Robotic process automation (RPA) is hét hot topic van de C-Suite. Hoeveel headcount is te besparen door het implementeren van robots? Waar en hoe te implementeren? Bedrijven willen dat op AI gebaseerde robots dagelijks routinetaken gaan automatiseren die nu nog door mensen worden uitgevoerd. Maar er bestaan ook nog veel misvattingen over wat bots wel en niet kunnen doen voor een organisatie.

Uit onderzoek van Deloitte, dat vorig jaar werd uitgevoerd bij vierhonderd internationale bedrijven, bleek dat 63 procent van de ondervraagde organisaties de opleveringstermijnen voor RPA-projecten niet had gehaald. Voor degenen die wel op tijd waren, zorgden bot-implementaties voor vertraging van de ROI omdat het langer duurde dan verwacht. Een andere studie (van EY) toonde aan dat 30 tot 50 procent van de initiële RPA-projecten faalde.

Onrealistische verwachtingen

Toch zien we de verwachte RPA-uitgaven met bijna 60 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. Het succesverhaal dat rondom RPA wordt verteld, is dat de technologie elk aspect van elk bedrijf kan automatiseren en transformeren. Dit enthousiasme voor RPA heeft bedrijven ertoe aangezet om investeringen te doen op basis van naar mijn mening onrealistische waarden. De industrie heeft een reality check nodig om beter te begrijpen waar en hoe RPA het beste waarde kan toevoegen.

Laten we beginnen met het verduidelijken van wat RPA is. RPA is de algemene term voor twee vormen van softwarerobots: ‘attended’ en ‘unattended’ bots. De eerste zijn meer afhankelijk van mensen en hebben sturing nodig om werknemers te helpen met eenvoudige, repetitieve taken. De tweede meer zelfbesturende bots kunnen standalone, automatisch taken op de achtergrond uitvoeren.

Mits op de juiste manier gebruikt, kan RPA een zeer nuttige tool zijn binnen een strategisch transformatietraject. Maar als ze verkeerd worden ingezet, kunnen ze problemen met legacy-systemen juist in stand houden. Het gaat mis met RPA wanneer organisaties door veel bots in te zetten proberen zoveel mogelijk te automatiseren, inclusief de complexe operationele processen. De meeste bots zijn geschikt om taken te automatiseren; ze zijn niet bedoeld voor het optimaliseren of opnieuw ontwerpen van processen voor de digitale wereld. Ze kunnen zelf geen zinvolle digitale transformatie leveren. RPA is ook niet in staat om gebrekkig lopende processen te repareren – het versnelt ze alleen maar.

RPA is geschikt voor repetitieve taken

Zowel attended als unattended RPA kunnen een rol spelen binnen digitale transformatie. Maar in plaats van te zeggen ‘We hebben RPA nodig’, zouden organisaties beter kunnen nadenken over hoe ze onderling verbonden processen van begin tot eind kunnen automatiseren. Echte digitale transformatie is groter dan bots en vereist design-denken om de gewenste resultaten te bepalen gevolgd door een holistische kijk op verkoop, service, AI/decisioning en robotica als een complete, geïntegreerde workflow.

De juiste manier voor de invoering van RPA is te beginnen met een grondige analyse van de procesbehoeften van de organisatie. Zet de belangrijkste bevindingen op een rij en ontwikkel vervolgens een robotstrategie die bots inzet als onderdeel van het complete operationele proces. In de meeste gevallen kun je het snelste RoI realiseren door repetitieve taken te automatiseren met attended desktoprobots en door unattended RPA te gebruiken voor het automatiseren van integraties met apps, data en legacy-systemen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam