Poiesz Supermarkten heeft een nieuwe IT-oplossing geïmplementeerd om 70 winkels efficiënter te bevoorraden. In het centrale distributiecentrum in Sneek worden zo’n 480.000 colli per week verzameld, met een ‘ongetraind’ voicepicking-systeem. Het resultaat daarvan is 15% efficiencyverhoging, een kleinere kans op het maken van fouten en een korte inwerktijd voor nieuwe medewerkers.

Efficiency verhogen en foutkans verkleinen

Poiesz is een familiebedrijf dat in 95 jaar is uitgegroeid van een kleine groentezaak naar een supermarktketen met 70 filialen in het noorden van Nederland. In het centrale distributiecentrum in Sneek worden dagelijks alle winkelorders verzameld. Twee jaar geleden is Poiesz overgestapt naar een zogeheten ongetraind voicepicking systeem.

“Behalve verder verhogen van de efficiency en het verkleinen van de foutkans, wilden wij ook het gebruiksgemak verbeteren, onze flexibiliteit vergroten en de inwerktijd verkorten met een sprekersonafhankelijke oplossing”, vertelt Johan op den Dries, applicatiebeheerder bij Poiesz. Andere belangrijke functionele eisen voor de nieuwe oplossing waren: standaard software zonder maatwerk, goede herkenning van gesproken opdrachten, integratie met het bij Poiesz gebruikte WISE WMS, betrouwbare hardware en een snelle responsetijd tussen de software en de gebruiker.”

Gebruikerservaringen en gebruiksgemak

Poiesz heeft na een marktverkenning en eerste selectieronde een shortlist van vier mogelijke leveranciers opgesteld. Deze zijn daarna uitgebreid vergeleken, inclusief een referentiebezoek bij een bestaande klant van de desbetreffende leverancier. “Deze gebruikerservaringen en het gebruiksgemak zijn voor ons doorslaggevend geweest om voor Zetes te kiezen”, vervolgt Op den Dries. “Daar zijn namelijk alle leden van het projectteam enthousiast door geworden. Vervolgens zijn wij met Zetes onze orderpickprocessen gaan analyseren voor mogelijke optimalisaties, inclusief de benodigde WMS-integratie en nieuwe hardware gaan selecteren.

WMS-integratie

Bij Poiesz worden alle bestelde producten voor de winkels semi-batchmatig verzameld met één of twee ladingdragers. Daarbij houdt de businesslogica in het WMS zowel rekening met een optimale routering door het distributiecentrum, als het opbouwen van de betreffende ladingdragers. “Zware producten, zoals kratten met drank, worden bij ons altijd als eerste gepickt en komen dus onderop, waardoor de ladingdragers optimaal beladen worden”, licht Op den Dries toe.

“Wij willen voorkomen dat ladingdragers te zwaar beladen worden voor onze chauffeurs en in de filialen. Aan de ladingdragers worden vervolgens lichtere producten toegevoegd om de maximale vullingsgraad per ladingdrager te gebruiken. Om de in ons bestaande WMS aanwezige businesslogica optimaal te benutten en de responsetijd te maximaliseren is ZetesMedea Voice rechtstreeks geïntegreerd met het WMS, dus niet via een tussenlaag”.

“Sinds de implementatie van onze nieuwe voicepicking-oplossing is de snelheid van het orderpicken met zo’n 15 procent toegenomen”, zegt Op den Dries. “Verder is het percentage orderpickfouten nu minder dan 0,3 procent, terwijl het percentage foutieve herkenning door de software onder de 2 procent ligt. Tijdens de implementatie is gebleken dat de gekozen hardware meerdere uitdagingen had om er op de juiste manier mee te kunnen orderpicken. Poiesz heeft echter altijd vertrouwen gehad in Zetes om tot een goed werkende oplossing te komen, wat ook gelukt is.”

Processen blijven optimaliseren

De supermarktwereld is een sterk concurrerende markt waarin voortdurend wordt gekeken naar kansen voor het optimaliseren van interne en externe processen. Poiesz werkt daarvoor nauw samen met alle leveranciers. “Op basis van onze zelfgemaakte rapportages met data uit het WMS en ZetesMedea Voice, hebben wij meer inzicht gekregen in de verwerking van alle orders en kunnen wij onze medewerkers gerichter coachen in het verbeteren van hun productie”, zegt Op den Dries. “In de toekomst zal Poiesz het orderpickproces blijven monitoren en waar nodig verder optimaliseren.”

Zetes is een internationale onderneming gespecialiseerd in identificatie- en mobiele oplossingen. Met behulp van de nieuwste technologieën helpt Zetes zijn klanten om de snelheid en kwaliteit van de processen en de betrouwbaarheid van de gegevens te verbeteren, zodat ze een voorsprong hebben binnen hun sector. De Zetes Groep is gevestigd in Brussel en heeft meer dan 1100 werknemers in 21 landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Meer informatie: www.zetes.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter