Een ‘aardige CIO’ boekt ook goede resultaten

Een rol als CIO bij een softwareconcern is een gemengd genoegen. Aan de ene kant hoef je niet teveel uit te leggen als het gaat om ’t belang van IT voor de business. En aan de andere kant: bijna iedereen, inclusief de business collega’s, beheerst de materie minimaal even goed. Of zelfs beter. Diana McKenzie, CIO van de Amerikaanse softwaremaker Workday, kan er over meepraten.

CIODAY 2017: The Big Who?

Niet alleen Bouke Hoving, de winnaar van de dertiende CIO of the Year award, heeft een business-gericht en verandering-aanjagend profiel. Dat blijkt uit de achtergrondverhalen van de genomineerden voor de jaarlijkse award, die op dinsdag 21 november door juryvoorzitter Bernhard van Oranje is uitgereikt tijdens de CIODAY2017 in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Zes uitgebreide portretten van de genomineerden.

Dé CIO bestaat niet

CIODAY staat dit jaar in het teken van ‘The Big How’, oftewel: hoe leiden organisaties de digitale transformatie in goede banen en wat is de rol van de CIO? Hoe relevant is de CIO eigenlijk nog? Verwatert zijn of haar functie niet door ‘rising stars’, zoals de chief digital officer? Is de CIO soms de spreekwoordelijke kerstkalkoen? Telt de CIO zijn knopen of ziet hij of zij juist kansen in de board? ICT Media organiseerde een discussie over deze precaire kwesties.

Van gedreven delivery manager naar visionaire manager van vakmensen

De rol van de CIO verandert sterk. De competenties die worden gevraagd zijn heel anders dan pakweg tien jaar geleden. Vele CIO’s hebben hun carrière te danken aan hun vermogen om grote programma’s met succes op te leveren of om de kosten van de IT-operatie zo laag mogelijk te houden. Met de toenemende digitalisering en een meer agile werkwijze zijn echter ook andere kwaliteiten vereist.

Drones: een bedreiging voor je business?

De meeste managers raken niet in paniek als ze een drone voorbij zien vliegen. Vast gewoon een hobbyist die zijn nieuwste speeltje uitprobeert. Maar vergis je niet: drones kunnen een organisatie forse schade toebrengen.

Waarom je obsessief met je klanten bezig moet zijn

Klanten betalen niet alleen de rekening, ze zijn ook fans die geloven in je product en ambassadeur zijn van je merk. Betere marketing bestaat niet! Maar om van klanten echte fans te maken, moet je wel extra je best doen. Tegenwoordig ook wel customer obesession geheten. En platformen kunnen daarbij helpen.

TenICT wint FD Gazelle Award 2017

TenICT, an AnylinQ company, heeft een FD Gazelle Award gewonnen. Het IT-bedrijf kreeg de prijs uitgereikt in de categorie Groot van de regio Oost. TenICT kwam in aanmerking voor een FD Gazelle...

Waarom is de boardroom nog steeds wars van tech?

“Digitale transitie?” “Dat zit bij ons wel goed”, zei de voorzitter van de raad van commissarissen tegen mij, “we zijn vorig jaar overgestapt op het gebruik van iPads.” In de rest van het gesprek bleek serieus dat de ‘transitie’ ook niet verder ging dan dat!

Blockchain in de praktijk

De voordelen van blockchain worden in vele toonaarden bezongen. De nieuwe technologie maakt het dankzij de ingebouwde verificatiemechanismen mogelijk om betalingsverkeer te versnellen en verbeteren, afspraken beter vast te leggen, fouten in werkprocessen op te sporen en ketens te stroomlijnen. Blockchain is een alom erkend onderdeel van de connected economie. Tijd om in te zoomen op de toepassing in de praktijk.

Nieuwe features en kwaliteit

Je wordt wakker met een goed idee. Je pakt je laptop en begint te programmeren in de taal die je het beste ligt. Visual Basic for Applications. PHP. Javascript. Niet heel veel later is je applicatie klaar. Je toont de applicatie aan een vriend wiens probleem ermee is opgelost. Je eerste tevreden klant is binnen.

BLIJF VERBONDEN

1,893VolgersVolg
0AbonneesAbonneer
- Advertisement -

NIEUWSBRIEF

BAAS/LEIDERSCHAP

Technologie topprioriteit in bestuurskamer

De CEO en CIO hebben gemiddeld genomen dezelfde top 5 van prioriteiten. Dat zegt IBM’s denktankleider Peter Korsten op basis van onderzoek onder 5.247 businessleiders en bestuurders van over de hele wereld.

Wie en hoe?

CIO/MANAGEMENT

Neushoorns redden met IoT

Wie aan natuurparken in Zuid-Afrika denkt, denkt waarschijnlijk niet direct aan IT. Toch lijkt juist IT nu de oplossing voor het grote stropersprobleem in het land. Neushoorns vallen zo vaak ten prooi aan deze praktijken dat het dier – als het stropen in het huidige tempo blijft doorgaan – naar verwachting in 2025 uitgestorven is. IT-bedrijf Dimension Data doet er wat aan.

CIODAY 2017: The Big Who?

Dé CIO bestaat niet

TITM/TECHNOLOGIE

Nieuwe features en kwaliteit

Je wordt wakker met een goed idee. Je pakt je laptop en begint te programmeren in de taal die je het beste ligt. Visual Basic for Applications. PHP. Javascript. Niet heel veel later is je applicatie klaar. Je toont de applicatie aan een vriend wiens probleem ermee is opgelost. Je eerste tevreden klant is binnen.

OM/SOURCING

Gaan outsourcing en innovatie samen?

Het is een veelgehoorde klacht bij outsourcingscontracten: innovatie wordt er niet gemakkelijker op, eerder moeilijker. Contracten met outsourcingspartners zijn dan niet ingegeven door doelstellingen op innovatiegebied, maar vooral door de wens om kosten te reduceren bij grotere volumes. Daarbij wordt nadrukkelijk naar prijs gekeken als criterium voor de keuze van de partner. Begrijpelijk, maar bij innovatie werkt dat niet.