Go-go-go-to-market

0

Traditionele bedrijven staan voor de stevige uitdaging hun go-to-market te versnellen, om zo meer slagkracht te krijgen. De consument is geprikkeld om vlotter producten te vervangen en om meer aankopen te doen en daarmee wordt de lifecycle van dit product korter. Deze ontwikkeling vraagt om actie!

In mijn eerdere blog ga ik in op hoe bedrijven kunnen innoveren, maar het succes komt natuurlijk niet vanwege goede en doordachte innovatie alleen. De executie en go-to market van deze innovatie, zijn mogelijk van nog groter belang. Mooie ideeën zijn tenslotte niets waard zonder uitvoering en vraag van de markt. Maar hoe is nu een snellere go-to-market te realiseren? Hieronder een checklist:

Definieer je portfolio, en snel!

We voegen vandaag nieuwe producten toe en morgen moet het al leverbaar zijn. Het is nodig om sneller inzicht te krijgen in nieuwe producten én vlotter channel en partners te mobiliseren. Dat zijn zaken die voor een bedrijf lastig in business cases zijn te vatten, dus automatisering speelt daarbij een onmisbare rol. De partij die niet snel genoeg voldoet aan de vraag naar nieuwe dingen, zal waarschijnlijk overbodig raken.

Wees onderscheidend in klantervaring

In een markt waarin veel kwaliteitsproducten min of meer gelijk zijn, is er voorsprong te behalen in gemak. Op zowel de consumenten- als de enterprise-markt neemt de brand loyalty af. Wees de leverancier van een soepele klantervaring en doe hier je voordeel mee. Maak gebruik van wat er in de markt aangeboden wordt, in plaats van zelf alle requirements te definiëren.

Waar we vroeger vaak dachten dat we uniek moesten zijn, dwingt de snellere go-to-market ons juist om te standaardiseren. Automatisering en standaardisering zorgen er voor dat je efficiënter kunt zijn in de bedrijfsprocessen en vervolgens meer tijd kunt besteden aan de klantervaring.

Een voorbeeld daarvan is Holiday Check, een online reisaanbieder. Dit bedrijf ontstond in 1999, uit frustratie over het zoeken en boeken van vakanties. Vandaag de dag heeft het bedrijf 300.000 hotels, tien miljoen gebruikersopinies en wordt de site door twintig tot dertig miljoen mensen per maand bezocht.

Holiday Check houdt, met behulp van een technologiepartner en een gestandaardiseerde softwareoplossing, de snelheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de website goed en dat zorgt weer voor een hogere klanttevredenheid. Klanttevredenheid heeft een extra toegevoegde waarde voor de groei van ieder bedrijf.

Maak digitalisering een hoofddoel

Het lijkt een dooddoener, maar het is de simpele waarheid. Bedrijven moeten – voor zover dat nog niet is gebeurd – digitaliseren en automatiseren. De bankwereld heeft al jaren geleden deze move gemaakt. Een heleboel banken zijn inmiddels een digitaal risicobedrijf geworden. Niet per se omdat ze dat wilden, maar omdat het nodig was om voort te blijven bestaan in een zeer competitief ecosysteem.

Sommige bedrijven omarmen deze digitale verandering vanuit zichzelf, anderen hebben een duwtje nodig. Maar iedereen moet door deze transformatie om daadkrachtiger en winstgevender te worden. Dat gaat om een manier van denken. Het is een continu veranderproces waarbij het hoger- en middenmanagement (het laatste misschien nog wel het meeste) een belangrijke rol spelen. Daarvoor moeten mensen, cultuur en processen veranderen.

Verander de vaardigheden

Er zijn andere vaardigheden nodig in het bedrijf van de toekomst. Het manuele werk zal veelal geautomatiseerd worden, maar dit neemt niet weg dat in andere aspecten van de bedrijfsvoering nieuwe kansen zullen ontstaan. Denk hierbij aan het onderhouden van goede leveranciersrelaties, het bieden van oplossingen van klantproblemen en het contact houden met klanten.

Allemaal facetten waarbij mensen een rol spelen. Kostte dat voorheen veel tijd, het is nu makkelijker om te realiseren zonder dat dit de kosten omhoog drijft. Automatisering, virtualisering en in zeer grote mate een software-defined datacenter en – netwerk worden de spil van de Digitale Transformatie.

Samenvattend, iedere onderneming is in staat de go-to-market te versnellen. Vernieuw, werk aan de klanttevredenheid, digitaliseer en verander de vaardigheden van werknemers. Maar het belangrijkste bij digitale transformatie is: wacht niet tot je bedrijf zelf verandert, maar sta zelf aan de (geautomatiseerde) knoppen.

Jitka Beukenkamp is Enterprise Manager Netherlands bij VMware.

VMware

VMware is wereldwijd leider in cloud-infrastructuur en zakelijke mobiliteit, en helpt organisaties met hun digitale transformatie om concurrerend te zijn in de snel veranderende markt van vandaag. VMware stelt klanten in staat een software-defined aanpak toe te passen op business en IT met zijn cross-cloud architecture en oplossingen voor het datacenter, mobility en security. VMware behaalde in 2016 een jaaromzet van 7,09 miljard dollar en heeft wereldwijd 500.000 klanten en 75.000 partners. Het hoofdkantoor is gevestigd in Palo Alto, Californië.