De meeste CIO’s zijn gretige afnemers van Gartners Hype Cycles: een helder overzicht van veelbelovende technologieën. Uiteraard varen omgevingssensitieve CIO’s hier niet blind op. Zo zullen zij ook hun eigen netwerk en huisleverancier raadplegen. Nu het aantal nieuwe technologieën explosief toeneemt, ervaren CIO’s keuzestress. Het aantal investeringskansen is overweldigend en het budget beperkt. Wat is de beste strategie: up-front investeren of afwachten om dan in één keer een ‘leapfrog’ te wagen?

Het antwoord op deze vraag is niet voor alle organisaties en markten te geven en hangt uiteraard af van de specifieke situatie. Wel valt voor een aantal belangrijke trends enige richting te bespeuren.

Visionairs, zoals Jeff Bezos van Amazon, beschikken naast een feilloos zakeninstinct meestal ook over een goed gevoel voor timing. Met hun investeringen drukken ze zelfstandig hun stempel op het heden en de toekomst. De meeste CEO’s vertrouwen echter op hun CIO voor het ‘spotten’ van technologietrends en investeringskansen. Voor 2018 signaleren wij zeven investeringsdomeinen.

1. Investeer in jezelf en in ‘overmorgen’

Reflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt: persoonlijk, beroepsmatig en in de context van de maatschappij. In zijn nieuwste boek The Day after Tomorrow houdt serieondernemer Peter Hinssen een warm pleidooi voor het reflecteren op de verre toekomst. Hij introduceert hiervoor, naar eigen zeggen, het eenvoudigste model op aarde.

CIO’s moeten hun aandacht, budget, en talent idealiter verdelen over drie emmers: vandaag, morgen en overmorgen in de verhouding 70 procent – 20 procent – 10 procent. In de praktijk is de verhouding vaak 93 procent – 7 procent – 0 procent. Of nog ongunstiger. De CIO investeert dan vooral in de ‘shit van gisteren’. Denk aan legacysystemen.

2. Neem security bloedserieus

Het jaar 2018 wordt ongetwijfeld het jaar van de GDPR. Er is geen ontsnappingsclausule. ‘Wet is wet’ in alle 28 lidstaten en zelfs daarbuiten, vanwege de extraterritoriale werking. In het begin zal de soep misschien nog niet zo heet worden gegeten, maar alleen al de dreiging van boetes boezemt de nodige angst in. Ondernemingen die de GDPR zien als een afvinklijstje slaan de plank mis. Door te investeren in de privacy van je klanten en je werknemers, geef je pas echt invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

CIO’s moeten zich principieel afvragen of zij zelf investeren in een security operations center (SOC), of dat zij het hele securitydomein uitbesteden een gespecialiseerde securitypartij die in staat is om 24 uur per dag en 365 dagen per jaar security-incidenten automatisch te detecteren en op te lossen. Zelflerende systemen hebben de toekomst.

Uit ons Cybersecurity Report 2017 blijkt een directe correlatie te bestaan tussen een datalek en een negatief sentiment op sociale media. Opmerkelijk is verder dat de meeste beveiligingsproducten zelf ook kwetsbaar zijn voor malware. Wees hier alert op.

3. Digitaliseer fysieke wereld met hulp van IoT

De digitalisering van de fysieke wereld is al begonnen. Een Finse papierfabrikant stopt chips met een internetverbinding in bomen om het juiste kapmoment te bepalen. Diervoederfabrikanten gebruiken sensortechnologie om op een duurzame en efficiënte wijze te produceren en proberen tegelijkertijd het dierenwelzijn te bevorderen. Precisielandbouw op basis van gps en satellieten heeft de toekomst.

Begin 2016 rolde Wipro een grootscheeps industrial internet-of-thingsnetwerk uit voor de Indiase fabrikant van bouwmachines JCB. Binnen het op de cloud gebaseerde platform zijn 20.000 tractoren, graafmachines, bulldozers, hijskranen, shovels en ander bouwmaterieel sindsdien met het internet verbonden. Realtime data kondigt tijdig preventief onderhoud aan en voorkomt diefstal.

