Organisaties die het maximale uit hun agile-werkwijze willen halen, doen er verstandig aan de rol van product owner tegen het licht te houden. De product owner, die de eisen en wensen van gebruikers, klanten, business en techniek samenbrengt in een ‘roadmap’, vervult hierbij een belangrijke rol.

Om de rol van de product owner echt tot zijn recht te laten komen wordt een gedegen product- en marktkennis binnen een moderne agile bedrijfsvoering gecombineerd met verregaande autonomie. Het snel kunnen leren van fouten is essentieel, net als het nemen van beslissingen op basis van data.

De rol van de product owner heeft betrekking op drie belangrijke aspecten: de gebruikerservaring van de klant of gebruiker, de waarde voor de business en de onderliggende technologie. En dat alles op een agile manier: de focus ligt op zo snel mogelijk weten of wat je ontwikkelt ook waarde creëert voor de klant.

En daarbij worden ontwikkeltrajecten opgeknipt in kleine, behapbare onderdelen en uitgevoerd in meerdere korte iteraties. Ontwikkelteams hebben daarbij een end-to-end-verantwoordelijkheid voor het resultaat jegens de eindklant of consument.

Pijnlijk zichtbaar

Toepassing van een agile- of scrum-methodiek breekt de muren tussen afdelingen en hiërarchische niveaus zoveel mogelijk af. Beslissingen worden zo laag mogelijk in de organisatie genomen, wat de snelheid en wendbaarheid verhoogt. Teams kunnen immers autonoom en desgewenst op dagelijkse basis besluiten wat goed is voor de eindklanten of de business van het bedrijf.

Met de opkomst van deze werkwijze ontstaan ook uitdagingen. Het blijft belangrijk dat voor de klant en eindgebruiker de juiste dingen worden gemaakt, maar juist hier worden de tekortkomingen in organisaties vaak pijnlijk zichtbaar. Echte validatie met klanten wordt namelijk vaak te laat gedaan. Na de nodige missers wordt er weer als vanouds omhoog in de hiërarchie gekeken. Het hogere management mag weer gaan beslissen, wat funest is voor de snelheid. Hier kan een volwassen product owner een belangrijke rol spelen.

Innovatiekracht

Uit onderzoek van Xebia blijkt dat organisaties naast kostenbesparing vooral hun marktaandeel en innovatiekracht willen vergroten. Alexander Ostenwalder, de bedenker van het Business Model Canvas, onderscheidt daartoe binnen de bedrijfsvoering exploratie en exploitatie. Het eerste betreft met name de zoektocht naar groei en innovatie, terwijl het tweede de bestaande producten zo effectief en efficiënt mogelijk uitnut. Waar voorheen de meeste nadruk op de exploitatie lag, wordt nu de exploratie steeds belangrijker.

In een tijd van snel veranderende business, nieuwe en andere concurrenten en toenemende wensen en eisen van de eindgebruiker is het zoals gezegd belangrijk dat beslissingen zo laag mogelijk in de organisatie worden genomen. Dit moet binnen de end-to-end-verantwoordelijke agile teams goed worden belegd. Daarvoor hebben organisaties wel de juiste mensen nodig, hetgeen de enorme behoefte aan nieuwe kennis en vaardigheden uit hetzelfde Xebia-onderzoek verklaart.

Onzekerheid

Zeker de rol van goede agile product owner of productmanager, die zo’n belangrijke rol speelt bij het adresseren van de behoeften van de klant, blijkt moeilijk in te vullen. Zo begeleidde Xebia een grote retailfirma in een agile transitietraject, waarbij men op zoek ging naar deze mensen. Uit de maar liefst 374 cv’s werden er 75 geselecteerd voor een gesprek. Slechts vier van hen werden in staat geacht om als een soort ‘mini-CEO’ van een specifiek product te opereren. Daar kan een groot probleem gaan ontstaan.

Organisaties komen er niet automatisch mee weg wanneer ze de traditionele projectmanager in de nieuwe rol duwen, want zekerheden en vastomlijnde scope maken binnen agile plaats voor wendbaarheid en een grotere mate van onzekerheid.

Competenties

Moderne productowners moeten beschikken over een aantal belangrijke competenties: een outside-in visie op producten en klantbehoeften, leiderschapsvaardigheden om intern de mensen mee te krijgen, en op basis van data de juiste beslissingen kunnen nemen. Ook het snel kunnen schakelen bij voortschrijdend inzicht en het snel leren van fouten is cruciaal.

Goed product owner-schap is dus meer dan het maken van het juiste product en dit snel kunnen realiseren. Het betreft ook het kunnen bouwen van een cultuur van continue innovatie, het inbrengen van start-up-DNA en het vermogen om product owners te laten groeien tot echte product leaders.

Door Jurriaan Bernson, expert agile productmanagement bij Xebia

Xebia helpt organisaties op het gebied van digitale transformatie. Diensten en producten die Xebia biedt zijn o.a. Software development, Digital Strategy, Agile transformatie, Big Data Science, User Experience, Cloud en Data Centre Automation. Xebia heeft ereldwijd 650 werknemers met kantoren in Amsterdam, Hilversum, Parijs, Delhi, Bangalore en Boston. Xebia group bestaat uit: XebiaLabs, StackState, GoDataDriven REBBLS, Xebia Studio, Xebia Academy en Xpirit. Meer informatie op www.xebia.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter