NXP groeide in tien jaar tijd uit tot een van ’s werelds meest gewilde bedrijven in de chipsector. Henk Coenen, senior director R&D IT en Sebastiaan Laurijsse, director R&D IT Design Infrastructure sturen wereldwijd honderden IT’ers aan om de kwaliteit en de snelheid van de IT sterk te verbeteren en IT als enabler van de business te laten fungeren. Een reportage vanaf de slimste vierkante meters ter wereld.

In 2015 neemt het Nederlandse NXP het Amerikaanse Freescale over voor bijna 12 miljard dollar. Het is een van de grootste overnames in de Nederlandse bedrijfsgeschiedenis en NXP werd hierdoor de grootste aanbieder van chips in de automobielindustrie. De overname vereist het nodige aan IT-integratie en -optimalisatie. Maar ook de toenemende vraag naar deze chips legt druk op de IT-infrastructuur.

Het wordt wel de slimste vierkante kilometer ter wereld genoemd, de High Tech Campus in Eindhoven. NXP is een van de 140 hightechbedrijven die er een vestiging heeft. Het bedrijf, met 31.000 medewerkers wereldwijd en vestigingen in 33 landen, timmert flink aan de weg. Ook op IT-gebied.

In 2015, na de overname van Freescale, werd de nieuwe ‘total-quality-doelstelling’ voor de IT-organisatie gesteld: een kwalitatief betere infrastructuur. Om dit te bereiken, heeft NXP ingezet op zoveel mogelijk automatiseren en standaardiseren, zodat er sneller en zonder fouten kan worden geleverd. Een ware digitale transformatie.

Foutloos

“Zolang je mensen werkzaamheden laat doen, ontstaan er fouten. Dat gebeurt gewoon. Lees het boekje Fouten maken moed van Remko van der Drift en je begrijpt wat ik bedoel”, vertelt Coenen. In zelfrijdende auto’s zit veel technologie van NXP. Als hier maar een enkele fout in zit, is het hek van de dam. Denk maar aan de eerste crash van een zelfrijdende auto van Uber. Dat ongeval werd in maart 2017 breed uitgemeten in de pers.

Chips moeten dus foutloos zijn. Om foutloosheid te kunnen garanderen wordt bijvoorbeeld elk chipontwerp doorgerekend. De binnenkant van een chip is een soort plattegrond van een stad met allerlei straten. De gemiddelde chip heeft 24 lagen die allemaal met elkaar moeten communiceren en samenwerken. Om een ontwerp door te kunnen rekenen is veel capaciteit nodig. Om extra rekencapaciteit te realiseren heeft NXP, mede met ondersteuning van QNH, een apart platform in de cloud gebouwd.

Autonomous IT

“De onderliggende infrastructuur moet van een hoge kwaliteit zijn, maar ook bij grote updates en aanpassingen mogen er geen nabranders zijn. Het oplossen van incidenten moet onmiddellijk, het liefst automatisch gebeuren. Het gaat om kwaliteit, kostenreductie en om sneller om te kunnen gaan met de vraag vanuit de business”, aldus Coenen. “Mede door automatisering kan onze IT-workforce echt focussen op de klant. We werken er hard aan om onze mensen tot ‘trusted advisor’ te maken, waarbij ze echt een rol van betekenis spelen voor de business.”

De business waarin NXP werkt is extreem dynamisch. Het is daarom noodzakelijk om de lead time van standaardaanvragen te verkorten met behulp van automatisering. Dit is echter nog wel een proces van jaren. NXP zet nu al de eerste stappen op weg naar autonomous IT. Een van deze stappen is de inzet van een IT-automatiseringsplatform in de cloud. Alle aanvragen van gebruikers worden bijgehouden, zo is duidelijk wat wel en wat niet werkt. Op deze gegevens worden nu nog handmatig allerlei analyses gedaan, zodat er inzicht komt in welke diensten gebruikers nodig hebben.

Uiteindelijk moet het systeem met behulp van machine learning volledig geautomatiseerd vooruit gaan kijken en op basis van historie bijvoorbeeld extra capaciteit inkopen bij de cloudprovider indien dit nodig is.

Mensen, processen en platforms

“Geen enkele verandering, zeker niet een digitale transformatie, is succesvol als je geen aandacht besteedt aan people, processes and platforms”, aldus Laurijsse. Alle onderdelen moeten van hoog niveau zijn en op elkaar afgestemd worden om de beste kwaliteit te bereiken. Om de doelstellingen te behalen is het van belang de juiste mensen aan te trekken.

“Omdat total quality ons uitgangspunt is, zijn we afgestapt van het standaard detacheringsmodel. We houden ons nu veel meer bezig met rightsourcing”, vertelt Laurijsse. Een van de partijen waarmee NXP dit doet, is QNH. Hierbij gaat het om een wederzijdse investering in kennis en kunde. QNH besteedt veel aandacht aan het begrijpen van de business van NXP en NXP investeert, samen met QNH, in de opleiding van de consultants.

“Als je niet de juiste mensen hebt, ben je zo drie tot zes maanden verder voordat je ze echt vol kunt inzetten. Bij voorkeur houden we mensen minimaal 1,5 tot 2 jaar bij ons. Dan kunnen we echt gaan oogsten. Bij het selecteren van mensen gaat het ons niet zozeer om de kennis of ervaring. We focussen op kerncompetenties; wij zoeken bijvoorbeeld mensen die exploratief, innovatief en flexibel zijn. Dit is wat ons betreft veel belangrijker. De techniek verandert continu en iemand moet zich daarom snel inwerken op nieuwe technologieën en in staat zijn deze binnen korte tijd te begrijpen”, aldus Laurijsse.

Rightsourcing en in time sourcing

Coenen is ervan overtuigd dat er in de toekomst nog sneller geschakeld zal moeten worden. “Vergelijk het bijvoorbeeld met een ziekenhuis, waarbinnen kwaliteit ook centraal staat. Je hebt er routineoperaties, die kun je allemaal plannen en dus ook je specialisten.

Maar als er iemand binnenkomt die ad hoc geopereerd moet worden, dan moet je niet op zoek hoeven gaan naar specialisten; die moeten meteen beschikbaar zijn”, verduidelijkt Coenen. Het duurt met de huidige manier van werken regelmatig maanden voordat er een geschikte kandidaat gevonden is.

“In de toekomst verwacht ik dat we gaan werken met een competentiebank. Een soort LinkedIn maar dan uitgebreider. De partijen met wie wij samenwerken, doen de voorselectie en wij kunnen vervolgens zelf zoeken op de competenties die we nodig hebben. Dit moet on-site kunnen, zodat we binnen afzienbare tijd een geschikte kandidaat in huis hebben. Dit gaat veel verder dan detachering, wij noemen het rightsourcing and in time sourcing.”

Voorloper in de markt

NXP doet het als wereldwijde speler al jaren goed. Op het gebied van autonomous IT en rightsourcing zijn zij koploper in hun eigen en andere markten. Met hun focus op people, process and platforms zetten zij sterk in op de digitale transformatie. Met veel kennis en inzet van de juiste mensen op locaties in Eindhoven, Austin, Bangalore en Guadalajara, kijken zij vol vertrouwen naar de toekomst.

De lijfspreuk van NXP, ‘secure connections for a smarter world’, voeren zij niet alleen door in de chips en de eigen IT. Coenen en Laurijsse geloven sterk in een opensourcewereld, waarin kennisdelen de norm is. Zo ontvangen zij met regelmaat bedrijven op de slimste vierkante meter ter wereld, om hun een kijkje in de keuken te geven. Op deze manier dragen zij bij aan een ‘smarter world’ en helpen ze andere partijen bij de digitale transformatie.

Karen Kaitjily is marketing- en communicatiemanager bij QNH Consulting