Bij steeds meer organisaties landt het besef dat zij ook dringend hun bedrijfsvoering moeten transformeren naarmate de digitale economie groeit. Dat klinkt eenvoudig en voor de hand liggend. Maar veel organisaties vinden het moeilijk de eerste schreden in het onbekende te zetten. Helaas is er geen vaste route naar gegarandeerd succes. Op basis van ervaring uit de praktijk kunnen we wel een richting aanwijzen.

Voor een succesvolle digitale transformatie is draagvlak het belangrijkste ingrediënt. Zowel IT’ers als medewerkers aan de businesskant en het management moeten doordrongen zijn van het belang van een geslaagde digitaliseringsslag om het bedrijf toekomstbestendig te maken.

Het helpt dat tegenwoordig de lijntjes tussen IT en de rest van de organisatie korter worden. Medewerkers aan de businesskant die tegen problemen aanlopen, kloppen makkelijker aan bij hun IT-collega’s om te sparren over een mogelijke oplossing. Met low-code-platformen kan er ook nog eens sneller software worden ontwikkeld en is het proces inzichtelijker voor niet-IT’ers. Dit vereenvoudigt een transformatie vanaf de werkvloer, hoewel dit nog altijd uitzonderlijk is en het vaker vanuit een managementvisie van bovenaf wordt geïnitieerd.

Zowel de bottom-up- als de top-down-insteek is goed en kan succesvol zijn. Beide vragen echter wel om hun eigen aanpak.

Bottom-up

Als de transformatie vanaf de werkvloer wordt geïnitieerd, is het belangrijk niet te veel hooi op de vork te nemen. Het team kan het beste met een klein en tastbaar project van start gaan in plaats van meteen aan het core-systeem te sleutelen. Ze realiseren zo easy en quick wins die leerzaam zijn en een boost geven aan het moraal om verder te gaan.

Deze proof-of-concept heeft dan wel ambassadeurs nodig om de boodschap te verkondigen. Zij voegen de daad bij het woord en zijn de eerste gebruikers. Zij zorgen ervoor dat successen gedeeld en gevierd worden en enthousiasmeren anderen binnen het bedrijf. Ook betrekken ze MT-leden bij het traject. Dat doen ze door vanaf de start de resultaten meetbaar te maken en deze regelmatig te presenteren en te demonstreren aan het management.

Top-down

Bij een top-downaanpak is het vooral de uitdaging om het hele bedrijf mee te krijgen. Daartoe moet het management heldere doelen formuleren en faciliteren dat deze gehaald worden. Een IT-partner kan hierbij ondersteuning bieden. IT-medewerkers moeten de ruimte en middelen krijgen om zich in te zetten, maar ook de vrijheid om binnen een bepaalde bandbreedte hier hun eigen invulling aan te geven. Ze moeten ruimte krijgen om te experimenteren en te leren en daarbij is het niet erg dat er af en toe fouten worden gemaakt. Het proces is immers nieuw voor iedereen.

Ook bij de top-downbenadering is het cruciaal om ambassadeurs te hebben; een directie- of MT-lid dat de daad bij het woord voegt, dat beschikbaar is voor feedback en de visie van digitale transformatie uitdraagt. Er ligt een sleutelrol bij het management voor het creëren van draagvlak bij de hele organisatie.

Hoewel het best magisch klinkt, kun je digitale transformatie niet realiseren door met een toverstokje te zwaaien. Het is een proces van hard werken en van vallen en opstaan. Maar uiteindelijk is het altijd de moeite waard.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter