Born in the cloud, de realiteit van een cloud-firststrategie

    0

    Veel bedrijven zijn momenteel bezig met het moderniseren van hun ictinfrastructuur. In directiekamers klinkt de roep om een cloud-firststrategie. Gezien de digitale transformatie, veerkracht en kostenefficiëntie die deze aanpak belooft, lijkt dit een goed plan. Maar voordat bedrijven in het cloud-firstbootje stappen, moeten zij er wel voor zorgen dat er een reddingsvest aan boord is. Er zijn diverse zaken waarmee bedrijven rekening moeten houden wanneer ictcomponenten in de cloud worden ondergebracht. Veel organisaties gaan bijvoorbeeld volledig voorbij aan de eisen op het gebied van databeheer.

    UTRECHT – Het is belangrijk om te beseffen dat een cloud-firststrategie niet louter draait om de bescherming, beschikbaarheid, toegankelijkheid en herstelbaarheid van workloads. ‘Cloud first’ is een nieuwe filosofie om ict-bronnen beschikbaar te stellen op basis van automatisering, orkestratie, selfservice en nieuwe kostenmodellen. Omdat het een nieuwe manier is om ‘dingen aan te pakken’, moet het databeheer naadloos worden uitgebreid van het datacenter naar de publieke cloud. Verder moet de focus op het gebied van databeheer verschuiven van operationele procedures naar het afstemmen van ict-diensten op de zakelijke eisen. Deze optimalisatie van de ict-dienstverlening vraagt om innovatie op het gebied van automatisering, orkestratie en selfservice waardoor organisaties verouderde databeheerprocessen kunnen vervangen.

    Workloads

    Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun leverancier van databeheeroplossingen een breed scala aan mogelijkheden biedt voor automatisering en orkestratie. Denk hierbij aan de mogelijkheid om workloads geschikt te maken voor uiteenlopende cloudproviders en -omgevingen en met name het verplaatsen van workloads tussen clouds. Maar ook aan de mogelijkheid om de cloudinfrastructuur in te richten voor het herstellen of verplaatsen van workloads. Verder moet het mogelijk zijn om cloudbronnen (rekenkracht, opslagcapaciteit en bandbreedte) dynamisch aan te passen aan de herstelde of verplaatste workloads. Het automatisch aanpassen van workloadformaten aan de eisen van nieuwe clouds is ook een vereiste. Hetzelfde geldt voor het overzetten van workloads van fysieke infrastructuren naar gevirtualiseerde en cloudomgevingen. Voor complexere migraties van workloads tussen clouds is het van cruciaal belang om workflows op maat te ontwikkelen waarin de bestaande tools voor het beheer en de levering van diensten zijn geïntegreerd.

    Volwassenheid

    Bij het in kaart brengen van de eisen op het gebied van databeheer moeten bedrijven ook kijken naar het volwassenheidsniveau van cloudproviders. Waarom? Omdat organisaties uiteindelijk tot het besef zullen komen dat alle traditionele taken op het gebied van databeheer die hun ict-afdeling op locatie verzorgde, ook in de cloud moeten kunnen worden uitgevoerd. Bedrijven die pas gaan nadenken over hun databeheer als er gegevens verloren zijn gegaan, lopen hopeloos achter de feiten aan. Praktijken voor databeheer moeten van meet af aan onderdeel zijn van de cloud-firststrategie. Veel ondernemingen gaan er ten onrechte van uit dat een cloudprovider hun workloads in de cloud automatisch zal beschermen. Dat is echter niet de realiteit. Wet- en regelgeving Vooral multinationals krijgen te maken met nieuwe uitdagingen op het gebied van databeheer als gevolg van een constante stroom van nieuwe wet- en regelgeving. Of het nu gaat om de soevereiniteit van data of het verwijderen daarvan, het regelgevings- en compliancelandschap is bijzonder complex en veeleisend. Een oplossing hiervoor is om de eisen op het gebied van databeheer van de verschillende bedrijfsonderdelen af te zetten tegen de wereldwijde wet- en regelgeving. Dit maakt het mogelijk om gestroomlijnde processen voor databeheer te ontwikkelen die geen onnodige complexiteit of torenhoge kosten met zich meebrengen. Pilots Bij een cloud-firststrategie neemt de afdeling Test- en Development meestal het voortouw. Omdat de applicaties van deze afdeling geen deel uitmaken van de productieomgeving, hebben de beschikbaarheid, de bescherming en het herstel van hun datasets minder prioriteit. Deze pilotprojecten groeien echter al snel uit tot productie-applicaties. Vervolgens worden klantgerichte applicaties zoals websites, apps en internetportalen naar de cloud gemigreerd. Daarmee ontstaat een nieuwe categorie van ‘born in the cloud’-workloads. En opeens barst er dan een discussie los over de strategie voor databeheer. Maar dan is het vaak al te laat. De basisarchitectuur van de cloudomgeving maakt het beschermen en herstellen van data en het ontwikkelen van strategieën voor disaster recovery moeilijk, zo niet onmogelijk.

    Software as a service (SaaS) wordt vaak gezien als een kerncomponent van zakelijke cloud-firststrategieën. Over het algemeen wordt aangenomen dat de leverancier van de SaaS-oplossing verantwoordelijk is voor het beheer van de data, de bescherming en het herstel daarvan. Tot op zekere hoogte klopt dat. Bij nadere beschouwing kan er echter sprake zijn van onverwachte beperkingen of worden ondernemingen geconfronteerd met aanzienlijke kosten voor dagelijkse taken op het gebied van databeheer.

    Informatiebeveiliging

    Tot slot moet een cloud-firststrategie rekening houden met informatiebeveiliging. De cloud is niet alleen een verlengstuk van de firewall die workloads veilig kan houden. Bedrijven moeten niet louter op hun cloudprovider vertrouwen voor informatiebeveiliging en bescherming tegen gegevensverlies. In plaats daarvan zouden zij ervoor moeten zorgen dat hun oplossing voor databeheer voorziet in informatiebeveiliging, toegangsbeheer, beheer van gebruikersrechten, encryptie en de soevereiniteit van data. Daarmee groeit databescherming uit tot een kerncomponent van hun cloud-firststrategie. Conclusie Een cloud-firststrategie is een onlosmakelijk onderdeel van initiatieven gericht op digitale transformatie. Dit houdt echter veel meer in dan het selecteren van een nieuwe locatie om bestaande workloads in onder te brengen. Het vraagt om een nieuwe manier van denken. De ict-afdeling zal moeten nagaan hoe zij de business toegevoegde waarde kan bieden. Maar al te vaak vormt het databeheer een sluitpost binnen cloud-firststrategieën. Als er van meet af aan rekening wordt gehouden met de eisen op dit gebied, kan voorkomen worden dat men in een later stadium met nare verrassingen te maken krijgt en het opeens alle hens aan dek is…

    Door Chris Van Wagoner, chief strategy officer bij Commvault

    Commvault

    Commvault is leverancier van oplossingen voor databescherming en informatiemanagement. Het helpt bedrijven over de gehele wereld bij het activeren van hun data om meerwaarde te genereren en nieuwe inzichten op te doen, en bij het transformeren van moderne dataomgevingen. Met oplossingen en diensten die zowel direct als door een netwerk van partners en serviceproviders worden geleverd, beschikt Commvault over een van de grootste portfolio’s ter wereld op het gebied van databescherming en -herstel, cloud, virtualisatie, archivering, en filesync en share. Commvault wordt onderscheiden door zowel klanten als derde partijen op het gebied van technologische visie, innovatie en het vervullen van zijn rol als onafhankelijk en betrouwbaar expert. Doordat het geen belangen in hardware heeft of andere zakelijke verborgen agenda’s, kan Commvault zich volledig richten op datamanagement. Verschillende bedrijven – van klein tot groot en in verschillende sectoren – vertrouwen daarom op de oplossingen van Commvault, zowel on-premise, op verschillende mobiele platforms, naar en van de cloud, en als as-a-service. Commvault heeft wereldwijd meer dan tweeduizend medewerkers in dienst, is Nasdaq-genoteerd (CVLT) en heeft zijn hoofdkantoor in Tinton Falls, New Jersey, in de Verenigde Staten. Ga voor meer informatie over Commvault en hoe het bedrijf u kan helpen uw data voor u te laten werken naar commvault.com.