-mails hebben verstuurd over de AVG/GDPR? Dat ontvangers die lezen en er actie op ondernemen? De realiteit is natuurlijk dat ze bij de meesten ongelezen in de mailbox belanden en de aangeschrevene vanzelf wordt uitgeschreven van de mailinglijst. Niks ‘op de hoogte blijven’ dus.

Dat kan toch nauwelijks de bedoeling zijn. Maar het is wel net netto-effect van de barrage aan e-mails die vorige week over ons is uitgestort. De meeste berichten bevatten immers een opt-in en zijn geen stilzwijgende verlenging van een eerder aangegane ‘overeenkomst’ voor het ontvangen van updates of nieuwsbrieven (een sluwe manier om onwetende ontvangers op je mailinglijst te houden, welke overigens haaks staat op de transparantie die de AVG/GDPR voorstaat, maar goed).

Zo bezien zou de GDPR wel eens een remmende werking kunnen hebben op de hoeveelheid verzonden bedrijfs-e-mail en daarmee uiteindelijk op de economie. Maar zou het echt zo’n vaart lopen? E-mail is natuurlijk een beetje uit de tijd. Je bent echt verkeerd bezig als je bedrijf daarop als eh, voornaamste ‘touchpoint’ met zijn klanten leunt. Hedendaagse marketing moet steunen op veel meer pijlers. Maar het valt niet mee om een praktijk die in een kwart eeuw is ontstaan om te gooien.

De nipte actie van vele bedrijven doet het ergste vermoeden. Het gaat immers om communicatie met klanten, om wie de nieuwe regulering draait. Hoezo klaar voor de AVG? Nou is een beetje uitstelgedrag mij niet vreemd, maar dit is toch wel kras. Waarom niet op bijvoorbeeld 25 april al die mails verstuurd zijn, is mij een raadsel.

Ik kreeg tientallen, zo niet honderden e-mails vorige week, en daartussen zaten ook echt grote organisaties. Dat geeft te denken. Als er ergens iemand exclusief kantoor moet houden voor alle data-privacy-gerelateerde zaken is het daar wel. Als ik me niet vergis, is dat ook een vereiste van de nieuwe wetgeving. Blijkbaar is data privacy daar toch vaak een afterthought.

Het was in ieder geval een openbaring te zien wat voor bedrijven er allemaal gegevens van mij hebben. Vaak moest ik opzoeken waar ze voor staan en wat ze doen, omdat bedrijven wel, maar hun merken de tand des tijds niet hebben doorstaan. In geval van twijfel heb ik niet gereageerd of mijn gegevens verwijderd. Soms moest ik daarvoor zelfs mijn e-mailadres intypen. In 2018! Enfin, als het goed is, ontvang ik straks veel minder e-mail. Een prettige bijkomstigheid.

Toch had het hele gebeuren iets weg van een file die ontstaat omdat er een politieauto onder de maximumsnelheid op de linkerbaan zit. Iedereen gaat op de rem, want ja, je mag nu eenmaal niet rechts inhalen. Maar in het hedendaagse verkeer is de definitie van ‘inhalen’ nogal rekkelijk. ‘Passeren’ dekt de lading beter.

En nu maar hopen dat de toezichthouders in de EU lidstaten de komende tijd rekkelijk zijn bij het beoordelen van mogelijke overtredingen. Anders ben ik bang dat bedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van e-mail voor hun communicatie met klanten straks in zwaar weer geraken.

Redacteur van IT Executive, met een interesse die de techniek voorbij gaat, altijd op zoek naar de menselijke factor. Een kwart eeuw ervaring in alles waaraan geschreven taal te pas komt. Van huis uit historicus met een sterke oriëntatie op politiek en maatschappij. Bereikbaar via felix[at]ictmedia.nl.

1 REACTIE

  1. Ik voorspel dat de hele AVG / GDPR al grotendeels mislukt is bij de ingang. Bedrijfsleven Nederland heeft er twee jaar de tijd voor gehad om AVG compliant te worden en de Overheid heeft twee jaar de tijd gehad om dit te begeleiden. Resultaat: 33% heeft nog nooit van de AVG gehoord en 70% was er niet klaar voor op 25 mei 2018. Volgens mij kreeg je daar vroeger een 2 voor op je rapport voor zoveel knoeiwerk van onze belastingcenten. En geen wonder dat de gemiddelde nederlander er niets meer van snapt: AVG, Uitvoeringswet AVG, Aanpassingwet AVG en de ultieme blamage: VPEC/ePrivacy wet niet tegelijk ingegaan met AVG. Dit betekent dat er feitelijk NIETS verandert t.o.v. voor 25-05-2018 omdat in de AVG wordt geregeld hoe je de privacy-gevoelige gegevens moet beheren en beheersen en pas in de VPEC/ePrivacy wet wordt geregeld hoe je deze gegevens (nog) mag gebruiken. Dus alle onzin van opnieuw toestemming geven etc. was en is volstrekt overbodig. Niet verder vertellen hoor….!!!