Met de opkomst van het IoT steken discussies over latency, bandbreedte maar ook security opnieuw de kop op. De computerrekenkracht wordt nu in de apparaten zelf gestopt. Edge computing, aan de rand van het netwerk, helpt om de afhankelijkheid van de cloud te verminderen. Voor bedrijfskritische applicaties is investeren in quality of service cruciaal. Een verhoging van de ‘yield’ staat voorop. CIO’s worden geconfronteerd met ‘make or buy’-beslissingen. Zelf IoT-toepassingen bouwen is duur en kost meestal veel tijd.

4. Gebruik blockchain als hefboom

De volgende generatie digitale ecosystemen zal op blockchain worden gebouwd, dat staat als een paal boven water. Terwijl de eerste generatie ons het ‘internet van de informatie’ heeft gebracht, levert de tweede generatie, die door blockchain wordt gedreven, ons het ‘internet van de waarde’ (Blockchain Revolution, Tapscott & Tapscott). Blockchain heeft vanwege het disruptieve karakter de potentie om tal van intermediairs overbodig te maken. De technologie is bovendien branche-overstijgend.

Blockchain innovation labs schieten overal als paddenstoelen uit de grond en op blockchain gebaseerde ICO’s (internet coin offerings) zijn booming. In de maakindustrie kan blockchain worden ingezet om namaakonderdelen te traceren en luchtwaardigheidscertificaten te volgen. In diverse logistieke ketens ontstaan legio toepassingsmogelijkheden. Blockchain maakt processen efficiënter, goedkoper en stimuleert innovatieve bedrijfsmodellen. En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Met blockchain kun je misschien wel aantonen dat je compliant bent in het kader van de GDPR.

5. Beschouw design thinking als hoeksteen digitale transformatie

Schrik niet, de digitale transformatie verkeert nu al in een crisis. Het ontbreken van een heldere strategie en gebrekkig leiderschap zijn hier vooral debet aan. Een op de vijf senior managers beschouwt investeren in ‘digital’ heimelijk zelfs als tijd- en geldverspilling. Design thinking kan de digitale transformatie uit het slop halen, maar dat vereist wel een aanpak waarbinnen de mens met zijn user experience centraal staat.

Design thinkers verkennen alle mogelijke oplossingen. Design thinking is meer dan het aanbrengen van een ‘vernislaagje’ over een product, of het met een spreekwoordelijke strik verpakken van een product of dienst. In de praktijk draait design thinking vooral om vereenvoudiging van hard- en software en het centraal stellen van de menselijke emoties.

Zorgvuldig ontworpen producten (iPhone), gebruiksvriendelijke websites en software à la Workday en Salesforce verhogen de arbeidsproductiviteit. Design thinking zou daarom de hoeksteen, of zo je wilt, de aanjager moeten zijn van elk project dat in het kader van de digitale transformatie in 2018 wordt gestart.

6. Accepteer dat de robot superieur is aan de mens

Hoewel de media er bol van staan, wordt de kracht van kunstmatige intelligentie door de meeste ondernemingen nog zwaar onderschat. Artificiële intelligentie kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van digitale virtuele agents, voorspellende systemen, automatisering van cognitieve processen, applicaties voor visual computing, kennisvirtualisatie, robotica en drones.

Wij hebben jaren terug al in ons platform voor artificiële intelligentie, HOLMES genaamd, geïnvesteerd. Die investeringen beginnen nu hun vruchten af te werpen. De bekroonde e-KYC, de ‘know your customer’-oplossing voor de bankensector is daar een voorbeeld van. De digitale oplossing is vele malen sneller en accurater dan de mens ooit zijn kan.

7. Stop niet al je eieren in één mandje

De public cloud wordt nog steeds gezien als de heilige graal. Public-cloudleveranciers, zoals Microsoft, AWS, Google en Oracle, hebben er alle belang bij om de overgang naar de cloud zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zij nemen vaak een deel van de initiële investeringen voor hun rekening. In de euforie lopen multinationals soms te hard van stapel. Ze hebben haast, want bij hen raakt een cloudmigratie al snel duizenden applicaties. Applicatierationalisatie is daarom een goede investering. Succesvolle CIO’s spreiden hun risico’s de komende vijf jaar nog over de public, private en hybrid cloud.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter