De ‘jungle for talent’ tiert weliger dan ooit. “Voor het werven van de juiste talenten is het noodzakelijk dat HR-afdelingen veranderen”, waarschuwt Stefan Ries, chief human resources officer bij het Duitse SAP. “HR is geen backoffice meer, maar van strategisch belang voor het succes van een onderneming.” Hoe draagt HR bij aan dat succes?

Ries is met ruim 25 jaar ervaring een veteraan binnen het vakgebied van human resources. Sinds 2014 geeft hij bij SAP – een IT-bedrijf met ruim 89.000 medewerkers – vorm aan een HR-transformatie. “Het is belangrijk dat HR-afdelingen professioneler worden”, aldus Ries. “Binnen veel sectoren hebben we te maken met een groot tekort aan talenten. Voor het succes van de onderneming is het belangrijk dat HR toch de juiste talenten weet te werven en vast weet te houden.”

De veranderende beroepsbevolking vormt een extra uitdaging voor HR-afdelingen. “In 2025 bestaat 80 procent van de workforce uit digital natives die zijn opgegroeid met technologie”, aldus Ries. Daar komt bij dat door de digitalisering veel handmatige, repetitieve werkzaamheden verdwijnen. Maar er ontstaan ook nieuwe functies. De opmars van de data-analist is daar volgens de SAP board member een goed voorbeeld van. HR moet aansluiting vinden bij die veranderende beroepsbevolking.

Digitalisering van HR

Digitalisering biedt HR-afdelingen gelukkig ook nieuwe tools om talenten te werven en te behouden. Ries haalt er drie aan:

1. Analyseer big data. “Om te komen tot big data hebben we binnen SAP financiële en HR-data aan elkaar gekoppeld. Data-analyses leveren dan meer inzichten op”, legt Ries uit. “Zo kun je op basis van predictive analytics bepalen wat een geschikte locatie is om een nieuwe vestiging te openen. Misschien blijkt uit de analyses wel dat in Bangalore meer talenten zijn te vinden dan in Silicon Valley.”

Volgens Ries zetten steeds meer HR-organisaties big data in. “Drie jaar geleden waren data-analisten in een HR-functie nog zeldzaam. Die tijd is inmiddels wel voorbij.”

2. Bied een consumentenervaring. “In de contacten met medewerkers moet HR de ervaring bieden die mensen ook thuis gewend zijn”, aldus Ries. “De jongere generatie is bijvoorbeeld gewend aan spraakherkenning. Daar moet je dan ook in de werkomgeving gebruik van maken.”

“En bied lesstof niet alleen in een klaslokaal aan”, vervolgt de board member van SAP. “Maak gebruik van offline, online en mobiele leermethoden zodat medewerkers zelf kunnen bepalen wanneer ze zich in de lesstof verdiepen. En pas bijvoorbeeld gamification toe. Want als ze de tools die ze gebruiken leuk vinden, leren medewerkers sneller.”

3. Maak recruitment slim. Het versturen van een cv per e-mail is volgens Ries snel verleden tijd. “In plaats daarvan geeft een sollicitant bijvoorbeeld een recruiter tijdelijk toegang tot zijn of haar LinkedIn-profiel, en voegt daar een persoonlijke, ingesproken boodschap aan toe.”

“Binnen nu en drie jaar wordt de eerste selectie van kandidaten gedaan door robots, en niet door mensen”, voorspelt de CHRO van SAP. “De machine zegt dan: ik heb deze zes kandidaten gevonden. Het is dan aan HR om de definitieve selectie te maken.”

Deze robotisering heeft volgens Ries een belangrijk voordeel. “Iedereen is bevooroordeeld. Als een kandidaat bijvoorbeeld op dezelfde universiteit heeft gestudeerd, dan heeft die kandidaat onterecht al snel een streepje voor. Dat sluit je uit door de eerste selectie over te laten aan software.”

Niet saai

“Durf doortastend, creatief en innovatief te zijn”, zo luidt het advies van Ries aan HR-organisaties. “HR werd altijd gezien als de ‘zachte kant’ van het bedrijf. Als saai zelfs. Dat is echt achterhaald. Bij steeds meer bedrijven staat human resources in de spotlights. En dat is ook nodig, want HR is te belangrijk voor het succes van een organisatie om onopvallend te opereren.”