Microservices worden vaak genoemd als beste oplossing voor implementatie van nieuwe projecten. Maar over de voordelen voor modernisatie van bestaande projecten hoor je weinig. Uit onderzoek van Red Hat blijkt echter dat respondenten microservices wel degelijk gebruiken om bestaande en legacy applicaties succesvol te herontwerpen.

In het onderzoek komt naar voren hoe bedrijven – klanten van Red Hat – microservices inzetten, wat ze als de belangrijkste voordelen zien, welke uitdagingen er zijn, hoe ze die kunnen oplossen, en ten slotte welk concurrentievoordeel microservices ze kunnen geven. De statistieken zijn weliswaar op een specifieke groep klanten gebaseerd, maar ze geven toch een beeld van de algemene houding ten opzichte van de adoptie en implementatie van microservices.

Herontwerpen

Van de respondenten geeft 69 procent aan microservices te gebruiken voor zowel nieuwe applicaties als voor het herontwerpen van bestaande. Op basis van deze gegevens kan opgemaakt worden dat microservices toegevoegde waarde bieden voor de IT-transformatie van bedrijven, zowel bij het updaten van het huidig portfolio als het realiseren van nieuwe initiatieven.

Klanten geven de voorkeur aan multi-runtime/multi-technologie/multi-framework voor microservices. Uit het onderzoek blijkt dat er geen runtime, platform of framework als beste is aan te wijzen: 45 procent van de respondenten gelooft in het gebruik van de juiste tool voor de juiste taak, in plaats van zich te richten op één technologie, runtime of framework. Daarnaast geeft 87 procent van de respondenten aan meerdere technologieën te gebruiken of overwegen voor het ontwikkelen van microservices.

Hieruit blijkt dat oplossingen met meerdere technologieën de norm worden en dat steeds meer organisaties simpelweg de juiste tool voor de juiste taak willen gebruiken. Daarom is het belangrijk om meerdere runtimes en frameworks te ondersteunen, omdat niet alle technologieprojecten even goed functioneren op basis van dezelfde tools.

Belangrijkste voordelen

De deelnemers aan het onderzoek zien veel voordelen in de implementatie van microservices. De zes belangrijkste zijn:

  1. Continuous Integration (CI) / Continuous Development (CD)
  2. Agility
  3. Verbeterde schaalbaarheid
  4. Snellere time-to-market
  5. Hogere productiviteit ontwikkelaars
  6. Gemakkelijker debuggen en onderhoud

Verder zag 33 procent van de respondenten binnen twee tot zes maanden na de eerste implementatie de voordelen van microservices.

Uitdagingen bij de implementatie

Het implementeren van microservices is geen oplossing voor alle software- en bedrijfsproblemen. Microservices kunnen namelijk diverse uitdagingen met zich meebrengen. Volgens het onderzoek zijn de bedrijfscultuur en de organisatie zelf, het beheer van microservices, de diagnostiek en monitoring en beschikbare tijd en middelen de belangrijkste uitdagingen waarmee respondenten kampen.

Het ontwikkelen/implementeren van in-house microservices-tooling, reorganisatie, werken met experts van leveranciers (of een leverancier als vertrouwde adviseur inschakelen) en het aanschaffen of gebruiken van een microservices-platform zijn de belangrijkste oplossingen bij deze problemen.

Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat ze op leveranciers vertrouwen als het om microservices gaat. Bovendien zeggen veel van hen dat een reorganisatie een goede maatregel is om de uitdagingen van microservices in relatie tot de bedrijfscultuur het hoofd te bieden. Dit geeft aan dat het van cruciaal belang is om een plan te hebben voor de evaluatie van microservices-oplossingen en er een te selecteren die het beste past bij de specifieke eisen. Het reorganiseren van teams om nieuwe technologie te implementeren die tot verandering aanzetten, wordt ook sterk aanbevolen.

Het introduceren van microservices kan verstorend werken voor de bestaande werkwijzen van organisaties. De resultaten van dit onderzoek zijn echter veelbelovend. De respondenten begrijpen zowel de voordelen als de uitdagingen van microservices en passen hun toepassingsstrategieën daar op aan om beter te voldoen aan de eisen van de nieuwe digitale economie.

Over het onderzoek

TechValidate heeft in opdracht van Red Hat onderzoek naar microservices gedaan in in november 2017. De groep respondenten bestond uit gebruikers van Red Hat JBoss Middleware- en Red Hat OpenShift. Aan het onderzoek namen 168 klanten deel, waarvan 55 uit EMEA.

Lubbers De Jong is een Amsterdams adviesbureau dat communicatie en pr inzet als strategische instrumenten voor het bouwen van sterke relaties tussen merken en publieksgroepen. Het bureau is in 1987 opgericht en heeft expertise opgebouwd op het gebied van pr en content marketing voor nationale en internationale technologie- en innovatiebedrijven. Lubbers De Jong werkt onder andere voor Bynder, Red Hat, Infor en Interxion en is sponsor van de Plastic Soup Foundation, Pifworld en TEDxYouth Amsterdam. In 2014 won het bureau de VPRA Dutch PR Award.