De ‘I’ is de belangrijkste letter in CIO en staat voor informatie. Die bepaalt in feite alles wat een CIO doet en beweegt. Zonder informatie is er geen actie en wordt er geen beslissing genomen. De CIO is verantwoordelijk voor de manier waarop informatie wordt vergaard, georganiseerd, verspreid en geanalyseerd. Aangezien informatie zo’n beetje de meest waardevolle valuta in de economie is, wordt de rol van de CIO in strategisch opzicht steeds belangrijker.

De vaardigheden die CIO’s nodig hebben om de regie over de informatie te houden, veranderen daarmee ook. We moeten IT niet zozeer beheren, maar er vooral voor zorgen dat de organisatie dankzij IT een onderscheidend concurrentievoordeel krijgt. De ideale CIO weet zakelijke kennis met technologische expertise te combineren. Bovendien is die CIO ook een goede leider en ‘evangelist’ om strategische groei en marktsucces te helpen realiseren.

In het Gartner-rapport CIOs Must Build Greater Business Acumen wordt voorspeld dat in 2020 alle IT-rollen zakelijk inzicht moeten hebben om een bijdrage te leveren aan de digitale organisatiestrategie. Dat betekent: kennis van de business, samenwerken met zakelijk bestuurders en een doordachte digitale agenda. Technologie is de basis, maar de focus is gericht op de business. De IT-organisatie op orde hebben is één, maar bijdragen aan de doelstellingen is belangrijker.

Partnernetwerk

Creëer een effectief (intern) partnernetwerk. Samenwerken met andere C-levelbestuurders geeft de CIO inzicht in de diverse teams en afdelingen en dat biedt duidelijkheid over hoe je zakelijke doelstellingen bereikt met digitalisering. Met een duidelijke digitale strategie voor de interne operatie en externe business, geef je collega’s houvast bij het creëren en benutten van nieuwe kansen.

“CIO’s zijn nog te veel gefocust op technologische oplossingen”

Met een slim netwerk binnen en buiten de organisatie heeft de CIO de touwtjes in handen bij het faciliteren van de business. De CIO moet dan wel een duidelijk beeld hebben van de drijfveren van de verschillende organisatieonderdelen. Alleen dan kan hij of zij het voortouw nemen in plaats van alleen reageren.

Zo kan hij of zij business-eisen opstellen, de juiste ict-leveranciers selecteren en bouwen aan de technologiearchitectuur die past bij de zakelijke doelstellingen. Kern is dat technologie de business concrete voordelen oplevert – kostenbesparingen, omzetkansen of concurrentievoordelen.

Zakelijk adviseur

Wees een zakelijk adviseur in plaats van een technisch adviseur. De rol van CIO wordt die van zakelijk en technologisch expert. De impact en invloed ontstijgen de pure IT en worden onderdeel van elk organisatie-element. Vaak zijn CIO’s nog te veel gefocust op technologische oplossingen.

Dat verandert. Uit onderzoek van Forbes naar de transformatie van de CIO blijkt dat een ruime meerderheid van de CIO’s verwacht dat ze in de komende vijf jaar meer dan de helft van hun tijd besteden aan digitale initiatieven en projecten. Dat betekent wel dat CIO’s aan hun zakelijke inzichten moeten werken en die moeten combineren met hun technologische expertise. Er is een digitale leiderschapsstrategie vereist die niet alleen de business efficiënter maakt, maar ook nieuwe, succesvolle digitale kanalen creëert.

Tot slot een citaat uit het Gartner-rapport dat daarbij aansluit: “Deze rollen zijn cruciaal om de IT-organisatie om te vormen van uitvoerende, operationele ondersteuner tot een volwaardige businesspartner, aanjager van verandering en transformatie.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter