Onze wereld wordt alsmaar digitaler. Dat heeft grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. Disruptie door technologische innovatie verandert de arbeidsmarkt en het creëert nieuwe arbeidsplaatsen. Ieder bedrijf wordt immers een software gedreven bedrijf tijdens de Industriële Revolutie 4.0. Recruiters maken overuren en HR-managers zitten steeds vaker met de handen in het haar. Verloop is straks, in plaats van ‘natuurlijk’, een nachtmerrie. Vandaar dat bedrijven in toenemende mate sterk inzetten op het behoud van medewerkers.

De turbulentie die de allernieuwste technologieën in onze levens veroorzaken duurt nog wel even voort. De meeste bedrijven zitten in een proces van innovatie en transformatie. We hoeven alleen maar op onze smartphone te kijken om te zien hoe snel de wereld om ons heen verandert.

De vraag naar medewerkers met scholing en/of ervaring in de technologie neemt exponentieel toe. De verandering van traditionele beroepen naar nieuwe professies stelt bedrijven voor enorme uitdagingen. De manager mag werken aan een snelle oplossing, bijvoorbeeld voor het naderende tekort aan technisch personeel.

Omdat voorkomen ook in de digitale wereld beter is dan genezen, krijgt medewerkertevredenheid steeds meer aandacht. Het binden van medewerkers begint dan ook bij eerlijkheid, bij transparent zijn. De basis voor een goede werkrelatie is vertrouwen van medewerkers in hun managers en het leadership-team. Dit is key.

Professionals kijken verder dan eigen loopbaan

Technologische innovatie is overigens niet de enige factor die de arbeidsmarkt zo door elkaar schudt: het eisenpakket van de nieuwste generatie, ook wel millennials genoemd, is in rap tempo aan het veranderen. Waar vroeger de hoogte van het salaris en de leasewagen de hoofdrol speelden, kijken jongere professionals, en in toenemende mate ook de oudere, tegenwoordig verder dan louter hun eigen belonging. Ze willen ook tijdens of zelfs met hun werk een bijdrage kunnen leveren een een betere wereld.

Bij Salesforce vinden we bijvoorbeeld gelijke rechten, gelijke betaling, gelijk onderwijs, gelijkheid op de werkvoer en vrijwilligerswerk heel belangrijk. Dit zijn niet voor niets onze kernwaarden. Hierin maken we duidelijke keuzes. Neem bijvoorbeeld het gegeven dat Salesforce elk jaar onderzoekt of vrouwen gelijkwaardig worden betaald als mannen voor dezelfde rol en niveau. Op basis van dat onderzoek worden ook daadwerkelijk aanpassingen doorgevoerd in de salarissen.

Groeiend tekort gekwalificeerd én empathisch personeel

De lijn die met name de millennials inzetten loopt parallel aan de trend die je ook binnen grote organisaties, zoals Salesforce, ziet. Over een aantal jaren zullen er dan ook heel wat bedrijven en instellingen zijn die een tekort hebben aan gekwalificeerd personeel. Dat gaat ze extra pijn doen, omdat juist de mensen die met software werken onmisbaar zijn voor de business groei. Op middelbare scholen leert men niet coderen, dus organisaties moeten dit probleem van straks nú zelf gaan oplossen.

Maar dit blijven hoe dan ook ‘hard skills’, en de technologische kennis die daarvoor nodig is, is meestal goed te leren. Ook op latere leeftijd.

Het zijn juist de ‘soft skills’ die een stuk lastiger te vinden zijn op de huidige arbeidsmarkt. Denk aan eigenschappen als strategisch denken, ownership, doorzettingsvermogen maar ook empathie. Dat laatste uiteraard om goed te kunnen samenwerken met klanten en collega’s, maar ook om de juiste keuzes te kunnen maken. Als straks het moment van singulariteit bereikt is, als de computer onze levens gaat veranderen op een manier die we nu nog niet voor mogelijk houden, kunnen alleen empathische professionals machines de juiste dingen laten doen.

Stukje AI, stukje van jezelf

Vooralsnog is die alles overtreffende kunstmatige intelligentie nog niet binnen handbereik. Maar ‘gewone’ AI is via de smartphone, bijvoorbeeld in de vorm van een digitale assistant, onze levens binnengedrongen. Ook in onze software neemt de rol van analyserende en voorspellende technologie toe.

Steeds meer klanten zien het gemak dat AI ze verschaft, inclusief de toegenomen mogelijkheden om aan klantenbinding te doen. Of dat nu via sales, services of marketing is, maakt niet uit. Als organisatie ben je op alle, voor je klant relevante, kanalen beschikbaar. Waarom dan niet ook voor je medewerkers?

Stop met onderscheid te maken tussen externe en interne klanten. Immers, medewerkers die tevreden en gelukkig zijn stralen dat ook uit. Ze brengen dit over op de klant, en juist door als organisatie hier die extra stappen in te zetten, worden werknemers getriggerd dit voort te zetten bij de klant. Kortom, deze manier van managen resulteert in een hogere klanttevredenheid. En zo houd je mensen binnenboord.

Door Marco Clazing, vice president Customer Success Group bij Salesforce

Salesforce, hét customer success platform, en ‘s werelds marktleider op het gebied van CRM, stelt bedrijven in staat op een geheel nieuwe manieren verbinding te maken met hun klanten. Ga voor meer informatie over Salesforce (NYSE: CRM) naar www.salesforce.com.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter