Verstopt in de krochten van verschillende bedrijfstakken bevinden zich organisaties die ooit de onschuld zelf waren. Die braaf binnen hun eigen invloedssfeer bleven en die de dagelijkse gang van zaken nimmer verstoorden. Maar nu profiteren ze plotseling van bestaande en opkomende technologie waarmee ze hun bereik kunnen vergroten, nieuwe businessmodellen kunnen ontvouwen, en producten en diensten beschikbaar kunnen stellen in nieuwe sectoren.

Je kunt ze nog niet zien en je weet nog niet hoe ze heten, maar je weet wel dat ze er zijn; loerend op klanten, op medewerkers en op elke dollar, euro of yen die nog niet is uitgegeven in de markt. Dit is de trend waar CEO’s en line-of-businessmanagers ’s nachts van wakker liggen. Wereldwijd verwacht bijna 70 procent van de leden van de C-suite dat de convergentie van de industrie de komende paar jaar gaat toenemen. Slimme ondernemers gaan de uitdaging aan en vinden zichzelf opnieuw uit.

Betrokkenheid

De reactie van managers is dus duidelijk: hoe vind ik mezelf opnieuw uit? Maar liefst 82 procent van de CEO’s verwacht in de komende drie tot vijf jaar meer te gaan doen aan digital engagement. Binnen marketing is 84 procent van de CMO’s op zoek naar betere manieren om de fysieke en digitale betrokkenheid van klanten te vergroten. En CHRO’s geven aan dat de ervaringen van medewerkers bij hen de hoogste prioriteit genieten waar het gaat om investeringen in 2018.

In een ‘digital galaxy’, waar bijna alles te krijgen is met een paar klikjes op een slim device, zijn de winnaars diegenen die een werkelijk uitzonderlijke ervaring aanbieden. Het bewijs ligt voor het oprapen. Zo ervoer Diabetizer bijvoorbeeld uit de eerste hand wat de impact was toen het bedrijf zijn online diabetes-managementplatform omvormde tot een mobiele ervaring, zijn infrastructuur overbracht naar de cloud, en zijn data aanvulde via het IoT. De oplossing leidde er niet alleen toe dat patiënten en artsen betere en betekenisvollere inzichten kregen, maar ook dat de operationele kosten met 30 procent afnamen.

Vernieuwers

Maak de innerlijke innovator in jezelf wakker. Voor CIO’s vormt de nieuwe grenzeloze markt ongekende kansen. Meer dan ooit tevoren heeft de organisatie behoefte aan een IT-visie en knowhow. Nu de samenwerking tussen verschillende bedrijfstakken steeds nauwer en productiever wordt, kunnen ondernemingen snel een grote impact realiseren zonder tegen nieuwe en onnodige risico’s aan te lopen.

Binnen veel bedrijven zijn er al vernieuwers actief die nieuwe technologische combinaties smeden om alle onderdelen van hun organisatie met elkaar te verbinden, de processen te verbeteren, de klantervaring nieuw leven in te blazen en de manier van werken van hun mensen blijvend te veranderen.

Praktijkvoorbeeld

Neem bijvoorbeeld Mears Group, een grote Britse woningcorporatie. Door verschillende technologieën als mobile, social, analytics en cognitive met elkaar te laten versmelten, kon Mears zijn medewerkers samenbrengen op één platform, wat de samenwerking en dienstverlening stimuleerde. De klanten zijn enthousiast, de medewerkers tevreden en productief.

Het bedrijf krijgt zijn operationele inzichten nu 96 procent sneller dan voorheen en heeft de aanschafkosten voor mobiele hardware met maar liefst 80 procent weten terug te dringen. Over succes gesproken! En het begon allemaal met een loepzuivere focus op ervaringen.

Vijf succesfactoren

CIO’s vinden het niet gemakkelijk om het stimuleren van de digitale transformatie binnen hun bedrijf te combineren met het managen van de dagelijkse gang van zaken. Als er iets opnieuw moet worden uitgevonden, moet dat tegenwoordig op een agile en kosteneffectieve manier gebeuren, geheel synchroon met business as usual. Ondernemingen die de volgende vijf stappen zetten, hebben een aanzienlijk grotere kans op succes:

  1. Begin met de strategie. Uit een door KPMG uitgevoerd onderzoek onder CIO’s blijkt dat slechts 35 procent van de bedrijven een bedrijfsbrede digitale strategie heeft. Stem de digitale strategie af op de bedrijfsdoelen en stel aparte roadmaps op voor cloud, mobile en IoT.
  2. Intensiveer intelligence en inzicht. 44 procent van de IT-managers wil in realtime betekenissen extraheren uit data en gaat daarom extra investeren in advanced analytics en cognitieve mogelijkheden.
  3. Leg de nadruk op engagement: 81 procent van de bedrijven versterkt zijn digital engagement. Zorg dat je boven het maaiveld uitkomt met relevante, contextuele en gepersonaliseerde ervaringen die altijd en overal beschikbaar zijn, vanaf elk device.
  4. Benader ervaringen op een andere manier. Forrester constateerde dat WeChat (een messaging-app die uitgroeide tot een compleet ecosysteem voor services) door 60 procent van de Chinese gebruikers minstens tien keer per dag wordt geopend. Nu consumenten een steeds groter deel van hun mobiele tijd doorbrengen op een steeds kleiner aantal apps, moeten bedrijven iets creatiefs verzinnen om een graantje mee te pikken van die mobiele momenten.
  5. Creëer een agile cultuur. 90 procent van de belangrijkste CIO’s creëert een agile omgeving die snel grootschalige innovatie oplevert door maximaal te profiteren van cloud en DevOps. Zorg dat je bij die 90 procent zit.

    1. Met de juiste visie, plannen en partners kunnen ondernemingen zich doorlopend opnieuw digitaal uitvinden, zodat ze groeien en bloeien, ongeacht waar ze zich bevinden in de ‘digital galaxy’. Succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter