Big data, AI, robotica, software-defined computing en sensortechnologie dringen de rol van de mens verder terug. De systemen die we nu ontwikkelen en gebruiken, van virtuele assistenten tot autonome voertuigen, roepen praktische vragen op over de technologische mogelijkheden en wenselijkheden. Experts van Citrix, Nuance en Winvision wisselden tijdens de bijeenkomst Experts On Artificial Intelligence van gedachten over de toekomst van mens en AI.

Het ‘robots gaan onze banen overnemen’ kon in deze discussie niet onbesproken blijven. Remco Ploeg, senior solutionarchitect bij Winvision, is niet onder de indruk. “Robots nemen ons werk al jaren over. Neem bijvoorbeeld de automotive industrie: daar is een groot deel van het werk dat door mensen werd gedaan door robots overgenomen, maar daar ontstaan ook altijd weer nieuwe banen uit.”

Geert-Jan Kruijff, director Technical Product Management bij Nuance, voegt daaraan toe dat we deze ontwikkeling van een positieve kant moeten bekijken. “Niet kijken naar hoe automatisering de mens overbodig maakt. Laten we ons richten op wat er verplaatst en gecreëerd wordt. AI blijft een tool, waarbij wij moeten bepalen hoe we deze zo goed mogelijk kunnen inzetten. Een robot in een fabriek denkt niet als een mens en daar is ook geen reden toe.”

Andreas van Wingerden, senior manager Sales Engineering bij Citrix, geeft aan dat we momenteel zoveel data moeten verwerken dat we niet buiten machines kunnen. “Maar daar ligt ook niet het spanningsveld. We zijn nu op het punt dat we moeten kijken naar de manier waarop klanten met de ontwikkelingen op het gebied van big data, machine-learning en AI omgaan. Wat kan hij ermee? Hoe verrijken we zijn ervaring? Daar zijn we nog veel te weinig mee bezig. Robots nemen onze banen al veertig jaar over. Laten we kijken naar de mogelijkheden die ons dat biedt.”

”AI blijft een tool, waarbij wij moeten bepalen hoe we deze zo goed mogelijk kunnen inzetten”

‘Reddingsrobot’

Hoewel onze maatschappij in toenemende mate digitaliseert, blijft er behoefte aan menselijke interactie. Jake Blok, ondernemer en oprichter van I Have a Wish, ziet die behoefte alleen maar toenemen. “Ik geloof in een toekomst waarbij mensen live contact met elkaar hebben. Ik vind een toekomst waarin een machine daarin ondersteunt juist interessant.”

Kruijff haakt daarop in: “Bij Nuance richt AI zich op ‘amplifying human intelligence’ – verbreding van de mogelijkheden van de mens.” Voordien werkte Kruijff als onderzoeker bij het Deutsche Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz en werkte hij met robots die worden ingezet bij reddingsoperaties. “Zo’n robot ondersteunt reddingswerkers door direct relevante informatie te leveren onder de meest onmogelijke omstandigheden.”

Ook Ploeg ziet de mens nog niet zo snel uit beeld verdwijnen. “Bij Winvision kunnen we met machine-learning met 90 procent zekerheid voorspellen of scholieren uitvalrisico lopen. Maar deze scholieren hebben wel menselijke ondersteuning nodig om uitval te voorkomen.”

Van Wingerden: “Wat nu science fiction is, kan in de toekomst best realiteit zijn. Consumenten weten van veel ontwikkelingen niets af, gewoon omdat ze deze nog niet kunnen zien. Maar we hebben de volledige potentie van de computer nog lang niet benut. Computers doen nu vooral dingen die mensen ook kunnen, maar dan efficiënter. Het is wachten op een toekomst waarbij computers met nieuwe dingen komen waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Daar zijn we echt nog niet.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter