De krapte op de arbeidsmarkt voor IT’ers neemt zorgelijke vormen aan. IT-dienstverleners kunnen niet de productie draaien die zij zouden willen – juist in een tijd dat er weer meer geïnvesteerd wordt in IT. Ook bedrijven die IT niet als core business hebben, maar wel afhankelijk zijn van IT-oplossingen, zien dat hun innovatieprojecten vertraging oplopen omdat zij vacatures niet vervuld krijgen. Op korte termijn komt er geen verandering in deze situatie. Organisaties zullen dan ook buiten de gebaande paden moeten treden om de juiste IT’ers aan te trekken. Crowdsourcing is een van de kansrijke alternatieven.

Welke organisatie je de vraag ook voorlegt, het antwoord is overal hetzelfde. Technisch personeel en met name IT’ers zijn moeilijk te werven. In 2017 was de helft van de IT-vacatures moeilijk vervulbaar; dat lieten HR-professionals weten aan het UWV. In 2016 was dit 36 procent en in 2015 nog maar 31 procent. De krapte neemt dus fors toe. Het cijfer komt overeen met onderzoek van UWV in 2017 onder werkgevers. Hieruit blijkt dat 53 procent van de vacatures van bedrijven in de sector informatie en communicatie moeilijk vervulbaar is. Ongeveer twee derde van de IT’ers werkt buiten de sector informatie en communicatie.

Naast IT-bedrijven hebben ook banken, overheden en bijvoorbeeld e-commercebedrijven grote moeite om IT-professionals te vinden. Vrijwel elke sector heeft dus te maken met wervingsproblemen en dat mondt uit in productieproblemen. Aan het begin van 2018 meldt 42 procent van de werkgevers in de IT-dienstverlening aan het UWV belemmeringen in werkzaamheden te ondervinden als gevolg van personeelstekorten. Begin 2015 was dit nog maar 17 procent.

Programmeurs

De moeilijk vervulbare vacatures betreffen vooral functies die een WO- of hbo-opleiding vereisen. Met name programmeurs in specifieke talen zijn moeilijk te vinden, bijvoorbeeld java, C# of PHP, constateert het UWV verder. Ook voor .NET, SharePoint of cloudtoepassingen is grote behoefte aan developers. De vraag komt onder meer voort uit de snelle digitalisering van klantcontacten en het toenemende belang van mobiele apps. Het verbeteren van de employee experience wordt steeds vaker genoemd als instrument om personeel aan te trekken en te behouden.

Employee experience

HR Trends 2018-2019, een jaarlijks onderzoek onder HR-professionals, uitgevoerd door Berenschot in samenwerking met Performa en Talentsoft, legt de strijd tussen werkgevers om personeel bloot. 60 procent van de respondenten geeft aan een actief beleid ten aanzien van de employee experience te voeren. Dit gaat om de totale ervaring van een medewerker binnen een organisatie, van eerste contact tot vertrek. Bij organisaties met meer dan 10.000 werknemers is dit zelfs 85 procent. Van de organisaties die een actief beleid voeren rondom employee experience, ervaart 75 procent (desondanks) problemen bij het vervullen van vacatures. De invulling van de employee experience verschilt per organisatie: van het aanwijzen van buddy’s tot talentprogramma’s, concludeert Berenschot.

Crowdsourcing

Het verbeteren van de employee experience is een stap in de goede richting maar lijkt een druppel op de gloeiende plaat. Dat komt voor een groot deel doordat er behoefte is aan IT-experts op vele fronten. Denk hierbij aan big data, cloudservices, machine-learning en kunstmatige intelligentie. Organisaties zullen echt moeten uitzien naar een fundamenteel andere manier van het inrichten van hun IT-projecten en het inzetten van IT-experts.

“Klantorganisaties uploaden hun IT-problemen naar het platform”

Crowdsourcing is zo’n methode, waarbij gebruikgemaakt wordt van de kracht van een omvangrijke groep experts (de crowd) die gezamenlijk op één platform samenkomen en IT-projecten en -opdrachten vervullen. Organisaties kunnen hun IT-projecten uitbesteden aan een dergelijk platform, waar er wereldwijd steeds meer van operationeel zijn.

Geen barrières

Een crowdsourcingplatform is niet gebonden aan grenzen en wordt niet gehinderd door taalbarrières. Ontwikkeltalen zijn immers universeel. Deze platforms verenigen specialisten en freelancers – bijvoorbeeld ontwikkelaars, designers, programmeurs en data scientists – die samenwerken aan complexe IT-vraagstukken. Het platform verkoopt deze diensten aan bedrijven en instellingen en betaalt vervolgens de communityleden voor hun werk aan de projecten. Deze klantorganisaties uploaden hun IT-problemen naar het platform, en ontwikkelaars waar ook ter wereld kunnen hun oplossing indienen en daarmee hun geld verdienen. De klant selecteert vervolgens de geschiktste oplossing en betaalt dan ook alleen voor deze oplossing.

Creatieve oplossingen

Organisaties hoeven met deze manier van rekruteren niet zelf op zoek naar data scientists of ontwikkelaars die opgeleid zijn voor de gewenste opdracht. Zij zoeken immers de organisaties zelf op. De concurrentie tussen de IT-experts op het platform en de strijd om de hoogste commissies zorgen ervoor dat ontwikkelaars, programmeurs en andere experts de meest creatieve codes, algoritmes en oplossingen realiseren die ook nog eens direct geïmplementeerd kunnen worden.

Innovatie verankeren

De Harvard Medical School liet via een crowdsourcingplatform een algoritme ontwikkelen dat een probleem op het gebied van DNA-sequencing oploste. Zo was het mogelijk om een bepaalde berekening in 16 seconden uit te voeren in plaats van 260 minuten. In dit soort reuzenstappen moet er dus gedacht worden. Maar dan heb je het wel over een organisatie waarin innovatie stevig verankerd is. Een omgeving waar een innovatiecultuur heerst en waar de resultaten van crowdsourcing goed ontvangen en geïmplementeerd worden. Dit is niet voor iedere organisatie weggelegd. Er komt veel meer bij kijken dan het posten van een IT-project met wat specificaties.

Succesfactoren

Zorg in ieder geval dat de staande IT-organisatie is aangehaakt bij crowdsourcing-initiatieven. Stel een team samen dat de oplossingen die ingediend worden draagt en zorg zo voor draagvlak. Dat is noodzakelijk want sommige IT-medewerkers zouden het inroepen van hulp via crowdsourcing kunnen zien als een aanval op hun positie. Betrek hen dan ook nadrukkelijk bij dit proces.

Daarnaast is het van belang dat gedurfd wordt fouten te maken. Innoveren is uitproberen en dat geldt ook voor crowdsourcing. Het geeft niets als er geen waardevolle oplossingen uitrollen, als er maar geleerd wordt van de fouten. Crowdsourcing is dus niet een recruitmentkanaal dat je zonder verdere inspanning kunt inzetten. Er zullen mensen voor moeten worden vrijgemaakt in de HR- en IT-organisatie, die zo een basis moeten leggen voor een cultuur waarin de manier van werken met crowdsourcing goed gedijt.

De juiste mix

Crowdsourcing is dan ook alleen succesvol als dit deel uitmaakt van een mix van ontwikkel- en innovatiemethoden. De bestaande IT-afdeling heeft zijn handen vol aan het veilig en stabiel houden van de bestaande architectuur. En er zijn nog talloze innovaties die de ‘eigen’ IT’ers prima zelf kunnen realiseren. Voor de complexe projecten in het kader van machine-learning en robotics, waarvoor experts schaars zijn, hebben organisaties nu een alternatief in de vorm van crowdsourcing. Het gebrek aan goed gekwalificeerde IT-medewerkers mag geen excuus meer zijn voor het mislukken of het uitstellen van innovatieve projecten.

Wipro is leverancier en specialist op het gebied van IT, consulting en businessprocessservices, en eigenaar van onder meer crowdsourcingplatform Topcoder

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter