Bij mediabedrijf Talpa Network zit technologie in het DNA. Het bedrijf bedenkt en produceert content voor tv, radio, digitale internetplatformen en sociale media. “Technologie is voor ons dé aanjager van innovatie”, zegt CTO Hylke Sprangers (48), die al sinds zijn dertiende dagelijks gefascineerd is door de ongekende mogelijkheden van nullen, enen en een paar operators. Een gedreven innovator in hart en nieren. “We bedenken graag supercoole nieuwe dingen. Maar altijd met de focus op executie, zodat ook de consument het geweldig vindt. En we werken graag in de top van de top.”

Talpa Network is een mediabedrijf. Een bedrijf dat primair content creëert en die vervolgens distribueert via verschillende kanalen: tv, radio, social, digital en e-commerce. “Bovendien zijn we een techbedrijf geworden. Met technologie als drijvende kracht achter innovatie, achter de content, achter groei. En wat we ook nog willen worden is een databedrijf”, geeft Sprangers aan.

Technologie is georganiseerd in één grote centrale Talpa-technology-unit, die over alle bedrijfsonderdelen heen werkt. Daarbinnen zijn vier verschillende teams actief: Broadcast & Production, Digital (alle digitale platformen), een Centraal Team (voor core-platformen en data), en Interne IT.

Megacool

Bij Talpa Network is IT een corefunctie en dat moet het ook zijn, stelt Sprangers, omdat zij een enorm concurrentievoordeel kan opleveren. Technologie speelt een steeds grotere rol bij de productie van content. Ook bij televisieprogramma’s, zelfs in live-uitzendingen. “Bij The Voice of Holland zie je een kandidate live zingen in een kerk. In werkelijkheid staat ze in een lege studio en is de kerk volledig realtime ingerenderd en augmented. Talpa is de eerste die dat deed in een live-uitzending.”

“Ik vind het supercool wat we doen – en de consument gelukkig ook”

Als voorbeeld van content voor digitale platformen geeft hij de tv-talentenshow The Winner Takes It All, waarbij zo’n 300.000 kijkers de jury vormden, die via hun mobiele telefoon hun stemmen uitbrachten. Die werden realtime geaggregeerd, zodat kandidaten en kijkers de beoordelingen direct konden zien. “Dan is de spanning maximaal, want er mag absoluut niets misgaan. Dat vinden wij vanuit de technologie megacool.”

Artificial intelligence

Gevraagd naar het meest recente ambitieuze IT-project, geeft Sprangers enthousiast twee voorbeelden. “De dagelijkse realityshow Utopia is een geweldig grote operatie die al vijf jaar draait. Daar zit een heel groot digitaal platform aan vast, waar je content kunt bekijken, livestreams kunt zien en waar je betaalt voor de content. En wat te denken van de productiekant: op de locatie staan tweehonderd camera’s die constant alles registreren. Daar zit een gigantische regie achter. Het is aan alle kanten een enorm complex technologieproject.”

Zijn tweede voorbeeld is het momenteel lopende project VoetbalTV. Een joint-venture met de KNVB waarbij Talpa Network amateurwedstrijden in Nederland live gaat streamen – zo’n 80.000 wedstrijden per jaar. “Dat is een heel complex en mooi technisch project, want je kunt moeilijk naar elke wedstrijd een cameraploeg sturen. Je zult dus echt álles moeten automatiseren, ook de registratie van de wedstrijden. Technisch is dat supercool: artificial intelligence bepaalt waar de bal is en stuurt de camera’s aan die zo de actie op het veld volgen. Dat was drie jaar geleden totaal onmogelijk: de algoritmiek was er niet, evenmin als deep learning en de processingcapaciteit. Met de nieuwe technologie van nu en AI kan dat opeens wel. En op heel grote schaal.”

Verantwoordelijkheid

De techorganisatie is eindverantwoordelijk voor de delivery van alle producties en projecten. Aan de andere kant is technologie de aanjager van innovatie; technologie dient dan als inspiratie voor de creatieven. “Maar we overleggen of adviseren niet over technologie zelf”, zegt Sprangers. “Omdat we zelf verantwoordelijk zijn voor de delivery bepalen wíj welke technologie we inzetten. Discussies over hoe we het beter of anders kunnen doen, voeren we binnen de technologie-unit. Daarnaast zijn we sparringpartner voor de creatieven en bij sales. Want je doet uiteindelijk alles samen.”

Sprangers runt vanuit de hoofddirectie de portefeuilles Digital en Social en is dus ook eindverantwoordelijk voor het hele project VoetbalTV. “Dus zo werk ik als CTO ook aan de businesskant. Ik vind dat je bij een modern technologiebedrijf die rol moet kunnen spelen.”

Databedrijf

Talpa Network heeft twee in het oog springende nieuwe targets. De eerste is de ontwikkeling van technologie-IP voor B2B. Daarvoor is bijvoorbeeld recent een belang genomen in Camvision, producent van intelligente software voor sportregistratie.
Ten tweede wil Talpa Network een databedrijf worden. “Omdat we op basis van data nog betere en gepersonaliseerde content voor onze consumenten willen maken. Daarvoor moeten we hen kunnen bedienen over al onze merken heen, ongeacht het medium: tv, radio, social, digital, e-commerce”, legt Sprangers uit. “Daarnaast willen we onze commerciële partners helpen met businessmodellen zoals targeted advertising, realtime bidding en lead generation. Voor dat alles heb je een heel groot en goed dataplatform nodig. Daar wordt nu hard aan gewerkt.”

“Als CTO werk ik ook aan de businesskant; Die rol moet je in een modern technologiebedrijf kunnen spelen”

Hylke Sprangers is genomineerd voor de CIO of the Year. Waarom zou hij het moeten worden? “In mijn beleving gaat het niet over mij, maar over Talpa Network”, vindt Sprangers. “Ik vind het supercool wat we doen met z’n allen, en de consument gelukkig ook. We hebben echt heel goede techteams, maar je doet alles samen met andere units: want de creatieven zullen nieuwe coole content moeten bedenken, en sales moet dat verkopen. Zo’n award zou ik dus in ontvangst nemen namens ons hele bedrijf.”

Dit is het derde deel in een serie van vier portretten over de genomineerden voor de CIO of the Year Award.

Over Hylke Sprangers

Hylke Sprangers (1970) is CTO en lid van de hoofddirectie bij het internationale mediabedrijf Talpa Network. Hij is daar verantwoordelijk voor de technologie-visie, executie en innovatieroadmap. Voor Talpa Network heeft Sprangers diverse directiefuncties bekleed in de IT en internetindustrie. Hij werkte onder andere bij technologiebedrijf Northgate, waar hij verantwoordelijk was voor global service delivery vanuit tien wereldwijde hubs met 3.000 engineers. Hylke studeerde cum laude af in de technische informatica aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is een zeer gepassioneerde innovator die altijd op zoek is naar de nieuwe mogelijkheden van technologie.

Fotografie Eric Fecken

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter