Zyxel heeft sinds een half jaar een nieuwe president in Europa, Jannik Haargaard. De hoogste tijd om hem aan de tand te voelen over zijn de koers die hij heeft uitgestippeld voor het bedrijf dat vooral voor het mkb een toonaangevende leverancier is. Zyxel levert totale netwerkoplossingen die de hele infrastructuur van cloud en security tot draadloos en switching beslaan.

Als president vervult Jannik Haargaard bij voorkeur een faciliterende rol en zet voor zijn medewerkers het framewerk op met optimale condities om het werk te kunnen verrichten.

De doelgroep van Zyxel is met name het mkb en ook steeds meer grotere bedrijven in de sectoren hospitality, onderwijs, zorg en telecom. Zyxel spitst zijn producten hierop toe en dat werkt prima, want Zyxel doet het goed, vertelt Haargaard: “Zyxel EMEA heeft in de periode 2012 tot en met 2016 zijn omzet bijna weten te verdubbelen van 80 miljoen euro in 2012 tot meer dan 150 miljoen in 2016. We hebben 2017 in goede conditie achter ons gelaten en dit jaar focussen we vooral op omzetgroei.”

Focus

De groei wil Haargaard bereiken door onder meer het versterken van salesmanagement en marketing, en dan met name inbound marketing met social media. “We hebben daarbij twee strategische gebieden aangewezen, namelijk onze Nebula Cloud oplossing die we willen laten excelleren, en ons nieuwe verkoopkanaal – Amazon – waarvan de campagne begin dit jaar is gestart. Ons nieuwe partnerprogramma ondersteunt met name het Value Added Reseller (VAR)-kanaal.”

Volgens Haargaard draait Zyxel’s partnerprogramma om gelijke behandeling van zijn partners en beloning van hun werk. Met deze strategie verwacht Zyxel loyaliteit veilig te stellen. De kortingen die partners krijgen zijn een kortetermijnvoordeel, terwijl de relatie op langere termijn belangrijker is. “Als andere resellers zien hoe wij onze partners behandelen en dat we investeren in een langetermijnrelatie, zijn ze eerder geneigd zich ook bij ons aan te sluiten.”

Digitale transformatie

Haargaard spreekt veel met CEO’s uit alle landen in Europa en ziet daar een gemene deler: iedereen is bezig met trends als big data en digitale transformatie. “De digitale transformatie gaat hand in hand met Nebula Cloud en dat onderwerp willen we dan ook bij de CEO’s onder de aandacht brengen. Wat we intern doen is ook wat we aan onze klanten willen meegeven, we zijn dus erg van doen wat je zegt.”

Haargaard vervolgt: “Zo investeren we intern in Business Intelligence (BI) wat ook hand in hand gaat met onze cloud oplossing Nebula.” Zyxel heeft Nebula inmiddels geïmplementeerd bij zeventien van zijn Europese kantoren. Hierbij wordt de infrastructuur centraal gemanaged wat meerdere voordelen heeft, aldus Haargaard: “Het grootste voordeel is dat we op zeventien locaties geen servers meer hebben staan, zodat we alles gecentraliseerd kunnen managen en veel flexibeler zijn in onder meer opschalen. Ook Exchange en Office 365 hebben we naar de cloud gemigreerd wat betekent dat we volledig cloud gebaseerd zijn.”

Big data

Naast dat Nebula Cloud gecentraliseerd en cloud gebaseerd management, deployment en gebruikersgemak oplevert, is een ander voordeel van Nebula Cloud dat het hand in hand gaat met de big data-trend. “Menig bedrijf heeft tegenwoordig ontzettend veel data die slim moet worden verwerkt. Met Nebula Cloud krijg je inzicht in de gegevens van je klanten en medewerkers, die je vervolgens met BI nog verder kunt uitdiepen. Met Nebula Cloud kun je ook informatie uit interne processen en andere IT-systemen analyseren, het levert heel veel verschillende statistieken. Op basis hiervan kun je betere beslissingen nemen.”

Haargaard merkt op dat dit wel een andere mind set en gedrag van medewerkers vergt. Bovendien verwacht hij in de nabije toekomst geen vergelijkbare grote nieuwe innovaties. “Ik denk eerder dat er steeds meer variaties op deze cloud trend komen. Denk aan VoIP voor het mkb en virtualisatie.”

GDPR en de oplossing van Zyxel

Ook aangaande General Data Protection Regulation (GDPR), ofwel AVG, brengt Zyxel zelf in de praktijk wat het aan zijn klanten aanraadt. Het bedrijf heeft zich al voorbereid op de nieuwe regelgeving die op 25 mei van dit jaar ingaat. Het vergt volgens Haargaard wel wat werk om de sensitieve data van je bedrijf, de persoonsgegevens van je klanten en medewerkers, te beschermen.

Op de Zyxel-website staat een korte audit die je in een paar minuten laat inzien of je wel of niet voldoende beschermd bent en zo niet dan kun je contact opnemen om de juiste maatregelen te nemen. Het security-portfolio van Zyxel kan hierbij helpen.

Haargaard verwacht dat bedrijven hier alleen dit jaar mee bezig zullen zijn, en dat volgend jaar de storm rond GDPR al weer is gaan liggen. “Er waren al juridische wetten rond privacy in de Europese landen, maar nu wordt dat aangescherpt en zijn de straffen die erop staan groter. Hierdoor staan bedrijven dit jaar onder druk om dit onder controle te krijgen.”

Winstgroei door meer omzet

In de komende periode wil Haargaard vooral inzetten op omzetgroei. “De ontwikkeling van onze omzet is de afgelopen twee jaar vlak geweest terwijl de winst vooruitschoot. Om nog meer winst te kunnen maken willen we focussen op omzetgroei zonder daarvoor marges op te geven. Dit is mogelijk met ons innovatieve product-portfolio, waaronder Nebula Cloud en het Amazon-verkoop kanaal in Europa.”

Daarnaast verovert Zyxel wereldwijd ook nieuwe markten zoals Turkije en het Midden-Oosten. Door deze regionale uitbreidingen, het aanbrengen van focus en het inspringen op de ontwikkelingen die er in de markt spelen, is Zyxel al met al dus voorgesorteerd op een bijzonder succesvol 2018 en daarna.


Geboren en getogen Kopenhagenaar ir. Jannik Haargaard is sinds augustus 2017 bij Zyxel President of Europe. Naast zijn ingenieursgraad heeft hij een bachelor in Economie en een MBA van de Copenhagen Business School. Haargaard startte zijn carrière in de IT bij IBM. Vervolgens was hij werkzaam bij verschillende telecombedrijven waarna hij twaalf jaar geleden startte bij Zyxel. Hier vervulde hij verschillende functies, waaronder country manager voor Finland en Denemarken, managing director voor Sphairon GmbH en de afgelopen vier jaar als Vice President Operations en Finance voor Europa.

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter