Marco Witteveen heeft de jaarlijkse TIM Award gewonnen voor de meest innovatieve IT-leider van Nederland. De COO van Garantibank International won de prijs voor zijn bewezen verandervermogen in zeer complexe situaties. BNR en Koopman Logistics samen met IBM vielen in de prijzen in de respectievelijke categorieën meest innovatieve bedrijf en klant-vendorcombinatie. The Things Network was het winnende ecosysteem, terwijl FutureNL aanspraak maakte op de ‘Timmie’ in de categorie New Kids. Een speciale Timmie award werd uitgereikt aan Bob Hutten van Hutten Catering voor zijn Verspillingsfabriek.

Opvallend was volgens de jury dat in alle categorieën het individuele leiderschap eruit sprong. Meer dan de omarming van slimme technologie of zelfontwikkelde innovaties, draaide het bij vrijwel alle finalisten om het creëren van draagvlak voor vernieuwing en verandering. “Zonder de lef, daadkracht en communicatieve vermogens van de mensen die de voortrekkersrol durven pakken staat alles stil”, stelde juryvoorzitter Hennie Wesseling vast. “Onverschillig het nu gaat om een internationale bank, een radiostation, het Nederlandse basisonderwijs, of een technologisch dan wel logistiek ecosysteem.”

The Innovation Manager Awards (kortweg TIM Awards of Timmies) zijn een initiatief van ICT Media en CIO Magazine, bedoeld om innovatieve projecten te belonen en te stimuleren bij zowel leveranciers als afnemers op het gebied van IT. De prijzen worden elk jaar uitgereikt tijdens de sfeervolle CIO Dinershow in de Orangerie te ’s-Hertogenbosch. Bijna 200 IT-verantwoordelijken en bestuurders van toonaangevende Nederlandse en internationale IT-leveranciers waren getuige van de uitreiking.

Leider

De award voor de meest innovatieve IT-leider ging naar Marco Witteveen, COO van Garantibank en voormalig directeur Technology & Operations van NIBC alsmede oud-managing director van IT-dienstverlener Cegeka. Bij het Spaans-Turkse Garantibank stuitte hij bijna twee jaar geleden op een sterk hiërarchische cultuur, die hij zowel top-down (gedragen door het bestuur) als bottom-up (vanuit de breedte) weet om te vormen naar een moderne, wendbare organisatie. “We veranderen niet alleen de IT, maar de totale cultuur”, zegt hij zelf over het transformatieprogramma dat hem tot 2020 zoet zal houden. “Tegen die tijd hebben we de totale organisatie naar de moderne tijd gebracht.”

“Marco Witteveen duikt opvallend vaak op op plaatsen waar verandering plaatsvindt”

De jury was unaniem lovend: “Marco Witteveen duikt als eindverantwoordelijke voor technologie en operations opvallend vaak op op plaatsen waar echte verandering plaatsvindt. Zijn successen kunnen niet aan het toeval worden toegeschreven, maar geven blijk van grote visie en daadkracht. Zijn naam is welhaast synoniem voor leiderschap.”

Janne Marie van Vlastuin, IT Business Partner Sales & Marketing bij Bavaria, oogstte lof voor haar faciliterende rol bij de transformatie van Bavaria. Deze kwam volgens haar neer op ‘van egosysteem naar ecosysteem’. Duurzame en gelijkwaardige relaties, zowel binnen als buiten de organisatie, staan daarbij centraal. Ook Robert Witteveen van Vivat dong mee naar een prijs in deze categorie. De winnaar werd beloond met een module van de MBA in Business & IT te Nyenrode ter waarde van 6.295 euro.

Ecosysteem

De TIM Award voor het meest innovatieve ecosysteem is bedoeld voor meerdere partijen, die de gezamenlijk iets innovatiefs tot stand brengen. Winnaar dit jaar is The Things Network, dat op basis van crowdsourcing een wereldwijd ‘open en vrij’ internet of things bouwt.

