In 2017 bereikte het internet of things de top van zijn hypecyclus. En niet alleen dat, het versterkte andere grote hypes zoals machine-learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI); twee technologieën die in veel gevallen IoT-data als brandstof gebruiken. Voor al deze hypes geldt echter dat ze hoge investeringen vereisen. Ik verwacht daarom dat ze dit jaar ook daadwerkelijk hun waarde voor bedrijven moeten gaan bewijzen.

Afgelopen jaar investeerden verschillende bedrijven in IoT, terwijl andere hun IoT-teams juist hebben verkleind of gereorganiseerd. Die combinatie van toenemende en teruglopende investeringen betekent dat IoT zich op een keerpunt bevindt. Leveranciers van IoT-technologie hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd en doen grote beloften.

Bedrijven zijn op hun beurt onder de indruk van de potentiële mogelijkheden van IoT, en in meer of mindere mate aan het experimenteren geslagen. Toch lijkt voor alle partijen inmiddels het punt bereikt dat IoT-projecten op korte termijn concrete resultaten moeten gaan opleveren. Voor de komende tijd voorspel ik de volgende ontwikkelingen in het IoT-landschap:

1. Verwacht meetbare resultaten

Van de early adopters die IoT-implementaties hebben gedaan, krijgen we de eerste berichten over concrete projecten met een aantoonbare ROI, succesvolle bedrijfsresultaten en procesverbeteringen. Die voordelen waren tot nu toe meestal theoretisch en gebaseerd op de gewenste resultaten in plaats van op meetbaar succes.

2. Er is een ecosysteem nodig

Gebruikers zullen zich realiseren dat IoT geen technologie is, maar een complexe, uit meerdere onderdelen bestaande oplossing die niet door één leverancier kan worden geleverd. IoT-leveranciers die het alleen proberen zonder samenwerking met partners hebben een probleem. Ik verwacht dat bedrijven die voor hun IoT-projecten op één leverancier vertrouwen de negatieve effecten van vendor lock-in zullen ervaren.

3. Van gegevensverzameling naar kennis

Nu organisaties met IoT-projecten bezig zijn, merken vele dat ze niet goed weten hoe ze waarde kunnen destilleren uit de data die ze verzamelen. Ze hebben een IoT-infrastructuur opgebouwd en verzamelen gegevens, maar beschikken niet over de juiste technologie, vaardigheden (bijvoorbeeld datawetenschappers) om ze te vertalen naar bruikbare kennis en inzichten.

4. Volg de zakelijke behoeften

De belangstelling voor IoT zal toenemen, vooral in industrieën waar kostenverlaging een belangrijke prioriteit is.

5. Menselijke kennis inzetten voor machine-learning

Menselijke kennis zal steeds meer gebruikt worden om voorspellende modellen te creëren. Zo kan een machinist die jarenlang verantwoordelijk is geweest voor de apparatuur, precies het unieke geluid identificeren dat door elk onderdeel van de machine wordt geproduceerd. Door deze audiosignalen vervolgens aan voorspellende modellen toe te voegen, kan alarm geslagen worden op het moment dat een bepaald onderdeel op het punt staat kapot te gaan.

6. Nieuwe economische modellen

Het leveren van IoT-diensten zal een heel nieuwe dimensie krijgen naarmate het aantal apparaten dat met het IoT is verbonden, toeneemt. Bedrijven zullen hierdoor heel andere verwachtingen krijgen met betrekking tot het volgen, factureren, betalen en verwerken van transacties van IoT-apparaten.

7. Veiligheid en privacy

Met elk nieuw IoT-apparaat dat in gebruik wordt genomen, nemen de beveiligingsrisico’s voor een bedrijf toe. Stop met het zoeken naar de ultieme beveiligingsoplossing. Geen enkele securityleverancier heeft die in huis. Ontwikkel een end-to-end, gelaagde beveiligingsstrategie voor het omgaan met deze bedreigingen.

En ten slotte zullen privacykwesties blijven toenemen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van gezichtsherkenning door retailers om persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.