Veel kersverse Agile-leidinggevenden krijgen vaak het advies om ‘op hun handen te zitten’. Dus om het team te vertrouwen en de mensen de ruimte te geven. Dit goedbedoelde advies kan in de praktijk erg gevaarlijk zijn. Het is belangrijk om op de juiste manier wél grip te houden over de Agile-teams. Helemaal loslaten kan resulteren in lage prestaties, chaos, onduidelijkheid en teleurstelling bij klanten.

Hoe zorgt een succesvolle Agile-leidinggevende dan toch voor een positieve vibe, een succesvol team en tegelijkertijd de benodigde grip? Door de volgende vier belangrijke onderdelen in te regelen. Deze geven gezamenlijk de Agile-leider een stuur in handen om te kunnen bijsturen als dit nodig is. Deze vier onderdelen zijn:

  1. inspireer op klantimpact
  2. maximaliseer ownership
  3. leer sneller van klanten, en
  4. creëer de Agile-cultuur met gezonde gewoontes.

De Agile-leidinggevende kan op deze manier goed grip krijgen op de teams. Net zoals een raceauto grip nodig heeft om te kunnen bijsturen bij hoge snelheid, zorgen bovenstaande punten ervoor dat de Agile-teams samen met de leidinggevende efficiënt kunnen bijsturen zonder vaart te verliezen.

Klantimpact

Agile-leiders zorgen ervoor dat de teams geïnspireerd worden door helderheid over wat het team moet bereiken. In traditionele bedrijven moeten medewerkers vooral veel doen. Dit werkt wanneer er een lineair verband is tussen hetgeen we doen en wat we willen bereiken. Hoe meer tomaten iemand plukt, of hoe meer banden iemand monteert op een auto, hoe groter zijn bijdrage aan het grote resultaat.

Dit werkt alleen niet meer. De markt van veel bedrijven is daar te complex voor. Er is vaak geen lineair verband meer tussen wat iemand doet en wat het bedrijf wil bereiken. Levert meer functionaliteit in een app ook meer gebruikers op? Leveren meer verkoopgesprekken ook meer tevreden klanten op?

Agile-leiders moeten zorgen dat het team focust op het grotere doel voor de klant, dus op hoe men de klant het beste kan helpen. Wat wil de klant bereiken? Hoe kunnen ze de klant ontzorgen, succesvol maken of boven verwachting helpen? Teams moeten weten hoe hun klanten hun wedstrijd kunnen winnen.

Succesvolle Agile-leiders hebben daarom de vaardigheden om de horizon te verleggen, om te inspireren, om voor (grote) groepen kwetsbaar zichzelf te zijn en om keuzes te maken die bijdragen aan het grote doel. Focus op het doel ontstaat vaak door vooral ‘nee’ te zeggen tegen alles wat niet bijdraagt aan het doel.

Ownership

Agile-leiders zorgen ervoor dat de teams ownership (eigenaarschap) pakken over hun werkzaamheden en hun doelen. Ownership is daadwerkelijk aanwezig als teams zich eigenaar voelen van de producten en diensten die ze leveren, en wanneer ze zich verantwoordelijk voelen voor de resultaten daarvan.

Teams die ownership nemen, zijn anders. Deze teams zijn proactief, hebben een vibe en de energie om echt impact te leveren voor de klant. Ze denken in oplossingen, gaan door als het tegenzit, werken samen, geven elkaar feedback, zijn open-minded en leren continu.

Hiervoor is het belangrijk dat deze nieuwe leiders de juiste vrijheid geven aan de teams. Te weinig vrijheid resulteert in demotivatie, fouten, frustratie en teleurstellingen. Te veel vrijheid resulteert in chaos en eveneens fouten en teleurstellingen. Succesvolle leiders kennen de volwassenheid van hun teams en geven ze de juiste vrijheid om ownership te pakken.

Daarnaast houden ze in de gaten dat de teams ondertussen groeien en veranderen, waar de vrijheid op aangepast moet worden.

Snel leren

Agile-leiders zorgen ervoor dat de teams en de strategische thema’s een korte ‘leerlus’ hebben met de klant. In een complexe markt is het belangrijk om snel feedback te krijgen en daarvan te leren. Het is eenvoudig om geblinddoekt in de trein te zitten. Maar het is onmogelijk om geblinddoekt auto te rijden. Daarvoor is het verkeer te onvoorspelbaar en te complex. Een snelle leerlus met de gebruikers verwijdert de blinddoek van de teams. Daardoor kunnen ze snel reageren op wensen en veranderingen.

De metriek Time2Learn meet de totale doorlooptijd van een idee of verbetering tot leren van feedback van echte gebruikers. Dit is dus inclusief het maken, in de markt zetten, door klanten laten gebruiken en het verzamelen van feedback op dit gebruik.

Succesvolle Agile-leiders hebben daarom de vaardigheid om een omgeving te creëren waarbij medewerkers out-of the-box denken en meerdere experimenten veilig kunnen uitvoeren.

Betere gewoontes

Een gewoonte is een handeling of gedrag waar men aan gewend is. Doorgaans voeren we deze gewoonte uit zonder er expliciet over na te denken. Voorbeelden van gewoontes zijn: tandenpoetsen, remmen voor rood, bij spanning schouders optrekken of boos worden als er iets fout gaat.

Agile-leiders zijn zich bewust van de gewoontes die bijdragen aan de Agile-cultuur en gewoontes die dit (nog) niet doen. Ze zijn zich extra bewust van hun eigen gewoontes en het voorbeeldgedrag dat ze daarmee geven. Ze sturen bewust op het creëren van gezonde gewoontes die de organisatie en het systeem beter maken.

Succesvolle Agile-leiders hebben daarom de vaardigheid om een echte leider te zijn van de cultuur. Ze verpersoonlijken de cultuur met hun eigen karakter en persoonlijkheid. Ze creëren een cultuur van inspiratie, focus op de doelen, samenwerken in teams, leren van klanten en kwetsbaar openstaan voor feedback.

Praktische toolkit

Voor de bovenstaande vier onderdelen van het Agile-stuurwiel is een praktische toolkit ontwikkeld. Hierin zit gereedschap om bijvoorbeeld de klantimpact concreet te visualiseren, om de balans tussen vrijheid en volwassenheid van de teams inzichtelijk te maken, om de Time2Learn te verkorten, en om de gewoontes transparant te maken en te verbeteren.

Zie voor meer informatie: www.prowareness.nl/agile-leadership. In december 2017 is van de auteur een boek over dit onderwerp verschenen. Bestellen kan via www.scrum.nl.

Peter Koning
Peter Koning is senior leadershipconsultant bij IT-dienstverlener Prowareness. Hij is tien jaar lang agile-leider geweest in diverse organisaties en situaties. Hij schrijft boeken, geeft trainingen/workshops en coacht diverse leiderschapsteams.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter