Zo kostenefficiënt mogelijk uitbesteden? Bij veel organisaties is het – ondanks alle intenties om het anders te doen – nog altijd de praktijk als het op sourcing aankomt. En dat is slecht nieuws voor eindgebruikers, want die zien de end user performance nog altijd achterblijven bij wat hun is voorgespiegeld.

De CEO van een groot bedrijf verzuchtte onlangs dat de kosten die zijn organisatie besteedde aan de IT-infrastructuur waren gestegen, ondanks slim inkopen aan de voorkant.

De oorzaak? Het grote aantal incidenten met eindgebruikers, die steeds veeleisender zijn geworden als het gaat om flexibiliteit en snelheid. Klachten over trage verbindingen en een overall slechte end-user-performance waren niet van de lucht. Het oplossen van al die klachten en het verhelpen van incidenten kostte de organisatie uiteindelijk meer dan het inkoopvoordeel aan de voorkant had opgeleverd.

Aparte schakels

Het verhaal van deze directeur is niet uniek. Ondanks alle grootse vergezichten over strategic sourcing en slim inkopen, blijken zo laag mogelijke kosten nog altijd een belangrijke driver voor strategische beslissingen op IT-vlak. In de praktijk leidt dat ertoe dat nog altijd elk onderdeel van de keten apart wordt uitbesteed.

Parallel daaraan worden – in deze tijden van digitale transformatie – de eisen die aan de IT-infrastructuur worden gesteld steeds hoger; de lifecycle van applicaties wordt steeds korter en de implementatie van nieuwe technologieën gaat steeds sneller. Maar doordat SaaS-applicaties, netwerken en cloud nog altijd apart gesourcet worden, ontbreekt een centrale regie.

Strategische partner

Intussen groeien de mogelijkheden voor een flexibele, solide inrichting van de IT-infrastructuur snel. Denk maar aan opkomende technologieën als software-defined networking en cloudgebaseerd netwerkbeheer, die zorgen voor een ingrijpende optimalisatie van netwerkprocessen en die organisaties meer inzicht bieden in de status van het netwerk en de applicatieperfomance. Om dit soort ontwikkelingen goed door te voeren, is het essentieel dat alle schakels in de keten perfect op elkaar aansluiten.

De realiteit is dat veel bedrijven nog niet zover zijn. Bij veel organisaties hebben de applicatieontwikkelaars nog altijd weinig contact met collega’s die de infrastructuur beheren. Beter zou het zijn om meer het accent te leggen op een integrale aanpak, van infrastructuurbeheer tot en met technisch applicatiebeheer, die garant staat voor een goede beleving bij eindgebruikers – ongeacht locatie of device.

Hoe ga ik mijn eindgebruiker gelukkig maken? Wat is daarvoor nodig? Dát zijn de vragen die elke CIO zich zou moeten stellen. Kijk eens verder dan je neus lang is. Want juist een integrale, ketengerichte aanpak kan uiteindelijk zorgen voor een optimale return on investment.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter