Een rol als CIO bij een softwareconcern is een gemengd genoegen. Aan de ene kant hoef je niet teveel uit te leggen als het gaat om ’t belang van IT voor de business. En aan de andere kant: bijna iedereen, inclusief de business collega’s, beheerst de materie minimaal even goed. Of zelfs beter. Diana McKenzie, CIO van de Amerikaanse softwaremaker Workday, kan er over meepraten. Ach, het maakt haar werk ook wel gemakkelijker.

Eerst maar eens de hamvraag gesteld: waar staat Diana McKenzie als wij kijken naar de vier rollen die door het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes (zie kader) ooit zijn gedefinieerd?

“Ik denk niet dat er op dit moment een CIO is die over zichzelf zou zeggen dat hij of zij een Plumber is”, zegt zij lachend. “Bij Workday ben ik in staat om een rol als Transformer in te vullen. Dat was bij mijn vorige werkgever (het farmaceutische concern Amgen, red.) anders. Daar was ik meer een Advocate.

Waarom het bij Workday anders is? Door het feit dat Workday van dag één volledig op cloud computing is gebaseerd, heb ik allereerst niet te maken met legacy systemen. Dat scheelt. Daarnaast zijn wij een technologiebedrijf dat niet alleen software ontwikkelt en aan klanten beschikbaar stelt, maar dat die applicaties ook zelf gebruikt voor de eigen dagelijkse operatie.

Als ik met onze klanten spreek, zowel CIO’s als andere executives, dan vragen zij mij vaak hoe wij zelf aan de slag zijn gegaan in de digitale transformatie. Daarmee heb ik de mogelijkheid om collega-CIO’s en hun business evenknieën te adviseren en te informeren. En dat is onder andere wat een Transformer zou moeten doen. Dat is bij ons een direct resultaat van waar wij ons als organisatie bevinden als het gaat om digitalisering.

Een meer traditioneel bedrijf zal wellicht juist wel behoefte hebben aan een aparte CDO om – samen met de CIO – de digitalisering in goede banen te leiden.”

“Workday is een organisatie waar directief leiderschap geen plek heeft”

Aardige leider

Hoe is het gesteld met het leiderschap van Diana McKenzie? Is zij directief of geeft zij de voorkeur aan een rol als facilitator?

“Workday is een organisatie waar directief leiderschap geen plek heeft. Onze CEO heeft al meerdere malen gezegd dat het ‘aardige leiders’ goede resultaten kunnen boeken. Een vriend van mijn, Pete Blaber, heeft zeven jaar geleden een boek gepubliceerd (‘The Mission, the Men, and Me’, red.) over de manier waarop hij destijds als commandant leiding gaf aan een Delta Force-commando groep. Daarin zegt hij onder andere dat de missie het belangrijkste is en dat het de rol van de commandant is om te zorgen dat de commando’s dat tot een goed einde kunnen leiden.

Het is mijn taak als CIO om ervoor te zorgen dat mijn medewerkers alle mogelijke middelen tot hun beschikking hebben om het doel te bereiken. En tegelijkertijd moet ik ook als leider kunnen optreden om het team bij te sturen om de gewenste resultaten te bereiken.”

Zorgvuldige keuzes

Hoe zit het met de geneugten van een CIO bij een technologiebedrijf als Workday? McKenzie zal aan de ene kant niets hoeven uit te leggen over IT en aan de andere kant zijn er de medewerkers die het vast allemaal beter weten. “Een jaar of vijf jaar geleden had ik die vraag anders beantwoord. Destijds was het bedrijf in een ongelooflijk tempo aan het groeien, waardoor er veel ruimte was voor iedereen om met IT te experimenteren.

Nu zijn wij een volwassen organisatie met 7.400 medewerkers wereldwijd. De architectuur die aan de basis ligt van onze oplossingen is cruciaal geworden. Daar is iedereen van doordrongen. De enorme hoeveelheden data die wij vergaren, is van groot belang voor zowel ons als onze klanten. En dat betekent ook dat wij zorgvuldig zijn met de keuzes voor IT en de manier waarop wij het implementeren. Of er geen IT-anarchie of Shadow IT is bij ons? Dat valt wel mee. Bij een startende IT-onderneming zal dat veel meer het geval zijn.”

Storytelling als instrument

McKenzie heeft een benijdenswaardige positie, zo op het eerste oog. Een technologiebedrijf als Workday wordt immers op alle niveaus bevolkt door medewerkers die ‘tech savvy’ zijn. Heeft zij überhaupt nog behoefte aan technieken als storytelling om de IT-boodschap intern voor de bühne te krijgen?

“Zeker wel. Storytelling is een zeer belangrijk instrument voor elke leidinggevende, dus ook voor CIO’s. Wij zijn over het algemeen zeer goed op de hoogte van wat er met IT mogelijk is, zowel in- als extern. Vaak meer dan onze collega’s uit de business kant van de organisatie. Het is onze verantwoordelijkheid als CIO’s om hen die mogelijkheden uit te leggen. En daarvoor is storytelling cruciaal. Ook bij een technologiebedrijf als Workday.”


Vier CIO-rollen volgens Forbes

Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes kwam in 2016 met vier rollen voor CIO’s. Het was ’t resultaat van een mondiaal onderzoek onder 305 CIO’s werkzaam bij concerns met een jaaromzet van 250 miljoen dollar of meer.

  1. Transformers:
    Zij leiden de digitale ontwikkelingen binnen hun organisatie door het aanjagen van substantiële innovatie.
  2. Advocates:
    Deze CIO’s experimenteren met nieuwe digitale concepten en promoten die binnen de organisatie.
  3. Servicers:
    Zij ondersteunen en begeleiden projecten op het gebied van digitale transformatie, maar zijn normaliter niet degene die ze initiëren.
  4. Plumbers:
    Deze CIO’s zijn de ‘loodgieters’ van de organisatie. Zij zorgen er met name voor dat de bestaande IT-systemen keurig blijven functioneren.

Workday in vogelvlucht

In februari 2005 kwamen Aneel Bhusri en Dave Duffield, twee vrienden en oud-collega’s, bij elkaar in een wegrestaurant in de buurt van het Californische Lake Tahoe. Het duo besloot een bedrijf te starten dat zich zou specialiseren in het via de cloud aanbieden van software bedoeld voor HR- en finance-afdelingen. De ontmoeting resulteerde in de oprichting van Workday.

Zowel Dave Duffield als Aneel Bhusri waren in 2005 al oude rotten in het vak. Duffield had in 1987 het softwarebedrijf PeopleSoft opgericht, waar hij jarenlang als CEO bij betrokken was. Bhusri was op zijn beurt ook aan PeopleSoft verbonden geweest in diverse topfuncties. In 2005 werd het bedrijf voor 10,3 miljard dollar ingelijfd door concurrent Oracle.

Terug naar Workday: november 2005 markeerde de officiële introductie van het eerste softwareproduct (‘Workday Human Capital Management’). Krap een jaar later volgde het tweede pakket, Workday Financial Management. Inmiddels biedt het bedrijf diverse applicaties aan: van software voor HR-afdelingen en financieel management tot data analytics en benchmarking.

Het beursgenoteerde Workday rapporteerde over boekjaar 2017 een totale omzet van 1,57 miljard dollar, een stijging van 35 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijkertijd werd een verlies geleden van 376,7 miljoen dollar (2016: 264,7 miljoen dollar).

Over Diana McKenzie

Toen zij begin 2016 als de eindverantwoordelijke op het gebied van IT bij Workday begon, was Diana McKenzie meteen ook de eerste CIO in de geschiedenis van het Amerikaanse software bedrijf.

Bij Workday is zij verantwoordelijk voor zowel de wereldwijde IT als de security van de organisatie. Voordat McKenzie bij Workday aan de slag ging, heeft zij onder andere bij de farmaceutische concerns Amgen en Eli Lilly gewerkt als executive vice president en CIO. Saillant detail: bij Amgen was zij afnemer van de Workday-oplossingen voor human resource management. Diana McKenzie heeft computer information systems gestudeerd aan de Amerikaanse Purdue University.

Hotze Zijlstra

Hotze Zijlstra (1964) is taalkundige en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het journalistieke domein. Als ‘vaste freelancer’ doet hij thans de hoofdredactie van CDO Magazine en maakt hij dragende artikelen voor de uitgaven BAAS en CIO Magazine.