Wie en hoe?

0

Op de journalistenopleiding, die ik als gediplomeerd taalkundige nooit volgde, leer je dat een journalistiek bericht in eerste instantie antwoord dient te geven op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Het wereldje van technologie en business heeft zich de afgelopen jaren aan deze simpele basisregel weten te onttrekken door vooral het ‘waarom’ centraal te stellen.

Het waarom van die trend laat zich makkelijk aanwijzen. In 2009 schreef de Brits-Amerikaanse auteur Simon Sinek de bestseller Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, tevens de titel van de op twee na meest bekeken TED-presentatie op YouTube. Het idee is dat wanneer je weet waarom je doet wat je doet, je uiteindelijk succesvoller, innovatiever en invloedrijker zult zijn. En dat willen we als grote leiders natuurlijk allemaal!

Bespiegeling

Ik wil helemaal niets afdingen op de visie en het succes van Sinek. Sterker: ik vind ’m super onderhoudend. Maar met al die focus op het ‘waarom’ dreigt het ‘hoe’ soms wat te worden ondergesneeuwd. En dat terwijl het heel vaak het woord is dat na een visionaire of strategische bespiegeling blijft hangen: ‘Ja, maar hóe dan?’ Als een soort van laatste, onbeantwoorde journalistieke vraag.

Dit jaar draait de CIO of the Year Award iets minder dan voorheen om visie tonen en delegeren vanuit de top. Leiderschap vanuit het centrum van de ontwikkeling staat tijdens deze editie centraal. De hiërarchie heeft daarbij plaatsgemaakt voor een meer organische benadering, waarin ruimte is voor zelfsturing, samenwerking tussen vakgebieden, producteigenaarschap. Niet volgens een in beton gegoten plan of aanpak, maar veeleer in termen van een koers of een ontwikkelrichting. Altijd geredeneerd vanuit de belangen van het grotere geheel.

Fenomeen

Al jaren geleden constateerden wij met z’n allen dat IT geen op zichzelf staand fenomeen meer is. Waar men tot dusver in betrekkelijke afzondering zijn ding kon doen, wordt het vak steeds meer een cruciaal onderdeel van het primaire proces. De IT staat letterlijk in het centrum van de dynamiek. Voorlopers zoeken cross-functioneel – dus samen met bijvoorbeeld HR, finance, operations en marketing – naar de grotere gemene delers binnen een scala aan uitdagingen. Oplossingen zijn op die manier een onderdeel van een breed gedragen samenhang.

In de laatste, speciale uitgave van CIO Magazine kun je lezen ‘hoe’ de zes genomineerden voor de CIO of the Year Award dit de afgelopen jaren hebben aangepakt. Ook de vragen ‘wat, waar, wanneer en waarom’ worden daarbij, naar goed journalistiek gebruik, geadresseerd.

Op 21 november tijdens het middagprogramma van CIODAY2017 in de Beurs van Berlage te Amsterdam weten we ‘wie’ dat volgens de jury het beste heeft gedaan. Tot dan!

Hotze Zijlstra

Hotze Zijlstra (1964) is taalkundige en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het journalistieke domein. Als ‘vaste freelancer’ doet hij thans de hoofdredactie van CDO Magazine en maakt hij dragende artikelen voor de uitgaven BAAS en CIO Magazine.