In twee jaar is het ecosysteem gegroeid naar een wereldwijde community van 30.000 ontwikkelaars en 3.000 gateways in meer dan 90 landen. Het netwerk geldt als een voedingsbodem voor innovatie in de Internet of Things. “Steve Jobs zou ons tot een van de ‘crazy ones’ hebben bestempeld”, stelde Wienke Giezeman, medeoprichter van het initiatief. “Intussen is onze aanpak een wereldwijd succes. Elke ochtend dat ik wakker word zijn er tientallen nieuwe gateways bij gekomen.”

“Binnen een ecosysteem van meerdere partijen is het realiseren van samenwerking een grotere uitdaging dan het ontwikkelen of uitrollen van de benodigde technologie”, motiveerde de jury de keuze. “The Things Network heeft zich in dat opzicht ruim bewezen.” Het leverde het ecosysteem een Cyber Security Workshop ter waarde van 10.000 euro op, aangeboden door KPN.

“Binnen een ecosysteem is het realiseren van samenwerking de grootste uitdaging”

ANWB Connected kreeg een eervolle vermelding. Dankzij een connector in de ‘on-board diagnostics’-poort van de auto krijgen ANWB-leden inzicht in hun rijgedrag en de status van hun auto. Dat leidt onder meer tot brandstofbesparing en het voorkomen van pech.

Leverancier en klant

De uitverkiezing van de meest innovatieve IT-leverancier stelde de jury voor een lastige afweging. De meeste finalisten brachten op verzoek van de jury een aansprekende praktijkcase voor het voetlicht. Maar het waren vooral de klanten van deze vendors, die tijdens de pitches de aandacht trokken. De jury besloot de prijs op te hangen aan de bilaterale combinatie van klant en leverancier. Het verhaal van Koopman Logistics Group en IBM sprong het meest in het oog. Concurrenten in deze categorie waren aan de leverancierskant CGI (met twee blockchain projecten (Gemeente Groningen en Eneco)), Deloitte Digital, DriveGuide en Thales.

Koopman is een belangrijke logistieke dienstverlener in o.a. de automotive-sector, die met blockchain-technologie een gedistribueerde administratie voor de keten ontwikkelde. Doel was vereenvoudiging, transparantie en het voorkomen van fraude binnen de supplychain, die bestaat uit verladers, op- en overslagbedrijven, vervoerders en autodealers. “Het initiatief wordt mogelijk als een onafhankelijk platform in de markt gezet”, vertelde Peter Oosterhoff, IT-manager van Koopman. IBM is daarbij de beoogde businesspartner. “Samen brengen ze de logistieke keten in beweging en lossen ze wezenlijke uitdagingen op”, aldus de jury. De meest innovatieve partnership werd beloond met een mediacampagne door ICT Media ter waarde van 7.500 euro.

Company

BNR werd uitgeroepen tot meest innovatieve bedrijf van Nederland. Technologie wordt bij de radiozender aangewend voor het continu monitoren en aanpassen van journalistieke content. Op basis van data en intelligentie wordt de luisterbeleving geoptimaliseerd. BNR doet dat onder meer in samenwerking met Voizzup, dat een innovatieve manier ontwikkelde om gesproken audio-content op radio te evalueren en de vitaliteit van de shows dagelijks te monitoren. “De resultaten zijn overweldigend”, vertelde BNR-eindredacteur Annick van der Leeuw over het initiatief. “Niet alleen kregen we veel meer inzichten dan we hadden verwacht, het maakt zelfevaluatie van het journalistieke vak mogelijk.”

Het feit dat een oud medium als radio zichzelf met behulp van technologie weet te vernieuwen en verbeteren maakte indruk op de jury: “De bestaande kijk- en luisteronderzoeken zijn pas lange tijd na de uitzending beschikbaar. Nu kan BNR bij wijze van spreken realtime inspelen op de luisterbehoefte. Dat is mega-verbetering ten opzichte van die onderzoeken, waarin ze als kleine speler nota bene nauwelijks zichtbaar zijn.” BNR ontving van Cognizant een Digital Innovation Session ter waarde van 7.500 euro.

NXP maakte in deze categorie indruk door de ontwikkeling van een proactief en autonoom IT-platform. Eneco (in combinatie met CGI) biedt dankzij blockchain-technologie inzicht en transparantie in de boekhouding van warmtenetten. Daarmee levert het bedrijf een bijdrage aan de verduurzaming van Nederland.

New Kids

De strijd om de Timmie in de categorie New Kids ging dit jaar tussen FutureNL, dat zich sterk maakt voor het ontwikkelen van digitale vaardigheden van kinderen, en het duurzaamheidsinitiatief rond kantoormeubelen Circular IQ. “Wij maken ons sterk voor structurele veranderingen in het basisonderwijs”, aldus Ronilla Snellen, directeur van de eerstgenoemde stichting en winnaar van de award. Als bezorgde moeder gaf ze de aanzet voor de oprichting.

“Ik kan namelijk niet leven met de gedachte dat de kinderen in Nederland niet over de juiste basisvaardigheden beschikken. We hebben een leerlijn ‘computational thinking’ ontwikkeld, net zoals je die hebt voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis enzovoorts.” Inmiddels is een volledig opleidingscurriculum voor pabo-hogescholen gerealiseerd.

“Jonge mensen moeten opgeleid worden voor de beroepen en arbeidsprocessen van de toekomst”

Volgens de jury zijn de ontwikkelingen op het gebied van IT en technologie niet te stoppen. Dat vraagt om aanpassing van de leerstof, onder meer op de basisschool. “We missen nu al tienduizenden kundige en vaardige mensen in de branche. Jonge mensen moeten opgeleid worden voor de beroepen en arbeidsprocessen van de toekomst, niet voor die van het verleden. FutureNL krijgt letterlijk een prijs voor het ondersteunen van ‘new kids’.” Het leverde FutureNL een workshop en twee maanden ondersteuning door de KPMG Innovation Factory op, ter waarde van 10.000 euro.

Speciale Timmies

De jury gaf een speciale Timmie aan Bob Hutten, CEO van Hutten Catering voor zijn project ‘De Verspillingsfabriek’. Voedselverspilling is een groeiend probleem. Jaarlijks gooien we minstens voor 5 miljard euro weg aan voedsel waar ‘niks’ aan mankeert. Cateraar en duurzaam ondernemer Bob Hutten kon het niet langer aanzien. Met de Verspillingsfabriek wil hij bewijzen dat er van voedselresten van telers, veilingen, supermarkten en cateraars echte kwaliteitsproducten te maken zijn. De jury is van mening, dat dit voorbeeld een breed probleem is binnen vele sectoren en wil met deze nieuwe categorie dan ook nieuwe projecten stimuleren waarbij doormiddels van de inzet van slimme technologie ‘verspilling’ duurzaam aangepakt zal worden.

Foto’s van CIO Dinershow door onze fotograaf Marcel Willems zijn hier te bekijken.


Jury

De kernjury van de Timmies bestond ook dit jaar uit: Hennie Wesseling, juryvoorzitter TIM Awards, zelfstandig adviseur, voormalig CIO TNT Post en oud-voorzitter van CIO Platform Nederland; Han Gerrits, partner KPMG Innovation Factory en verbonden aan de Vrije Universiteit; Ben van der Burg, commercieel directeur Triple en presentator bij BNR; Teun van der Vorm, CIO bij ANWB; Tjibbe van der Zeeuw, managing partner bij Linqhu; Hotze Zijlstra, Hoofdredacteur CDO Magazine en Rob Beijleveld, CEO ICT Media.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter