Veel managers onderschatten de schaal en snelheid van digitale disruptie. Innovatie staat overal op de agenda. Terwijl de meeste organisaties geen probleem hebben om strategieën en ideeën te ontwikkelen, falen ze echter vaak in de implementatie van nieuwe businessmodellen.

Het blijven aanpassen aan nieuwe technologie en het omarmen van verschillende ideeën is belangrijk om te overleven. Hoe je dat kunt aanpakken wordt uitgelegd in een rapport dat VMware heeft geschreven samen met de Cass Business School. De centrale vraag daarin is: ‘Hoe overbruggen we de groeiende kloof tussen innovatie en executie in een snel digitaliserend landschap?’ Vier adviezen voor zakelijk leiders die graag mee willen in deze transformatie.

Innoveren is proberen

Bij veel organisaties bestaat een lineaire relatie tussen innovatie en executie, waarbij de verwachte uitkomst van tevoren wordt bepaald. Nu het steeds moeilijker wordt om de koers van een bedrijf te voorspellen is het bijna onmogelijk te bepalen wat succesvol wordt en wat niet. Het is erg belangrijk dat ideeën snel in gang gezet kunnen worden en een strategie aangepast wordt wanneer zich problemen voordoen. Een solide raamwerk dat zorgt voor flexibiliteit en is ingebed in de cultuur, methodologie en technologie van een organisatie is daarbij een voorwaarde.

Organisaties moeten strategiecreatie en -uitvoering meer verweven, gebaseerd op continue monitoring, regelmatige evaluatie van het te nemen pad en de bestemming, en frequente koerswijzigingen. Wanneer ze daar niet in slagen kan het betekenen dat ideeën achterhaald zijn nog voordat ze geïmplementeerd zijn.

Zoek niet altijd naar iets ‘nieuws’

Veel organisaties investeren veel tijd in ‘nieuwe’ businessmodellen die ervoor moeten zorgen dat digitale technologie beter aansluit op strategische veranderingen en innovatie. Nieuwe technologie verlegt echter de grenzen van wat mogelijk is, waardoor het potentieel van zulke modellen vaak niet uit de verf komt.

Bedrijven moeten juist focussen op aanpassing, opschalen van wat bestaat en drempels om te veranderen wegnemen. Verdiepen in andere businessmodellen is ook verstandig, zodat je altijd het beste model kunt hanteren.

Ondersteun cultuurverandering met technologie

Het ontwikkelen van een succesvolle holistische innovatiestrategie vereist op de lange termijn dat bedrijven snel kunnen schakelen. Senior management moet ervoor zorgen dat de infrastructuur klaar is en snel resources kan schalen voor een brede range aan apparaten, applicaties en clouds.

Cultuur vertaalt formele regels in ongeschreven wetten en het zijn deze ongeschreven regels die gedrag sturen. Elke poging de cultuur te veranderen zonder kennis van de onderliggende aannames zal falen.

Mind the gap

Innovatie moet je zien als een spier die geoefend moet worden: hoe meer je hem gebruikt, hoe sterker hij wordt. In een wereld die wordt gekarakteriseerd door exponentiële groei en vervagende grenzen tussen sectoren moeten bedrijven verandering omarmen en er snel op reageren. Ze moeten ‘on the job’ kunnen innoveren zonder dat ze antwoord hebben op al hun vragen. Innovatief zijn betekent ideeën uitvoeren op het juiste moment terwijl je regelmatig je strategische plannen heroverweegt en aanpast op basis van actuele inzichten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter